شناسه خبر : 102133
یکشنبه 01 مرداد 1402 , 12:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

این ۳۰ رزمنده چگونه از محاصره عراقی‌ها نجات یافتند؟

فاش نیوز - عراقی‌ها کاملاً بر منطقه مسلط شدند و ما هیچ راهی نداشتیم. چندین بار عراقی‌ها از کنار ما رد شدند و ما خود را به مردن زدیم، آن‌ها با تصور این‌که ما مرده‌ایم از کنار ما گذشتند.

کد خبر: ۶۰۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰ - 23July 2023
 

این ۳۰ رزمنده چگونه از محاصره عراقی‌ها نجات یافتند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، از وقایع قابل‌توجه عملیات رمضان، بازگشت ۳۰ تن از نیرو‌های گروهان سوم گردان میثم از تیپ ۷، ولی عصر (عج) است که در ساعات اولیه روز ۱۳۶۱/۴/۲۶ به محاصره دشمن درآمده بودند. این نیرو‌ها حدود ۳۵ ساعت در میان نیرو‌های عراقی به‌نحوی‌که اسیر نشوند، به سر برده بودند.

یکی از نیرو‌های این گردان، خاطرات خود را از این محاصره و چگونگی رهایی، این‌چنین بیان کرده است: صبح روز ۱۳۶۱/۴/۲۶ از کنار تانک‌های سوخته عراق گذشتیم و به خاطر کمبود زمان، نماز را حین راه رفتن خواندیم. در یک‌لحظه تانک‌های عراق از دو جناح وارد منطقه شده و به‌صورت نعل شکل به سمت ما آمدند؛ از فاصله ۵۰۰ متری بچه‌ها را به رگبار بستند، عده‌ای را مجروح کردند و بقیه در دشت پراکنده شدند.

حدود ۵۰ نفر بودیم که خود را در یک سنگر شبیه به تانک پنهان کردیم. تانک‌های عراق رسیدند؛ دشمن با خشونت، تمام بچه‌های مجروح را با کتک‌کاری سوار تانک‌ها کرده و بردند.

عراقی‌ها کاملاً بر منطقه مسلط شدند و ما هیچ راهی نداشتیم. چندین بار عراقی‌ها از کنار ما رد شدند و ما خود را به مردن زدیم، آن‌ها با تصور این‌که ما مرده‌ایم از کنار ما گذشتند.

وقتی گردوغبار منطقه را فراگرفت، فرصتی پیدا کردیم تا راه عقب را در پیش بگیریم. هوا بسیار گرم بود و برخی از بچه‌ها از شدت تشنگی در میانه راه افتادند و جا ماندند. شب را در سنگر‌های خالی عراقی در کنار عراقی‌ها گذراندیم و در طول شب چندین بار قصد اسیر کردن ما را داشتند، اما به خاطر این‌که تعداد آن‌ها کم بود، فقط از فاصله ۲۰۰ متری ما را زیر نظر داشتند. صبح پس از نماز راه افتادیم و به خاک‌ریز خودی آمدیم.

لطف‌الله زادگان، علیرضا، روزشمار جنگ ایران و عراق: عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان (کتاب بیستم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صفحات ۳۰۲، ۳۱۴

منبع: ایسنا

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi