شناسه خبر : 102126
چهارشنبه 04 مرداد 1402 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عاشورا فرهنگ و آبروی شیعه است

پسر ابوتراب کسی نبود که در برابر ذلت و بیداد سر خم کند و نیز بیم آن داشت که اگر با پذیرش امان‌نامه کشته هم نشود ذلت بر او و دیگر آزادمنشان رهرو راهش و رهروان پدرش و شیعیانش تحمیل گردد و او مرگ پرعزت و افتخاری جاودانه را بر زندگی ذلیلانه برگزید...

فاش نیوز - ظهر عاشوراست و تیغ است و شمشیرهایی که برای انداختن قامت حق بر زمین فرود می آمدند، نفس های کام خشکیده‌ ای که حقیقت، تشنه رسالتش بود.

 عاشورا اشک های عباس بود و تمنای آبهایی است که از سوراخ مشک بر زمین می ریخت، آری عاشورا یعنی گرمای دستان عباس که آرزوی سقایی داشت و از شرم چشمان منتظر کودکان به خواب آبها رفت و به وعده ‌گاه برنگشت و آسمانی که برای همیشه از عظمت این فاجعه سیاهپوش شد.

سلام و درود خداوند بر تو ای حسین بن علی (ع) ای آقای ما، عاشورایت انفجاری از نور و روز عشق بازی شهدا با سرهای بریده و بدن های متلاشی شده در محضر حق بود.

عاشورا صحنه نمایش فراگیر و فشرده کارزار خوبی و بدی بود. تاریخ در یک نیم روز وام‌دار عاشورا شد و در همان نبرد نیم روز در ظهر عاشورا اگر چه از نظر زمان کوتاه ترین درگیری بود که فقط یک نیم روز طول کشید، ولی از نظر امتداد، عاشورا طولانی ترین روز درگیری حق و باطل در طول تاریخ شد که هنوز هم ادامه دارد. روز عاشورا روز حفظ و حراست از دین خدا و ظهر عاشورا حفاظت از شاخه ‏های درخت آزادگی مسلمانان و آزادگان جهان است.

نبرد مظلومانه امام حسین (ع) در ظهر عاشورا به شدت صحنه هستی و تاریخ را دگرگون ساخت و این چنین بود که تاریخ در یک نیم روز وام دار عاشورا شد.

سیدالشهدا (ع) ثابت کرد که با عطشی کوتاه می توان تمام تاریخ را سیراب کرد و اینک نام حسین و یارانش چنان بر تارَک تاریخ می درخشد و جاودانه است که هیچ گاه غبار زمان بر روی آزادگی و شجاعت شان نخواهد نشست.

امام حسین (ع) با یاران و اصحابش در ظهر عاشورا در مقابل ظلم یزیدیان درس سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را تنها به فدایی دادن و فدایی شدن دانست.

امام حسین(ع) به مریدانش یاد داد که می توان با قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم کرد و داغ باطل بودن باطل را بر پیشانی ستمکاران و حکومت های شیطانی زد.

امام حسین (ع) سردار پرشکوه قهرمانان شکست ناپذیر روزگار و قهرمان یارانی است که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده بودند و به نسل های بعد درس جوانمردی و شرافت و مرگ پر افتخار را در زیر سایه شمشیرها را داده بودند.

از همین روست که الگو و اسطوره همه آزادگان و مستضعفان و عدالت طلبان عالم آقا امام حسین بن علی (ع) است. حرکت امام حسین (ع) تنها یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک الگو برای زندگی شرافتمندانه و دین مدار است.

چرا که امام حسین (ع) به خوبی می‌دانست که هیچ راهی برای حفظ اسلام و اعلام انحراف دین خدا باقی نمانده است جز با ریختن خونش، خونی که فرهنگ و آبروی شیعه در طول تاریخ شد.

خونی که احیاکننده همه قیام ‌های ظلم ستیزانه پس از کربلا بوده و خواهد بود. امام حسین (ع) بر علیه بیداد و فریبی که در داشت اسلام را ریشه کن می کرد قیام کرد.

پسر ابوتراب کسی نبود که در برابر ذلت و بیداد سر خم کند و نیز بیم آن داشت که اگر با پذیرش امان‌نامه کشته هم نشود ذلت بر او و دیگر آزادمنشان رهرو راهش و رهروان پدرش و شیعیانش تحمیل گردد و او مرگ پرعزت و افتخاری جاودانه را بر زندگی ذلیلانه برگزید.

آنها بلند آوازه شدند و غیرت و مردانگی و آزادی و افتخار را برای مسلمانان به خصوص شیعیان تا ابد باقی گذاشتند.

امام حسین (ع) در یک در گیری کوتاه در ظهر عاشورا سطح فکر بشریت را برای برون رفت از ذلت و تحقیر شدگی یک انسان ارتقا بخشید و نتیجه نبرد برای همیشه عامل زوال ظلم و بیداد شد و در اُمت اسلام حماسه و غیرت ایجاد کرد و حمیت و شجاعت و سلحشوری به وجود آورد و خُلق و خُوی منفی ترس و یاس را از بین برد.

از همین رو زنده نگه داشتن عاشورا درسی برای زندگی کردن شرافتمندانه و افتخار آفرین برای مسلمانان و آزادگان جهان است. نهضت امام حسین (ع) برای بشریت با هر گرایش و سلیقه ای راهگشای رسیدن به زندگی سعادتمند و باعث گسترش عدالت و آزادگی است.

سخن آخر اینکه انقلاب اسلامی پرتویی از پیام کربلا و انقلاب عظیم اسلامی الهی آن است. انقلابی که با پیروی از درس های عاشورا کاخ ستم شاهان را با خون جوانانش در هم کوبید و کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت.

|| داریوش احمدرضا بهمنیار

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi