شناسه خبر : 101374
سه شنبه 06 تير 1402 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ژنرال اسحاق بریک:

اسرائیل در بدترین شرایط؛ آمادگی مقابله با جنگ داخلی را نداریم

فاش نیوز - همزمان با تشدید بحران سیاسی و تداوم رکود اقتصادی در رژیم صهیونیستی یکی از فرماندهان ارشد ارتش این رژیم هشدار داده است که تل‌آویو با نوعی فروپاشیدگی داخلی مواجه است و آمادگی مقابله با جنگ داخلی در برابر هزاران موشک را ندارد.

در ماه‌های اخیر، رژیم صهیونیستی با یک طوفان سیاسی مواجه بوده که این طوفان تأثیری عمیق بر موجودیت تل‌آویو داشته است. طرح بحث‌برانگیر تغییر قوانین قضایی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه افراطی او اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخته است. این اعتراضات در همه شش ماه گذشته ادامه داشته و به تردیدها در مورد آینده سیاسی و اقتصادی تل‌آویو دامن زده است. در نتیجه این آشفتگی داخلی، بسیاری از صاحبان شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها کسب‌وکارهای خود را تعطیل کرده و یا پول خود را از بانک‌های رژیم صهیونیستی خارج کرده‌اند یا سرمایه خود را به‌صورت ارز خارجی نگه می‌دارند. در واقع این روزها اعتماد به آینده اقتصادی رژیم صهیونیستی در پایین‌ترین سطح است و سرمایه‌داران چشم‌انداز مثبتی از آینده تحولات در مناطق اشغالی فلسطین ندارند.
از سوی دیگر عدم اطمینان سیاسی تأثیر عمیقی بر شیکل، واحد پول رژیم صهیونیستی داشته است. ارزش این ارز در ماه گذشته میلادی تا 2.6 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت. شیکل همچنین از ابتدای سال تاکنون یعنی طی شش ماه گذشته، بیش از 6 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. به گفته «امیر یارون»، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، این کاهش ارزش پول ملی، تورم را در اسرائیل بیشتر می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش بیشتر نرخ بهره شود. بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در رژیم اسرائیل همچنین نگرانی‌ها را در مورد آینده آن افزایش داده است. درواقع خروج روزانه ثروت و تضعیف شیکل نشان‌دهنده تأثیر عمیق عدم اطمینان سیاسی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی است. در همین ارتباط نیز، «ژنرال اسحاق بریک» در حساب توئیتری خود به این موضوع اشاره کرده است که ما در بدترین موقعیت از زمان جنگ استقلال هستیم. اسحاق بریک که یکی از معروف‌ترین ژنرال‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود، همچنین افزوده است: «ما شاهد روندی هستیم که نوعی فروپاشیدگی داخلی است. آمریکایی‌ها اصلاً مثل گذشته با ما مشورت نمی‌کنند، چون ما فقط نگران سلاح‌های هسته‌ای ایران بودیم، اما آمادگی مقابله با جنگ داخلی در برابر هزاران موشک در روز را نداریم.»
بریک همواره نسبت به تشدید بحران در رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهد. او در اسفندماه سال گذشته نیز در گفت‌وگویی نسبت به عواقب فاجعه‌بار اقدامات نتانیاهو برای سه سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی و به‌طور کلی برای نهادهای اطلاعاتی این رژیم در صورت عدم دستیابی به تفاهم‌های گسترده هشدار داده و گفته بود که پایان نیافتن بحران و ادامه روند تصویب اصلاحات قانونی، کابینه را با یک دوگانگی واقعی و عمیق مواجه خواهد کرد؛ زیرا سه نهاد امنیتی ارتش، شین‌بت و موساد، در مورد نحوه برخورد با این بحران در سطح سیاسی یا قانونی در سردرگمی قرار خواهد گرفت.
روز گذشته نیز، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نسبت به فروپاشی جامعه این رژیم و بحران اقتصادی و امنیتی آن هشدار داد و گفت: «تا به امروز هزینه‌های برنامه نتانیاهو با حاد‌تر شدن بحران اقتصادی، افزایش هزینه‌های زندگی، ضربه خوردن شدید امنیت، پشت کردن بسیاری از کشورهای جهان به ما و فروپاشی جامعه اسرائیل نمایان شده است.»
موج جدید فرار از خدمت نظامی
همزمان با آشفتگی سیاسی، نیروهای نظامی و ارتش نیز دچار انشقاق داخلی شده‌اند و آن‌گونه که برخی منابع عبری‌زبان خبر داده‌اند، طی هفته‌های گذشته حداقل ۸۰ نیروی نظامی ذخیره اعلام کردند که بعد از این به فعالیت خود در یگان‌ها ادامه نخواهند داد.
افرادی که از گردان‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی جدا شده‌اند، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «عاملان رژیم کودتا خواستار اعدام شهروندان، نظامیان، بازرس و رئیس دیوان عالی کشور هستند، ما را لانه‌های ترور می‌خوانند، از تخریب کامل روستاها حمایت می‌کنند، بنابراین این رژیم مشروع نیست و سزاوار اطاعت‌پذیری از جانب ما نیست. این رژیم ماه‌هاست که صدمات هنگفت و طولانی‌مدت به بهترین نیروها در تشکل‌های حساس در امان، شاباک و موساد وارد کرده است. بدون دموکراسی نه ارتشی وجود خواهد داشت، نه امنیت، و این پایان اسرائیل خواهد بود. دولتی که برای دیکتاتوری تلاش می‌کند، دولتی است که شایسته اعتماد نیروهای ذخیره نیست.» پدیده فرار از خدمت نظامی و ترک پست، پدیده جدیدی در ارتش رژیم صهیونیستی نیست اما این موضوع طی چند ماه گذشته شتاب گرفته و نظر نمی‌رسد که صهیونیست‌ها قادر به مهار آن باشند.
هشدار نسبت به غرق شدن اسرائیل در کرانه باختری
از سوی دیگر، یکی از مسئولین سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به همراه یکی دیگر از کارشناسان صهیونیست به سران این رژیم هشدار دادند که حمله به کرانه باختری با احتمال گرفتار شدن در باتلاق فلسطینی و غرق شدن در آن همراه است. «عاموس یادلین»، رئیس اسبق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و پژوهشگر ارشد مؤسسه تحقیقات امنیت این رژیم وابسته به دانشگاه تل‌آویو در مقاله تحقیقی مشترکی که با «اودی آوینتال»، پژوهشگر متخصص در راهبرد‌ها و برنامه‌ریزی‌های سیاسی اعلام کردند، اقدام در صحنه فلسطین می‌تواند بازتاب‌های چندوجهی مستقیمی برای اسرائیل داشته باشد. یادلین و آوینتال در این مقاله که در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم منتشر شده، اعتراف کردند، عملیات شهرک «عیلی» در زمانی رخ داد که کابینه اسرائیل و نهاد‌های امنیتی و نظامی‌اش درصدد برنامه‌ریزی برای انجام عملیات نظامی وسیعی علیه کرانه باختری و به‌ویژه دو استان جنین و نابلس بودند و این عملیات نشان داد که ارتش توان کافی برای مدیریت اوضاع در کرانه باختری را ندارد. این مقام ارشد سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، در همین چارچوب تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی در رابطه با نیاز اسرائیل به انجام عملیات دیوار بازدارنده۲ منتشر شد، اما باید در نظر داشت که شرایط عملیاتی و راهبردی در سال ۲۰۰۲ تفاوت کاملی با شرایط فعلی اسرائیل دارد و باید پیش از ورود به چنین جنگی اهداف راهبردی این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و در وهله اول باید از خود پرسید که به‌دنبال تحقق چه دستاورد‌هایی هستیم؟، دوم هم اینکه این اهداف با چه هزینه‌ای قرار است تحقق پیدا کنند؟
این دو تحلیلگر با اشاره به عملیات عیلی و نیز کمینی که باعث انفجار خودروی زرهی نظامیان صهیونیست در جنین شد، آن را تنها بخشی از روند افزایش درگیری در مناطق کرانه باختری به‌ویژه در شمال آن توصیف کرده و تاکید کردند این روند جنبه‌های بیشتری را به خود خواهد گرفت. همچنین ارتش رژیم موقت صهیونیستی اذعان کرده است که دیگر قادر نیست از حملات و اقدامات تجاوزکارانه شهرک‌نشینان اسرائیلی در روستاهای فلسطینی جلوگیری کند. رادیو ارتش صهیونیستی خبر داد که پس از ارزیابی وضعیت، تصمیم گرفته است از امروز، دو گردان اضافی در کرانه باختری مستقر کند و این اقدام را در ادامه اقدامات هفته گذشته خود برای تقویت نیروهای این رژیم عنوان کرده است.
پرتاب راکت علیه اشغالگران از داخل کرانه باختری
در شرایطی که صهیونیست‌ها مدعی محاصره و کنترل کرانه باختری هستند، اما فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری هر روز به سلاح‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند. روز دوشنبه نیز رسانه‌های صهیونیستی از شلیک ۲ راکت از شهر جنین در شمال کرانه باختری به سمت یکی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور خبر دادند. گفته شده است، راکت شلیک شده از نوع «قسام-۱» بوده که در چندمتری «دیوار حایل» در کرانه باختری به زمین اصابت کرده است. دیوار حایل، دیواری است که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ به بهانه جلوگیری از حملات فلسطینیان ساخت آن را در کرانه باختری آغاز کرد. در نوشته‌ای که در کنار پرتابگر این راکت قرار داده شده، نوشته شده است: «آنچه در راه است، بزرگ‌تر است. کرانه باختری سپر قدس است.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi