شناسه خبر : 102023
چهارشنبه 28 تير 1402 , 12:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دو توصیه مهم شهید قاسم سلیمانی به مداحان

فاش نیوز - از آنجا که در آستانه آغاز ماه محرم‌الحرام ۱۴۴۵ و ایام عزای اهل بیت (علیهم‌السلام) هستیم، فیلمی از سیدالشهدای مقاومت اسلامی، شهید «قاسم سلیمانی» خطاب به مداحان در مورد شرط اثرگذاری مراسم‌های پربرکت و دو توصیه مهم وی به مداحان منتشر شده است.

کد خبر: ۶۰۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵ - 19July 2023
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، از آنجا که در آستانه آغاز ماه محرم‌الحرام ۱۴۴۵ و ایام عزای اهل بیت (علیهم‌السلام) هستیم، فیلمی از سیدالشهدای مقاومت اسلامی، شهید «قاسم سلیمانی» خطاب به مداحان در مورد شرط اثرگذاری مراسم‌های پربرکت و دو توصیه مهم وی به مداحان منتشر شده است. متن این فیلم به شرح زیر است:

دو توصیه مهم شهید قاسم سلیمانی به مداحان

«امثال ما به‌عنوان یک مأموم که متأثر از ندا و حزن شما هستیم و از بیان شما و نه به‌عنوان تخصص عرض می‌کنم. امروز حجم هیئت‌ها گسترده شده، تنوع مداحی هم خیلی زیاد شده نوع شعر‌ها و انواع اشعاری که ارائه می‌شوند، نوع بیان طبعی که وجود دارد، خیلی متفاوت از گذشته است. مخاطبین شما هم خیلی فرق کرده‌اند. ایام محرم که اوج جوشش حسینی است، هیئت‌ها بیرون می‌آیند، آدم می‌بیند، بیش از ۸۰ درصد از هیئت‌ها جوان یا نوجوان هستند؛ طبیعتاً این خیلی در بیان شما اثرگذار است.

هم ممکن است بعداً در بیان شما فکر کنند؛ یعنی به‌غیر از تأثیر آنی، یک تأثیر بعدی هم دارد؛ لذا پیوسته در مداحی در کنار مدح، دو موضوع اثرگذار است و اگر مداحی خالی از این دو اثر و دو موضوع باشد، به هر میزانی که خالی باشد، به همان میزان هم اثرش کم خواهد بود؛ و لو اینکه مداح، بهترین صوت و صدا را داشته باشد.

یکی از این دو موضوع اثرگذار، «حقیقت‌گویی» است و دومین آن، «معنویت». این دو مورد، جزء اصول مداحی هستند. اگر شعری، بیانی، موعظه‌ای و روضه‌ای خالی از خالی از حقیقت باشد، این در شنونده آنی شما و شنونده غایب شما هم اثر دارد؛ لذا ممکن است در تأثیر منفی که روی فرد می‌گذارید، به جای اینکه در اجر این روضه سهیم باشید، در آن مصیبتی که به‌وجود می‌آورد، خدای ناکرده دامن‌گیر بشود و در انسان در آن شریک باشد یا به گردن انسان بیافتد.

اگر مداحی فاقد این معنویت باشد، چون مداحی باید از عمق حزن وجود بیرون بیاید، بروز آن حزن درونی است و این حالت حزن آنها، از سیما و حرکات، بیان، نان خوردن، تکلمشان و از تمام این‌ها هویدا است.

اما اگر خدای ناکرده خلوت یک مداح با جلوت آن متفاوت بود، در خصوصی‌گویی یک چیز و در عمومی‌گویی چیز دیگری گفت، این حتی بر دوستان نزدیک خودش هم اثرگذار نخواهد بود. این یک حقیقت است.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi