شناسه خبر : 101421
چهارشنبه 07 تير 1402 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پوتین: قرارداد امضا کنید، یا به بلاروس بروید

پرونده واگنر و پریگوژین بسته شد

فاش نیوز - پرونده شورش نظامی گروه واگنر به دنبال اظهارات «پریگوژین» مبنی بر اینکه گروه واگنر تا اول جولای(10 تیر) منحل خواهد شد و همچنین تاکید پوتین مبنی بر اینکه نظامیان واگنر یا با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند یا به بلاروس بروند، رسماً بسته شد.

 پرونده شورش 24 ساعته گروه شبه نظامی واگنر که به اذعان رسانه‌های غربی مثل بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان‌، نیویورک تایمز و واشنگتن پست سازمان‌های اطلاعاتی غربی از آن خبر داشتند و بسیار نیز به آن امید بسته بودند دوشنبه شب رسماً بسته شد. عصر دوشنبه رسانه‌ها اظهارات «پریگوژین» رئیس ‌واگنر را پوشش دادند که وی صراحتاً اعلام کرد «گروه نظامی واگنر را اول جولای (۱۰ تیر) منحل خواهد کرد». بعد از این اظهارات رئیس‌جمهور روسیه نیز دوشنبه شب در سخنانی با‌اشاره به شورش گروه نظامی خصوصی واگنر گفت اعضای این گروه یا با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا کنند یا بروند. وی در سخنرانی تلویزیونی خود از استقامت، همبستگی و میهن‌پرستی روس‌ها، تشکر و قدردانی کرد و گفت: «ما در هر صورت کودتای مسلحانه را نابود می‌کردیم». به گزارش ایسنا پوتین گفت: من از سربازان و رهبران واگنر تشکر می‌کنم که تصمیم گرفتند به سمت خونریزی نروند و امروز فرصتی برای قرارداد با وزارت دفاع روسیه دارند. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که واگنری‌ها می‌توانند با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا کنند یا به بلاروس بروند.پوتین با بیان اینکه باج‌خواهی و تلاش برای ایجاد آشوب و ناآرامی‌های داخلی وجود داشت، تصریح کرد: هرگونه باج‌گیری و آشوب محکوم به شکست است. کاخ کرملین همچنین  فیلمی از دیدار ولادیمیر پوتین با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و مقام‌های امنیتی این کشور منتشر کرد. پوتین در جمع نظامیان این کشور گفت: «ارتش در واقع مانع از شکل‌گیری جنگ داخلی شد. پوتین ضمن قدردانی از پرسنل نیروهای مسلح، از آژانس‌های اعمال قانون و سرویس‌های ویژه تقدیر کرد و افزود که مدافعان واقعی روسیه در شرایط دشوار جلوی شورش ایستادند.‌»
به دنبال اظهارات پوتین وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد گروه «واگنر» در حال آماده شدن برای تحویل تجهیزات نظامی سنگین خود است. به گزارش فارس، خبرگزاری «اسپوتنیک» در این زمینه به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد مقدمات انتقال تجهیزات نظامی سنگین گروه واگنر به واحدهای فعال نیروهای مسلح روسیه در حال انجام است. 
ورود رئیس ‌واگنر به بلاروس
دیروز هم برخی از گروه‌های نظارتی در بلاروس گزارش کردند هواپیمای حامل رهبر شبه‌نظامیان «واگنر» در یک فرودگاه نظامی در بلاروس فرود آمده است. روزنامه مسکو تایمز به نقل از منابع بلاروس گزارش کرد که هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین» سه روز پس از شورش ناکام وی علیه حاکمیت روسیه در یک فرودگاه نظامی در بلاروس فرود آمد. مسکو تایمز گزارش کرد که داده‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهد هواپیمای «امبرائر لجسی ۶۰۰ » حامل پریگوژین سه‌شنبه در ساعت ۰۷:۳۷ صبح به وقت محلی در جنوب غربی «مینسک» پایتخت بلاروس فرود آمد.
طبق این گزارش، هواپیمای مذکور حدود دو ساعت قبل از فرود از یک فرودگاه نظامی در منطقه جنوب «روستوف»، محلی که پریگوژین روز شنبه هفته جاری، شورش کوتاه‌مدتی را آغاز کرد و با میانجیگری «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس آن را به پایان رساند، پرواز کرده بود. طبق گزارش مسکو تایمز، علی‌رغم آن‌که جزئیات توافق هنوز نامشخص است اما کرملین اعلام کرد که اگر پریگوژین موافقت کند به کشور همسایه روسیه یعنی بلاروس تبعید شود، از تمامی اتهامات جنایی مربوط به «سازماندهی یک شورش مسلحانه» تبرئه خواهد شد. به گزارش فارس منابع بلاروس اعلام کردند که یک هواپیمای دومی نیز که از «سنت پترزبورگ»، محلی که اوایل هفته مقام‌های امنیتی روسیه به املاک مرتبط با پریگوژین حمله کرده بودند، در ساعت 07:58 به وقت محلی در همان فرودگاه بلاروس فرود آمد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم روز دوشنبه از سفر احتمالی «یوگنی پریگوژین» رئیس‌گروه نظامی خصوص واگنر به بلاروس خبر داده و در عین حال اعلام کرده بود که «در صورت انتقال مالک شرکت نظامی خصوصی واگنر به بلاروس، ناتو آماده واکنش و پاسخ سریع است». وی تصریح کرد: «خیلی زود است که به طور قطع در این زمینه بگوییم، رویدادها به سرعت در حال گسترش هستند، البته ما به دقت مسائل را دنبال می‌کنیم و آماده هستیم تا در صورت لزوم به سرعت پاسخ دهیم.
از سوی دیگر، ما باید درک کنیم که این یک امر داخلی روسیه است و ناتو روی حمایت از اوکراین تمرکز دارد» دبیرکل ناتو اقداماتی را که ممکن است ناتو در صورت انتقال گروه «واگنر» به بلاروس انجام دهد، روشن نکرد.
دیروز همچنین سرویس امنیت فدرال روسیه همزمان با اعلام خبر ورود رئیس‌گروه نظامی واگنر به بلاروس، از منتفی شدن پرونده علیه نیروهای این گروه که به راه‌اندازی شورش مسلحانه برای سرنگونی رهبری نظامی روسیه متهم شده بودند، خبر داد. به گزارش «اسپوتنیک»، این نهاد روس اعلام کرد تحقیقات درباره شورش اخیر نشان داد شرکت‌کنندگان در آن اقدامات با هدف ارتکاب جرم را متوقف کردند و این پرونده منتفی شد.
سرویس امنیت فدرال روسیه افزود: با در نظر گرفتن این موضوع و سایر شرایط مرتبط با تحقیقات، مقام مسئول تحقیقات در تاریخ ۲۷ ژوئن(6 تیر) دستور بسته شدن پرونده جنایی را صادر کرد. 
 سوءاستفاده غرب از شورش واگنر
از سوی دیگر با گذشت زمان جزئیات بیشتری از میزان دخالت و همچنین ذوق‌زدگی دولت‌های غربی از شورش روز شبنه گروه واگنر رسانه‌ای می‌شود تارنمای پولیتیکو در این زمینه نوشت، غرب به‌رغم وانمود کردن به سکوت و حفظ بی‌طرفی بعد از ناآرامی‌های ناشی از شورش گروه واگنر، اوکراین را برای انجام حملات بزرگ‌تر تحت فشار قرار داده است. به گزارش ایرنا این تارنمای آمریکایی افزود: آمریکا و متحدان غربی‌اش در جریان تحولات اخیر روسیه توافق کردند که باید در رابطه با این شورش «سکوت کنند» و «بی‌طرف بمانند» اما آن را در عین حال «فرصتی» برای حملات کیف می‌دانستند.
این گزارش می‌افزاید: در حالی که آمریکا و متحدانش وانمود می‌کنند هرج و مرج آخر هفته گذشته در کرملین را درک می‌کنند اما آنها کیف را تحت فشار قرار داده‌اند تا از «فرصت» به‌دست آمده برای انجام ضد حملات علیه مواضع روسیه استفاده کند. پولیتیکو نوشت: متحدان ترانس آتلانتیک (آمریکا- اروپایی) امیدوارند با سکوت خود بحران سیاسی را فروکش کنند اما درعین حال به صورت مخفیانه اوکراین را به سمت ضربه مخرب به روسیه در میدان جنگ تشویق می‌کنند. به‌زعم آنها، بهترین کار ضربه زدن به دشمن ضربه خورده و در حال سقوط است و کیف به سختی می‌تواند روسیه را به‌اندازه اکنون به لحاظ سیاسی و نظامی زخمی ببیند. پولیتیکو به نقل از سه مقام اروپایی و آمریکایی -که به دلیل حساسیت موضوع نامشان را فاش نکردند- تایید کرد که: در طول درگیری‌ها مقام‌های ارشد دولت جو بایدن و متحدان اروپایی آن بر سر درخواست‌ها برای حفظ «سکوت» و «بی‌طرفی» توافق کردند. بر اساس این گزارش، در نشست روز دوشنبه دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، هیچ‌یک از مقامات تمایلی نداشتند به کرملین بهانه‌ای بدهند که نشان دهد واشنگتن و دوستانش از گروه واگنر که نظامیان ارشد روسیه را هدف قرار داده‌اند، حمایت می‌کنند.
حتی متحدان آمریکا خبر نداشتند
 شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم گزارش داد که سازمان اطلاعات آمریکا داده‌های دقیق و مفصلی را درباره برنامه‌های یوگنی پریگوژین قبل از شورش جمع‌آوری کرده بود؛ اما آنها را برای متحدان فاش نکرد. به گزارش ایسنا، منابع به سی‌ان‌ان گفتند که این اطلاعات فقط در اختیار «برخی متحدان» از جمله مقامات بلندپایه انگلیس قرار گرفت؛ اما در سطح ناتو فاش نشد.این منابع افزودند که این اطلاعات فقط در اختیار تعداد محدودی از مقامات خود آمریکا به ویژه مقامات دولت کنونی و هشت رهبر اصلی کنگره این کشور مشهور به «گروه هشت» که به داده‌های حساس اطلاعاتی دسترسی دارند، قرار گرفته است. به گفته این منابع، طبق اطلاعات آمریکا، مشخص نبوده یوگنی پریگوژین، موسس گروه نظامی واگنر چه زمانی حرکت خود را انجام خواهد داد؛ اما به نظر می‌رسید که وی تصمیم خود را پس از اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه شرکت‌های نظامی باید تا یک ژوئیه(11 خرداد) با آنها قرارداد ببندند، اتخاذ کرده است. «سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات ناتو گزارش داد، آنها از عدم به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط سازمان اطلاعات آمریکا ابراز ناامیدی کردند. واشنگتن همچنین به دلیل ترس از رهگیری «توسط دشمنان» اوکراین را از اطلاعاتی که در اختیار داشت، مطلع نکرد. این منابع می‌گویند محرمانه بودن اطلاعات آمریکا باعث شد برخی از مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی از حمله روز جمعه رهبر واگنر و سرعت حرکت نیروهای وی به روستوف و سپس مسکو تا صبح شنبه غافلگیر شوند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi