شناسه خبر : 101493
یکشنبه 11 تير 1402 , 10:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به یاد مظلومیت شهر مهران در دفاع مقدس

فاش نیوز - شهرستان شهید پرور  مهران در طول هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم دفاع قرار داشته و به خاطر حوادث و رشادتهای فراوان رزمندگانش، به مظلوم ترین شهر غرب کشور در جنگ و حتی دوران بعد از جنگ تبدیل شده است.
شهرستان مهران برای مردم استان ایلام، یادآور خاطرات تلخ و شیرین فراوانی است.که هیچوقت در اذهان عمومی و مجامع بین الملی پاک نخواهد شد. این شهر سمبل  مقاومت، پایداری، ایثار، و ایستادگی مردمان رنج دیده و شهیدپرور سرزمینی؛ به معنی سرزمین طلوع خورشید) است.
شهرستان مرزی مهران در طول هشت سال مقدس شاهد دلاورمردی ها و رشادت های مردمانی است که با دست خالی نگذاشتند دشمن بر سرزمین مادری شان رقص و پایکوبی کند.
این شهر به عنوان جنگی ترین شهر ایلام مملو از خاطرات تلخ و شیرین روزهای جنگ بوده و کمتر رزمنده ای است که از این استان خاطره ای از آن به یادگار  نداشته باشد.
مهران به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش ژئو پلتیکی، همواره مورد تعرض حاکمان بغداد بود و با آغاز جنگ تحمیلی، درسال ۵۹، تحرکات و تجاوزات مرزی نظامیان عراقی در این منطقه مرزی شدیدتر شد و در نیمه شهریور ۵۹، مهران هدف موشک های عراقی قرار گرفت.
در نتیجه، شرایط  زندگی مردم در مهران به گونه ای شد که تا مدت ها این شهر به دلایل خرابی های بسیار قابل سکونت نبود و به یک منطقه عملیاتی تبدیل شد.

ارتش رژیم بعث عراق، در حمله ی سراسری لشکر دو پیاده کوهستان، سپاه دوم را مامور تصرف مهران کرد تا از چهار محور برای اشغال منطقه عمومی مهران وارد عمل شود.
نیروهای دشمن به صورت عمده در محورهای مختلف تمرکز یافته بودند و در بهرام آباد، فقط ارتش و ژاندارمری بودند که مانع پیشروی دشمن شدند.
عراقیها که مقاومت نیروهای ایرانی را چشمگیر ندیدند، حلقه محاصره را تنگ تر و در دوم مهرماه ۵۹مهران را تصرف کردند.
پس از فتح خرمشهر، قوای دشمن در حالی که مهران را تخریب کرده بودند ازاین شهر عقب نشستند اما حدود ۶۰ کیلومتر از حومه مهران در اشغال آنان بود و شهر را زیر نظر داشتند.
در مرداد سال ۶۲ با اجرای عملیات والفجر سه، مهران و بیشتر ارتفاعات مشرف بر آن آزاد شد اما بار دیگر، ارتش عراق طی حملات موسوم به دفاع متحرک، مهران را در اردیبهشت ۶۵ اشغال کرد.
در تیرماه همان سال، عملیات کربلای یک لشکر ۲۷محمدرسو ل الله(ص) که با هدف بازپس‌گیری دوباره این شهر و مقابله با استراتژی دفاع متحرک عراق انجام گرفت، منجر به آزادسازی مهران شد.
استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از دو هزار و 600 شهید، 10 هزار جانباز و 331 آزده تقدیم نظام کرده است اما مشکلات متعدد از جمله بیکاری، فقر مادی و فرهنگی و ... در این استان مرزی بیداد می کند.

به رغم این که استان ایلام بیشترین هزینه ها را دوران جنگ پرداخته و خون بسیاری از شهدای ایران به دست دشمنان زبون در این استان عزیر بر خاک ریخته و مردم این استان سال ها درگیر جنگ بوده اند هم اکنون نیز استان مشکلات بسیاری دارد و نیازمند مساعدت همه جانبه ی دولتمردان است.
هم اکنون در شهرستان مهران یادمان های دفاع مقدس وجود دارد که همواره مورد توجه علاقمندان بخصوص در سفر کاروان های راهیان نور و زائران کربلای معلی قرار می گیرد.

بیمارستان صحرایی امیرالمومنین(ع) واقع در کیلومتر 25 جاده ایلام – مهران محل رسیدگی به مجروحان عملیات های والفجر سه و کربلای یک بوده است.
تپه شنی مهران (مدخل خروجی مهران به سمت دهلران) در این محل قرارگاه تاکتیکی رزمندگان اسلام قرار دارد که به عنوان یکی از آثار ارزشمند، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نگهداری می شود و طرح های مناسبی برای آن در دست تهیه است.
منطقه قلاویزان در این ارتفاعات قرارگاه تاکتیکی اورژانس، دیدگاه و انواع سنگرهای بتونی و موانع و میادین مین مربوط به متجاوزین عراقی باقی مانده است.
سه راهی چنگوله - مهران - دهلران محل شهادت سرداران بزرگی چون شهید مهدی شرع پسند، شهید امینی، شهید ولی الله عباسی و جاویدالاثر حمزه جفاری است و امید است مسئولان بیش از گذشته به این شهر مرزی که خدمات بسیاری را در طول دوران دفاع مقدس ارائه کرده است، مبذول دارند تا شاهد فقر و کمبود امکانات در این منطقه نباشیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi