شناسه خبر : 102468
چهارشنبه 18 مرداد 1402 , 11:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کربلا اوج تجلی ایثار و فداکاری

فاش نیوز - نهضت عاشورا، علاوه بر مصائب سنگین، اوج تجلی ایمان و ایثار بوده و مکتب انسان سازی و جامعه سازی‌ست.

صحنه های عاشورا بالاترین غم و اندوه عالم را در خود دارد و درعین حال والاترین جلوه های ایمان، ایثار و شهادت طلبی در آن تجلی یافته و حماسی ترین واقعه در روز عاشورا رخ داده است.

 بر این اساس شور گسترده عزاداری ها، بهترین ظرفیت را برای خودسازی و جامعه سازی در خود دارد. چرا که در این ایام، عطر حزن عاشورا دل ها را بی قرار کربلا کرده و جامعه جان تازه ای می می گیرد. عاشورا تداوم رسالت مبارزه انسان در پهنه خلقت است و ماه محرم تجدید حیات بشریت و بهترین مکتب انسان سازی و جامعه سازی است. چرا که مکتب عاشورا، دانشگاه ایمان، حماسه و عزت می باشد و عاشورایی شدن عمل به تکلیف است.

ماتم عاشورا بسیار حزین و بالاترین عزاهاست و در زیارت عاشورا آن را عزای خود می دانیم "لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا ان یعطینی بمصابی بکم..." (مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم) ودرخواست مقام معِیَّت یا همراهی با امام داشتن.

"ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة"  صرف عزا دار بودن و صرف عبادت و درخواست کردن کفایت نمی کند و بایستی تولّی (سِلم ) "انی سلم لمن سالمکم" داشته باشیم.

یعنی مقام دوستی با دوستداران اهل‌بیت و تطابق آن با شرایط زمان خویش را باید داشته باشیم و محبین واقعی عصرخود را بشناسیم،. همچنین براساس "ولیّ لمن والاکم" که می گوییم در ولایت کسی هستم که در ولایت شماست.

 بایستی ولایتمدار و تابع ولایت فقیه، رهبر انقلاب و پیرو رهبری و با شبکه نیروهای انقلابی، تحقق گر منویّات راهرو حسینی باشیم.  در این راه  که بارها گفته ایم "ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین" یعنی مقام ثبات قدم در راه امام را درخواست کرده که همانند کوفیان اهل تزلزل نباشیم.

همانگونه که علیرغم برخی ریزش ها، بسیاری از ملت ایران در طول چهار دهه انقلاب اسلامی چنین بوده و هستند. والاترین صحنه حق و باطل در میدان رزم کربلا - که انتخابی سخت بود و عده بسیاری معلون شدند و عده قلیلی به عرش اعلا رسیدند- بحث ثبات قدم بود.

ما در زیارت عاشورا نسبت به دشمنان امام حسین (ع) از زمان صدر اسلام تا عصرحاضر و حتی از دوستان دشمن برائت و بیزاری و دوری می جوییم. "و بالبرائة من اعدائکم/ بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم" 

بر آنان لعن و نفرین می فرستیم" اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها / لعن الی یوم القیامه" بنابر این درمقام حَرب و دشمنی، با دشمنان اهل‌بیت می کنیم.

"حرب لمن حاربکم" جریانات سیاسی آن زمان آل زیاد و آل مروان و بنی امیه بودند و گروهک های سیاسی زمان ما مانند غربگرایان و مدعیان اصلاح طلبی را  شامل می شود. همچنین با اشخاصی مانند شمر و ابن مرجانه دشمنی خود را ابراز می کنیم و با معاویه ها و یزید های زمان نیز باید دشمنی خویش را ابراز نماییم.

این منشور راهبردی شیعه هست که دشمنان واقعی عصرخود را بشناسد و اقدام عملی داشته باشد.

بر این اساس در زیارت عاشورا دعا می کنیم که "اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد..." و در بیانه گام دوم انقلاب نیز رهبر انقلاب بر رعایت سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید کرده است که بایستی در تمام مراحل زندگی رعایت شود.

در قله آن نیز برپایی نماز اول وقت حتی در شرایط سخت در اولویت است و با توجه به اینکه امام حسین هدف قیامش را "احیای امر به معروف و نهی از منکر"در جامعه بیان کرد، پس عزادار واقعی نیز باید به این امر التزام عملی داشته باشد.

بر این اساس این فراز از زیارت عاشورا و "مماتی ممات محمد و آل محمد" یعنی مرگ ما نیز همانند مرگ معصومین با شهادت در راه خدا باید باشد که بالاترین مرگ هاست و حلاوت مرگ سرخ را به همراه خواهد داشت.

همچین در زیارت عاشورا می گوییم "با ابی انت و امی" یعنی حاضریم بهترین‌ داشته‌های خود را فدای امام و راه امام حسین کنیم. امروز که امام حسین در معرض هجمه دشمنان قوی قرار دارد، فرزندش امام خامنه ای فرمان جهاد تبیین داده است.

بر این اساس باید همانند جهاد حضرت زینب (س) در بیان حقایق کربلا  با بذل زبان و ابرو در دفاع از اسلام ناب محمدی و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش بیشتری کنیم

همچنین باید صبر و مقاومت داشته باشیم و همه چیز را "رایت الا جمیلا" ببینیم. بنابر این امروز نیز در برابر سختی های کشور بایستی صبور باشیم و تلاش کنیم چرا که ایمان به تنها کافی نیست.

عاشورا گوشزد بصیرت و مرور حوادث کربلا و یاداور شناخت راه و تمرین و آمادگی مضامین اهداف و دعاهای زیارت عاشورا و برای بسیاری پند اموز و راه گشا است و بایستی بدان عمل کنیم.

محبت واقعی به امام حسین(ع) در شرایط فعلی حامی جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب بودن و مقابله با دشمنان اسلام  و ثبات قدم در این دنیای تحت نظام سلطه استکبار و دشمنان اسلام است.

هر چند که در زیارت عاشورا درخواست خونخواهی امام حسین علیه‌السلام را می کنیم که روزی مان شود. "ان یرزقنی طلب ثارک" یعنی خونخواهِ اصلی، امام زمان است. و "ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور" به معنی در معِیَّت و همراهی با امام زمان در خون خواهی آن امام مظلوم باشیم،

لذا باید برای تعجیل ظهور امام عصر تلاش و به طور جد قدم برداریم و براساس بیانیه گام دوم انقلاب برای زمینه سازی ظهور حضرت در تکاپو و برای امام منتقم خون شهدا، مهیا باشیم.

سخن آخر اینکه نهضت عاشورا علاوه بر مصائب سنگینی که به همراه داشت، اوج تجلی ایمان و ایثار بود و مکتب انسان سازی و جامعه سازی است و بایستی از این ظرفیت عظیم وگسترده در سراسر کشور بهره برداری کرد.

سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
سلام ، یکی از مهمترین اصول سلوک صداقت است یعنی انسان باید با آفریدگار و خودش صادق باشد تا از مراحل عین الیقین و علم الیقین و حق الیقین به مرحله صدق الیقین برسد. در ایام محرم بسیار شنیدیم که اگر در دوران امام حسین ع بودیم حتما در صف امام حسین ع قرار میگرفتیم اما در این ادعا چقدر صادق هستیم یا مسلمانان آن دوران با کدام عامل در صف یزید ملعون قرار گرفتند؟
ملاحظه میشود در برخی معاملات اشخاص برای مقداری ناچیز پول متوسل به دروغگویی و عهد شکنی یا زدن زیر قولشان میشوند که همین عمل میتواند انسان را بدلیل ترک اخلاق در صف یزید لعنت الله قرار دهد هرچند قلبا طالب قرار گرفتن در صف امام حسین ع باشد.
توجه کنیم کوچکترین خطا در محضر امام معصوم ع موجب سقوط انسان خواهد شد زیرا هر چه قرب بیشتر انضباط و تقوا نیز میبایست بیشتر شود پس بطور کلی میتوان نتیجه گرفت انضباط شخصی و تقوای الهی همراه با مکارم اخلاق عاملان قرب میباشند.
پیرمردهای قدیمی میگویند دین اسلام عقلی است یعنی بر مبنای عقل و منطق قرار دارد متاسفانه در دادگاهها همچنان نتایج رسیدگی به شکایات دقیق برعکس واقعیت شکل میگیرد هرچند مدارک و شواهد موضوعی را تایید کنند اما خروجی دادگاهها 180 درجه معکوس با واقعیت است. چطور امکان دارد قوانینی که براساس شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تدوین و تصویب شدند در عمل صددرصد مغایر با شرع و قانون اساسی منتج شوند؟ مسئولان مربوط چگونه بررسی و تصمیم گیری میکنند که همیشه نتایج خروجی دادگاهها در مقابل حقیقت قرار گرفتند؟
بدیهی است هر انسانی با صداقت کامل در مقابل وسوسه های شیطان قرار گیرد فقط یک صلاح دارد که صداقت است اما در نبرد نابرابر است که شیطان از انواع حربه ها استفاده میکند لذا پیروزی در مقابل شیطان بعید بنظر میرسد اما امام حسین ع در واقعه کربلا اثبات کرد با تمام ایمان و صداقت و مکارم اخلاق و نفرات اندک میتوان بر تمامیت کفر و الحاد و بی اخلاقی محض با تعداد نفرات انبوه غلبه کرد و علیرغم شکست ظاهری با اراده الهی همسو و پیروز میدان نبرد شد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi