شناسه خبر : 102299
یکشنبه 08 مرداد 1402 , 15:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگرانی آمریکا از روابط متحدان واشنگتن با ایران و روسیه

فاش نیوز - نماینده وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر به کنیا با هدف کارشکنی در دستاوردهای سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به این کشور، نسبت به برقراری روابط نزدیک متحدان این کشور با ایران و روسیه، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، هفته‌نامه ایست اَفریکن در گزارشی نوشت که آمریکا می‌گوید، آن دسته از متحدان این کشور که در روابط خود، پذیرای ایران و روسیه هستند، اعتبار خود را به خطر می‌اندازند، همچنین درباره کنار گذاشته شدن از توافقات سودمند به این کشورها هشدار داد.
ایست افریکن در ادامه به نقل از برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که روز جمعه با ویلیام روتو، رئیس‌جمهور کنیا دیدار و با او مذاکره کرد، نوشت: ایران و روسیه از نظر اقتصادی در انزوا به سر می‌برند یا اینکه به دنبال شرکای اقتصادی و کانال‌های جدیدی برای روابط اقتصادی می‌گردند. از دیدگاه ما، این موضوع برای اعتبار این کشورها خطرناک است و از نظر مالی نیز آنها را با خطراتی مواجه می‌کند، تا حدی که ما درباره خطراتی که با توسعه روابط اقتصادی مرتبط هستند، به طور مستقیم گفت‌وگو می‌کنیم، این گفت‌وگویی نیست که فقط به این‌جا ختم شود؛ ما در این باره با کشورهای سراسر جهان گفت‌وگو می‌کنیم و می‌دانیم که این، آشکارا، همان چیزی است که روسیه و ایران به دنبال آن هستند.
این هفته‌نامه همچنین نوشت که نلسون به ایست افریکن گفت: ما قرار نیست درباره روابط دوجانبه میان کنیا با هیچ کشور دیگری اظهار نظر کنیم، چرا که تصمیم‌گیری در این باره بر عهده کنیا است. در ادامه این گزارش آمده است که نلسون در پاسخ به سؤال رسانه‌ها درباره اینکه آیا سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به کنیا، موجب بدتر شدن روابط کنیا و آمریکا خواهد شد، مدعی شد که ایران کشوری است که آن را با «پناه دادن به تروریست‌ها» می‌شناسند و متحدان آن باید درباره برقراری روابط نزدیک با آن احتیاط کنند.
ادعای حمایت از تروریسم از سوی نلسون علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران نقش موثری در مبارزه با تروریسم منطقه و تامین امنیت آن، از جمله شکست داعش، داشته است و همواره برای تسهیل اجرایی شدن ابتکارات مبارزه با تروریسم در فرمت‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام آمادگی کرده است.
در ادامه این مطلب ‌اشاره شد که ادعاهای نلسون در پی سفر یک روزه اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به کنیا و دیدار او با روتو، همتای کنیایی خود مطرح می‌شود.
ایست افریکن در ادامه با ‌اشاره به اینکه از اهداف این سفر، گسترش روابط ایران با کشورهای جهان بوده است، با ‌اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور آفریقایی مطرح شد: رؤسای جمهور دو کشور پنج تفاهم‌نامه همکاری با هدف تقویت روابط دوجانبه امضا کردند. رئیسی علاوه ‌بر کنیا، به اوگاندا و زیمبابوه نیز سفر کرد که اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به قاره آفریقا، پس از گذشت ۱۱ سال بود.
ایران محور نشست مقامات دیپلماتیک و دفاعی آمریکا و استرالیا
مقامات ارشد دیپلماتیک و دفاعی آمریکا و استرالیا در نشستی دوجانبه ادعاهایی را درباره نقش ایران در منطقه، روابط دوجانبه این کشور با روسیه و امور داخلی آن مطرح کردند.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با پنی ونگ، وزیر امور خارجه و ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، امروز در بریسبن خبر داد.
در این بیانیه با ‌اشاره به اینکه وزرای امور خارجه و دفاع این کشورها درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند، آمده است که طرفین درباره آنچه «رفتار ثبات‌زدای ایران، از جمله بازداشت افراد خارجی و دوتابعیتی، هدف قرار دادن، ارعاب و آزار افراد (ایرانی) مقیم خارج، گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، ‌اشاعه موشک‌های بالستیک، حمایت از نیروهای نیابتی و تهدید برای کشتیرانی و آزادی دریانوردی در خلیج‌ فارس» عنوان شده است، گفت‌وگو کردند.
ادعای وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر نقش ثبات‌زدای ایران در منطقه در حالی است که واشنگتن، خود با اقداماتی از جمله فروش میلیاردها دلار تسلیحات این کشور به کشورهای منطقه که به رقابت تسلیحاتی در آن دامن زده است، مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ‌های منطقه و در مواردی برپا کردن آنها، از جمله جنگ عراق و جنگ افغانستان، سکوت در برابر دهه‌ها ‌اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین موجب تضعیف ثبات و امنیت منطقه شده است.
مقامات ایران همچنین بارها نسبت به فعالیت‌های تحریک‌آمیز آمریکا در آب‌های بین‌المللی و مداخله‌ آن در برخی توقیف‌های قانونی از سوی ایران که علیه برخی کشتی‌های متخلفی که در فعالیت قاچاق دست داشته‌اند، انجام گرفته، هشدار داده‌اند.
طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، وزرای امور خارجه و دفاع این کشور و استرالیا در این دیدار، ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق «عرضه پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین» را تکرار کرده و آن را محکوم کردند.
 ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.
ایران همکاری‌های دفاعی با روسیه را در چارچوب روابط دوجانبه و بی‌ارتباط با جنگ اوکراین تلقی کرده و گفته است که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند. علاوه‌بر این، مقامات ایران بر آمادگی خود برای تسهیل اجرایی شدن راهکاری دیپلماتیک برای مناقشه میان روسیه و اوکراین و میانجی‌گری گفت‌وگوهای این دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: «ما اتهامات مطرح شده علیه ایران را مردود می‌دانیم. همان‌طور که بارها گفته‌ایم ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست و ما قائل به راهکار سیاسی در ارتباط با این بحران هستیم.»
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مطرح کرد که در این دیدار، ادعای «تداوم نقض حقوق بشر در ایران» مطرح شده است. 
مقامات ایران، پیش‌تر، مطرح‌شدن این‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه را از سوی غرب مورد انتقاد قرار داده و با گوشزد کردن سابقه این کشورها در مرتکب شدن اقداماتی که ناقض حقوق بشر بوده است، اظهارنظر آنها را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران فاقد اعتبار دانسته‌اند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi