شناسه خبر : 102046
پنجشنبه 29 تير 1402 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بر اساس آمار بانک مرکزی

بدهی خارجی کشور ۲۷ درصد کاهش یافت

فاش نیوز - در سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از بدهی‌های خارجی کشور تسویه شده که حاکی از کاهش 27 و نیم درصدی بدهی‌های خارجی است.
بانک مرکزی گزارش گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به اسفند ماه سال 1401 را منتشر کرد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی خارجی کشور در پایان سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده تسویه ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از بدهی‌های خارجی کشور در طول سال ۱۴۰۱ و کاهش 27 و نیم درصدی آن است.
در همین رابطه صندوق بین‌المللی پول هم اردیبهشت ماه در گزارشی اعلام کرد ایران در میان 28 کشور غرب آسیا و آسیای مرکزی، کمترین میزان نسبت بدهی ناخالص خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را داشته است.
 افزایش 30 درصدی تراز پرداخت‌ها
همچنین براساس جداول گزیده آمار‌های اقتصادی مربوط به اسفندماه سال گذشته، براساس برآورد‌های مقدماتی در سال ۱۴۰۱، حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور از مازاد چهار میلیارد و 140 میلیون دلار برخوردار بود که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۹ و نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در همین دوره مازاد حساب کالا با افزایش 41 و هشت دهم درصدی به 22 و نیم میلیارد دلار و کسری حساب خدمات با افزایش 24 و هشت دهم درصدی به ۶ میلیارد و 700 میلیون دلار رسید.
گفتنی است کشوری که دارای مازاد حساب‌جاری است، به‌طور طبیعی دارای تراز «حساب مالی و سرمایه» منفی خواهد بود. عدد منفی در تراز «حساب مالی و سرمایه» صرفا یک طبقه‌بندی حسابداری بوده و به معنای افزایش مطالبات اقتصاد کشور از دنیای خارج است، نه به معنای خروج ارز.
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi