شناسه خبر : 102079
شنبه 31 تير 1402 , 09:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش تلگراف از سرنوشت جنگ اوکراین:

زمان به نفع غرب نیست، اوکراین با شکست مفتضحی مواجه است

فاش نیوز - روزنامه انگلیسی«دیلی تلگراف» طی گزارشی با ‌اشاره به «شکست اوکراین در ضد حمله» چند هفته اخیر خود نوشته است، زمان به نفع اوکراین و حامیان غربی آن نیست.

در جنگ اوکراین زمان به نفع اوکراین و حامیان غربی این کشور نیست. ضدحمله‌ای که از چند هفته پیش با حمایت‌های بی‌حد و حصر ناتو شروع شده انتظارات را برآورده نکرده است و هزاران سرباز و بخش قابل توجهی از تجهیزات اهدایی غرب به کیف نابود شده است. این را ما نمی‌گوییم، رسانه‌های غرب به نقل از مقامات و کارشناسانشان می‌گویند. فرماندهان میدانی ارتش اوکراین نیز به این ناکامی اذعان می‌کند. فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین می‌گوید روسیه از بسیاری جهات دست برتر را در میدان نبرد دارد. به گفته «الکساندر سیرسکی» ارتش روسیه در تعداد و تجهیزات به خصوص در نیروی هوایی، توپخانه‌ای، موشکی و جنگ الکترونیک برتری دارد.
اذعان فرمانده نیروی زمینی اوکراین به برتری نظامی روسیه در شرایطی است که دولت‌های غربی طی یک سال و نیم گذشته که از آغاز جنگ می‌گذرد، از هیچ کمکی برای اوکراین دریغ نکرده‌اند. روز پنج‌شنبه نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه پیشنهاد داد که کشورهای اروپایی طی چهار سال آتی ۲۰ میلیارد یورو دیگر به اوکراین کمک کنند. دولت آمریکا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد اوکراین از هفته پیش استفاده از مهمات ممنوعه خوشه‌ای را آغاز کرده است. مسئله‌ای که می‌تواند به گسترده‌تر شدن دامن جنگ و خونین‌تر شدن آن منجر شود.
زمان به ضرر اوکراین و غرب
حالا در چنین فضایی روزنامه «تلگراف» انگلیس در گزارشی با اذعان به شکست ضدحمله اوکراین و اینکه زمان به ضرر کیف و حامیانش است نوشته است: «پیشروی برای اوکراینی‌ها بسیار سخت و دشوار است. آنها فاقد جنگنده‌های پیشرفته برای محافظت در برابر بالگردهای تهاجمی و جنگنده‌های روسیه هستند. سربازان اوکراینی باید از مین‌ها،‌ تانک‌ها و در نهایت شبکه‌ها و سنگرهایی که توسط روسیه ایجاد شده، گذر کنند... البته فاکتور قابل تغییر که به نفع اوکراینی‌ها نیست، زمان است. در حین جنگ، زمان شاید بی‌رحمانه‌ترین عاملی باشد که کسی توانایی تغییر آن را ندارد. ما شاهد این فاکتور در حین عملیات ناتو در افغانستان هم بودیم؛ جایی که طالبان خوشحالی مضاعفی از بازگویی ضرب‌المثل معروف افغان را داشت و آن مثل این بود که شاید شما ساعت‌هایی داشته باشید، اما ما زمان را داریم.»
فصل سرما در پیش است
دیلی تلگراف می‌افزاید: «تابستان به‌زودی جایش را به پاییز خواهد داد. البته اکنون ما در نیمه تابستان هستیم. نبرد ادامه خواهد داشت و فصل سرما و زمستان همچون سال گذشته میلادی، به روسیه این امکان را خواهد داد تا دفاع خود را بیشتر تقویت کند. در عین حال، تمامی چشم‌ها به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دوخته شده است و در این میان خود کیف می‌داند که فرصت چندانی برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایش ندارد. اگر کیف تا زمستان در اهداف خود شکست بخورد، احتمال مطرح شدن بحث امتیازات ارضی بیشتر می‌شود و حتی ممکن است این درخواست از جانب کشورهای غربی به دلیل خستگی ناشی از جنگ و کمبود مهمات عنوان شود.»
به گزارش ایسنا در پایان این گزارش می‌خوانیم: «درحالی که اوکراین طی ماه‌های آینده جنگ را ادامه خواهد داد، دولت‌های غربی باید به عنوان یکی از نتایج سیاسی بالقوه شکست ضدحمله اوکراین، برای چشم‌انداز تلخ امتیازات ارضی آماده شوند. اما با این تفاسیر مشخص نیست که اگر کیف بخواهد تضمین‌های امنیتی را به جز عضویت کامل در ناتو دریافت کند، ولادیمیر پوتین، به چنین قراردادی احترام خواهد گذاشت یا خیر.»
بحران غلات
عدم تمدید توافق غلات از سوی روسیه نیز رفته‌رفته در حال تبدیل شدن به یک بحران است. پوتین می‌گوید توافق قبلی به ضرر کشاورزان روسی بود. رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه توافق غلات میلیاردها دلار به روسیه خسارت زد، گفته است: «این توافق به ترتیب ۱.۲ میلیارد دلار و ۱.۶ میلیارد دلار برای کشاورزان و تولیدکنندگان کود کشاورزی در روسیه خسارت مستقیم زده است... به دلیل تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی غلات روسیه در بازارهای جهانی، زیان کشاورزان روسیه به ۱.۲ میلیارد دلار رسید.» رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با ‌اشاره به اینکه تولیدکنندگان کودهای روسی که مجموعاً ۱.۶ میلیارد دلار ضرر داشتند، با مشکلات مشابهی روبه‌رو بودند، خاطرنشان کرد: «علاوه‌بر این، روسیه حتی از ارائه کود به صورت رایگان به فقیرترین کشورهای نیازمند منع شد.» همزمان مقامات اوکراینی هم می‌گویند که بندر اودسا که مهم‌ترین بندر صادرات غلات اوکراین است طی روزهای گذشته هدف حملات گسترده روسیه قرار گرفته است. به گزارش یورونیوز و به گفته وزارت کشاورزی اوکراین، بمباران‌های مکرر بخش‌های قابل توجهی از تأسیسات صادراتی در اودسا و شهرهای اطراف آن را از بین برده و همچنین ۶۰ هزار تن غلات را هم نابود کرده است. اوکراین همچنین اعلام کرد که در حملات روز پنج‌شنبه روسیه ساختمان کنسولگری چین نیز آسیب دیده است. وزارت خارجه روسیه می‌گوید درباره عملیات و وضعیت در اطراف کنسولگری چین در اودسا، توضیحات لازم را به طرف چینی ارائه کرده و همه کانال‌های ارتباطی با پکن پیرامون این وضعیت به خوبی کار می‌کند. این وزارتخانه همچنین گفت که با توجه به خساراتی که به ساختمان کنسولگری چین در اودسا وارد شده به همکاری نزدیک خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. وزارت دفاع روسیه چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور آب‌های بین‌المللی شمال غرب و جنوب شرق دریای سیاه را برای دریانوردی ناامن اعلام می‌کند، پرچم کشتی‌هایی که به بنادر اوکراین عزیمت می‌کنند حامی اوکراین در جنگ تلقی خواهند شد.
عصبانیت زلنسکی علیه سفیرش در انگلیس
از تحولات دیگر اوکراین نیز گزارش‌ها حاکی است به دنبال انتقاد سفیر اوکراین در لندن از رئیس‌جمهوری اوکراین که به خشم مقامات کیف منجر شده بود زلنسکی او را برکنار کرد. به گزارش فارس، «وادیم پریستایکو» سفیر کیف در لندن که یکی از محورهای تماس میان انگلیس و اوکراین در طول جنگ بوده است در پاسخ به «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس که گفته بود کیف نباید انگلیس و متحدان غربی را مثل سرویس دلیوری آمازون ببیند زلنسکی را به طعنه آدم ناسالم خطاب کرده بود. این اظهارات «پریستایکو» موجب خشم و حیرت مقامات اوکراین شده است. پایگاه خبری ایندیپندنت نوشت که به دنبال این ماجرا تماس تلفنی تندی میان مقامات کیف و سفیر این کشور در لندن رد و بدل شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi