شناسه خبر : 101658
یکشنبه 18 تير 1402 , 13:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تبعیض در جامعه ایثارگری پذیرفتنی نیست

در هیچ سازمان و وزارتخانه ای به اندازه آموزش و پرورش، حقوق قانونی ایثارگران پایمال نمی شود و قوانین ایثارگری در این دستگاه دولتی به بهانه فراوانی افراد جامعه هدف و کمبود بودجه، نادیده گرفته می شود...

فاش نیوز - قوانین و مقررات ویژه ای جهت تکریم و تامین نیازهای کهنه‌سربازان، معلولان و آسیب دیدگان از جنگ در سراسر جهان وجود دارد که دولت ها موظف به اجرای آنها است.

برای نمونه با اندک پیگیری و جستجو در قوانین اکثر کشورها و بویژه ایالات متحده آمریکا -که در تمام جنگ هایش آغاز کننده و متجاوز به سایر کشورها و ملل بوده است- متوجه خواهیم شد که در آن کشور از بودجه دولت و مالیات عموم، سهم عمده ای به کهنه سربازان، معلولان و بازماندگان آنها تعلق دارد و علاوه بر تامین مالی مناسب این افراد در تمام عمر، امکانات درمانی، ورزشی و فرهنگی بسیار مناسبی نیز برای آنها وجود دارد.
هر چند که این امکانات و امتیازها به صورت کم و بیش در اکثر کشورها وجود دارد. این تفاوت که سربازان و نظامیان در این کشورها، پیش از شرکت در جنگ ها و تجاوز به سایر کشورها، از امتیازات خود اطلاع دارند.
در حالی که حقیقتا در طول هشت سال دوران دفاع مقدس؛ هدف، انگیزه و ...رزمندگان اسلام کاملا متفاوت از سایر کشورها بود و نه تنها هیچ رزمنده ای از وضعیت آینده خود اطلاعی نداشت، بلکه اصولا به دنبال اینگونه مسائل و امتیازات هم نبود.
 از سوی دیگر در کشور ما قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران به عنوان یک سند بالادستی وجود دارد و با اینکه ایرادات و اشکالات زیادی دارد اما در برگیرنده نسبی حقوق حقه ایثارگران است.
هر جند که بسیاری از مفاد و بندهای این قانون نصف نیمه نیز اجرا نمی شود و سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی با یک تبصره، ایثارگر را از رسیدن به حقوق تصریح شده قانونی خود محروم می کنند.
متاسفانه این خلاف رویه و عمل به قانون جامع در دستگاه ها و سازمان ها هم کاملا متفاوت بوده و بسته به تعداد کارکنان و وضعیت درآمد موسسه و شرکت، تبعیض بسیار زیادی بین ایثارگران قائل می شوند.
به جرات می توان گفت که در هیچ سازمان و وزارتخانه ای به اندازه آموزش و پرورش، حقوق قانونی ایثارگران پایمال نمی شود و قوانین ایثارگری در این دستگاه دولتی به بهانه فراوانی افراد جامعه هدف و کمبود بودجه، نادیده گرفته می شود. از جمله عدم تعلق پاداش به سنوات ارفاقی، گرفتن میانگین حقوق دو ساله در زمان بازنشستگی، عدم اجرای تقلیل ساعت کار و غیره
عجیب‌تر این که برای هر مورد اختلاف باید ابتدا به ماده ۱۶ و در ادامه به دیوان شکایت برد و رای گرفت  که عمدتا افراد به این مسیر پر زحمت و دردسر ساز  وارد نمی شوند.
در پایان برای نمونه یکی از مواد قانون جامع (ماده ۵۱) مرتبط با خانواده معظم شاهد و فرزندان شان  بررسی می شود. چرا که طبق این قانون ۲۵ درصد حقوق به فرزندان شهدا تعلق می گیرد اما  جانباز ۲۰ درصد با هر مقدار سابقه جبهه داوطلبانه شامل ماده ۵۱ نمی شود!
سخن آخر این که این که تبعیض بین افراد مختلف جامعه ایثارگری در موسسات و سازمان های مختلف، حقیقتا آزاردهنده و به هیچ وجه در شأن حکومت اسلامی نیست.
 
|| فریدون نوروزی
اینستاگرام
صحبت دل ما می گویی
سلام ،حال که ما نوجوانان ۱۴و۱۵ساله جنگ تحمیلی بالای ۵۰سال داریم شرمنده فرزندانمان شدیم،چون جانباز کمتر از۲۰درصد هستم و بازنشسته هیچ امکاناتی جهت اشتغال و دیگر امکانات اشتغال زایی (وام) برای فرزندانمان وجود ندارد ،اگر حق ما را میدادند جان بر کف آن ایثارگر اینقدر ذلت گریبانمان رو فشار نمی داد و بانکهایی مثل بانک دی و مسئولین بی وجدان ایجاد نمیشد و باز رزمندگان این بار در قامت بازرگانان و سرمایه داران فادار به کشور و مردم ایفای نقش میکردن .
سلام این تبعیض در همه ارگانها هست درنفت وگاز هم اعمال میشه تبدیل وضعیت شدن همان وحدود چند ماه بی حقوقی وعدم ارتقاع شغلی وچند بار مدارک بی اساس دادن وسرکارگذاشتن اخرش هم یک چیزی ازخودشان درمیاورن که همین حق تکه پاره رو هم بهت ندن مثل الان که شرط سنی که حذف شده رو دارن اعمال میکنن تا ازکنار گوشه اش بنفع خودشان بزنن ما که چیزی نخواسته بودیم ازهمان اول خودشان ما رو وادار کردن که بیایین میخواهیم رسمی بشین وباهزارمنت صد تا مدرک گرفتن وزندگیمونو بهم ریختن که حق شماست ولی حقی بود به کام دیگران ما ایثارگربا ۲۱ماه جبهه ولیسانس دانشگاه ملی ومعتبر جارو دستمون دادن خیابون جارو بزنیم اون موقع اقوام خودشانو وارد کردن با کمترین سابقه درپست اداری و ما درهوای ۴۵درجه عسلویه توی فضای باز کارکنیم با ۱۰میلیون علی الحساب جمع کنین این کارای بی اساستونو والله جز ابروریزی چیزی برای ما نداشت
کوچک شما بهزادمحمدیان بنده ایثارگر هستم تا الان هیچ امتیازی از ایثارگری نگرفتم هر جا مراجه میکنیم جواب رد میگیریم
۲۱ماه جبهه داشتم ۱۴ماه حساب کردند ولی از این چهاردماه نه برای خودم نه برای خانواده هیچ امتیازی نگرفتم باز هم با این کارها پا انقلاب تا آخر ایستادیم جان فدای رهبر اسلام وخاک هستیم
بنده جانباز بازنشسته تامین اجتماعی هستم. که متاسفانه از در یافت فوق العاده ایثارگری محروم. هستیم. در صورتی که بازنشستگان کشوری و لشگری این فوق العاده را هر ماه دریافت میکنند. مگر بازنشستگان جانباز تامین اجتماعی جز نیروهای عراقی هستند که از این حق محروم هستن. تبعیض. تبعیض. تبعیض. خانمانسوزشده.
اکثرا دارای امراض روحی و جسمی دیده ایم عدهای جبهه نرفته بهرمند امکاناتش
۲۱ ارتش تکاور عملیاتی و دو دوره بسیجی یک وام ندادید درصد منو ندادید خدا نبخشه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi