شناسه خبر : 102348
سه شنبه 10 مرداد 1402 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اندیشکده کارنگی:

پهپادهای ایران از توانمندی‌های ارزشمندی برخوردار هستند

فاش نیوز - اندیشکده آمریکایی در گزارشی تاکید کرد: پهپادهای ایران از توانمندی‌های ارزشمندی برخوردار هستند.
اندیشکده کارنگی آمریکا در یک مستند کوتاه‌ اشاره به دستاوردهای ایران در رسیدن به موشک و پهپاد نقطه‌زن با برد بالا ‌اشاره می‌کند و آن را با پهپادهای اعطا شده به اوکراین از سوی آمریکا مقایسه می‌کند.
در این مستند آمده است: جنگ‌افزارهای نقطه‌زن، هزینه سرسام‌آوری برای آمریکا داشته است. طوری که 84 درصد کل هزینه‌های نظامی آمریکا را در برمی‌گیرد.
یکی از جنگ‌افزارهای شاخص در حملات دقیق ارتش آمریکا، موشک کروز فوق صوت و 1300کیلوگرمی تام‌هاوک است که در حال حاضر هر فروند از آن دو میلیون دلار قیمت دارد. 
در ادامه این اندیشکده تاکید می‌کند: گرچه پهپادهای ایران ارزان هستند ولی از توانمندی های ارزشمندی برخوردارند که شامل رادارگریزی و توان اجرای عملیات تا برد هزار و پانصد مایل است. اگر بخواهید این توانمندی را با پهپادهای یک‌بار مصرف اعطایی آمریکا به اوکراین به نام «سوئیچ بلید» مقایسه کنید، این پهپادها تنها می‌توانند تا 25 مایل دست به عملیات بزنند.
موفقیت برنامه پهپادی ایران در برابر تحریم‌های سنگین، درس خوبی برای نهاد امنیتی و دفاعی به‌ویژه سازمان تحقیق و توسعه صنایع دفاعی هندوستان دارد که دهه‌هاست برای توسعه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین تلاش می‌کند. 
سازمان تنظیم مقررات و کنترل کیفی صنایع هندوستان سال2020 برنامه‌های پهپادی هند را به باد انتقاد گرفت. زیرا از نبود برنامه، بلاتکلیف گذاشتن کاربران نهایی و نقض رویه‌های عملیاتی رنج می‌برد. غرب که با ایران همانند یک کشور منفور برخورد می‌کند، حالا می‌شنود که ایران ادعا می‌کند که پهپادهایی دارد که توان حمل موشک‌های هدایت‌شونده نقطه‌زن با برد خیره‌کننده 2 هزار کیلومتر را داراست. جدای از اینها 24 ساعته می‌توانند به پرواز خود ادامه دهند و حتی از ویژگی پنهانکاری نیز برخوردارند.
موسسه آمریکایی با نام «متحد علیه ایران هسته‌ای» در یادداشتی عنوان کرد: موفقیت برنامه پهپادی ایران نمایانگر یک پیروزی فناورانه برای جمهوری اسلامی است.
برنامه پهپادی ایران از دهه 1980 آغاز شد و برنامه پهپادهای نظامی ایران با پیشرفت روزافزون با هدف ارتقای ناوگان اطلاعاتی و البته تجسسی و شناسایی و توانمندسازی پهپادها به منظور اجرای حملات هوایی انجام گرفته است.
فقط در یک دهه گذشته، ایران از پهپادهای نوین پرشماری رونمایی کرده است که خیلی از آنها در نبرد به کار گرفته شده‌اند و پیشرفت پهپادی ایران را به نمایش گذاشته‌اند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi