شناسه خبر : 101420
چهارشنبه 07 تير 1402 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دعای عرفه کنار شهدا، کجا برویم؟

فاش نیوز - مراسم قرائت دعای عرفه هر سال در یادمان‌های دفاع مقدس، گلزار‌های شهید و مزار شهدای سراسر کشور برگزار می‌شود.

دعای عرفه کنار شهدا، کجا برویم؟

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نهم ذی‌الحجه روز عرفه یکی از روز‌های پرفضیلت سال نزد مسلمانان است که در منابع اعمالی برای این روز برشمرده شده و دعا و استغفار از بافضلیت‌ترین اعمال این روز محسوب می‌شود.

حاجیان که در ایام حج تمتع به حج مشرف می‌شوند در این روز واقف صحرای عرفات می‌شوند، منطقه‌ای که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته و بخشی از اعمال حاجیان اعم از دعا و نیایش در این مکان الهی برگزار می‌شود. جایی که به نقل از منابع شیعه و معصومین محل حضور امام عصرف مهدی موعود (عج) است و ایشان همراه با زائران مسلمان دست به دعا بلند می‌کنند.

پرفضیلت چون روز عرفه

درباره بزرگی این روز امام جعفر صادق (ع) فرموده است «اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند.» پیامبر اکر در خصوص این روز و حضور در عرفات نیز یادآور شده‌اند: ««هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آن‌ها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند.

آنگاه که در عرفات وقوف کنی، چنانچه گناهانت به تعداد شن‌های شنزار یا ستارگان آسمان یا قطره‌های باران باشد، خداوند آن‌ها را خواهد بخشید.»

دعای امام حسین (ع) هم نوا با صاحب الزمان (عج) 

شیعیان در این روز با دعایی منتسب به امام حسین (ع) که در سخن با معبود اوج عشق و خلوص را به نمایش گذاشته دست‌های نیاز و بندگی را به آسمان بلند می‌کنند تا هم نوا با امام عصر چشم به رحمت و مغفرت الهی بدوزند. دعای عرفه با مضمونی عارفانه و والا هست و نیست بنده را در پیشگاه خداوند عرضه می‌دارد و با یادآوری ضعف‌ها و مشکلات، طلب آرامش و عافیت می‌کند.

دست به دعا همراه شهدا

هر ساله در روز عرفه علاوه بر بقاع متبرکه، امامزاده‌ها، حسینه‌ها و مساجد یادمان‌های شهدا و مزار‌های شهید در سراسر کشور میزبان مومنان خداجوی هستند. امسال نیز این مراسم با قرائت دعای عرفه در نقاط مختلف کشور و پایتخت برگزار می‌شود.

گلزار شهدای تهران به عنوان میعادگاه عاشقان و شیفتگان شهدا، در روز عرفه و به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش در هفتم تیر در جوار مزار شهدای ۷۲ تن میزبان خانواده شهدا و عموم مردم است. در این مراسم حجت الاسلام سید حسین مؤمنی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و دعای روح بخش عرفه نیز با نوای احمد نیکبختیان و امیر عباسی قرائت خواهد شد.

در قطعه ۲۹ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) نیز مراسم قرائت دعای عرفه با نوای ذاکر اهل بیت (ع) حاج حسین سازور از ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می‎شود.

مراسم دعای عرفه در شبستان اصلی مصلی تهران نیز همراه با وداع با شهدای گمنام برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت ۱۶ و با حضور خانواده شهدا و ایثارگران و عموم مردم با مناجات خوانی ذاکر اهل بیت (ع) حاج احمد واعظی همراه است.

مراسم روز عرفه در جوار مزار شهدای کهف الشهدای ولنجک از ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود و حاج علی محمدی دعای عرفه را قرائت می‌کند.

یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب و غرب کشور نیز ویژه برنامه روز عرفه و قرائت دعای عرفه را با حضور خانواده شهدا و ایثارگران برگزار می‌کنند. در یادمان هویزه این مراسم با سخنرانی آیت الله موسوی جزایری و قرائت دعا توسط حاج صادق آهنگران از ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

مراسم قرائت پرفیض دعای عرفه در یادمان شهدای شرهانی نیز از ساعت ۱۸ با سخنرانی حجت الاسلام مجتبایی و قرائت دعا توسط حاج راشد نادری برگزار می‌شود.

 

منبع: دفاع‌پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi