شناسه خبر : 101436
چهارشنبه 07 تير 1402 , 14:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بیانیه تشکل‌های شاهد و ایثارگر به مناسبت روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی

فاش نیوز - تشکل‌‌های شاهد و ایثارگر به مناسبت فرا رسیدن سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی بیانیه‌ای صادر کردند.

بیانیه تشکل‌های شاهد و ایثارگر به مناسبت روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی

به گزارش خبرگزاری فارس، تشکل‌‌های شاهد و ایثارگر به مناسبت فرا رسیدن سالروز بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی بیانیه‌ای صادر کردند.

در متن این بیانیه آمده است: در روزهای هفتم و هشتم تیرماه ۱۳۶۶ هجری شمسی، هواپیماهای بمب‌‌افکن عراقی با بمب‌‌های شیمیایی به چهار نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند و زن و کودک و مردم بی‌گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گازهای کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند.

همچنین حملات شیمیایی این رژیم علیه سربازان ایرانی در طول جنگ، همواره ادامه یافت و این امر در حالی بود که دولت عراق، خود به تنهایی توان ساخت سلاح‌‌های میکروبی و شیمیایی را نداشت. دولت جنایتکار آمریکا در چراغ سبز دادن به کشورهای اروپایی و ارسال فن‌آوری این گونه سلاح‌ها، بارها حقوق بین‌‌الملل را در ممنوعیت تولید و تکثیر و بهره‌گیری از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نقض کرد. رسانه‌های غربی نیز، در بسیاری موارد، به دست داشتن در تجهیز عراق به سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته­‌ای اعتراف کرده‌اند.

سالروز این حادثه تلخ که به عنوان روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام گرفته، بیانگر رسالت همه نهادهای مردمی برای تلاش در جهت کاستن از آلام و رنج‌های بی‌شمار جسمی و روحی مصدومین عزیز شیمیایی و خانواده‌ها و بازماندگان آنان می‌باشد.

با گذشت ۳۶ سال از این فاجعه تلخ و دردناک هنوز اثرات ناشی از آن التیام نیافته و آثار مصیبت‌بار آن را تا همیشه تاریخ نمی‌توان فراموش نمود. مصدومین این حادثه بزرگ به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی در دوران معاصر حق بزرگی بر گردن جامعه جهانی دارند که جا دارد برای احقاق حقوق از دست رفته آنان از هیچ کوششی دریغ نورزید.

تشکل‌های شاهد و ایثارگر ضمن محکوم کردن این جنایت ضد بشری، خواستار محاکمه و مجازات عوامل استکبار جهانی که در تجهیز کردن ماشین جنگی رژیم معدوم صدام نقش مهمی را به عهده داشتند، بوده و همه نهادهای ذی‌ربط کشور را به پیگیری اقدامات لازم در این خصوص، یادآور می‌شود تا بدین‌وسیله محاکمه و مجازات دیگر جنایتکاران در رابطه با احقاق حق مصدومین شیمیایی را در پی داشته باشد.

امید است با اقدامات مؤثر به ویژه در سطوح بین‌المللی بتوان قدم مؤثری در رویارویی با توسعه تولید و کاربرد سلاح‌های شیمیایی و میکروبی برداشت و از این راه امنیت مردم را در سراسر دنیا در مقابل این گونه سلاح‌های مخرب و کشتارجمعی تأمین نمود و زمینه لازم را برای استفاده صلح‌آمیز از تجهیزات، عوامل بیولوژیک و اطلاعات و دانش فنی مربوط، در جهت اهداف بشر دوستانه فراهم نمود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi