شناسه خبر : 102562
دوشنبه 16 مرداد 1402 , 16:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خبرنگاران؛ پرچمداران جهاد تبیین

خبرنگاران یکی از اقشار تأثیرگذار جامعه هستند که با سلاح مقدس و قدرت‌مند «قلم»، همان سلاحی که خداوند متعال در قرآن کریم بر آن قسم خورده است، می‌توانند در عرصه جهاد تبیین نقش‌آفرینی مهمی داشته باشند.
 

خبرنگاران؛ پرچمداران جهاد تبیین سید محمدجواد میرخانی؛ استکبار جهانی پس از شکست بزرگی که از ملت غیور ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس متحمل شد، برای تسلط دوباره بر این آب و خاک، راهبرد تغییر در اعتقادات و باور‌های مردم ایران را به کار گرفت و با تغییر شیوه جنگ از عرصه نظامی به عرصه فرهنگی و اعتقادی، «جنگ نرم» را علیه انقلاب اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه بین‌الملل به راه انداخت.

«جنگ روایت‌ها» یکی از عرصه‌های جنگ نرم است که سال‌هاست دشمن با توسل به آن، در صدد است تا واقعیات این انقلاب، از جمله دفاع مقدس و روحیه ایستادگی ملت را دستخوش تغییر قرار دهد، دروغ بگوید و حقیقت را وارونه جلوه دهد تا از این طریق به باور‌های ملت ایران ضربه بزند؛ بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) برای مقابله با این اقدامات دشمن، راهبرد «جهاد تبیین» را مطرح کرده و همه آحاد جامعه را به نقش‌آفرینی در این خصوص فرا خواندند.

خبرنگاران یکی از اقشار تأثیرگذار جامعه هستند که با سلاح مقدس و قدرت‌مند «قلم»، همان سلاحی که خداوند متعال در قرآن کریم بر آن قسم خورده است، می‌توانند در عرصه جهاد تبیین نقش‌آفرینی مهمی داشته باشند. این درحالی است که در دنیای امروز پروپگاندای رسانه‌ای استکبار جهانی، افکار عمومی را احاطه کرده و اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده است؛ بنابراین خبرنگاران بایستی دشمن را بشناسند، سیاست‌های و نوع دشمنی آن را تشخیص دهند و برای خنثی‌سازی توطئه‌هایش، دقیقاً در همان مسیری که دشمن حرکت می‌کند، مقابل او بایستند.

خبرنگاران برای شناخت دشمن و دشمنی‌هایش و سپس قدم نهادن در مسیر جهاد تبیین، همواره باید دانش، آگاهی و بصیرت خود را به‌روز نگه دارند؛ یعنی بر تمام حوادث و رویداد‌هایی که در جهان پرفراز و نشیب می‌گذرد، اشراف داشته باشند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند؛ چراکه با دانش، آگاهی و بصیرت که می‌توان دشمن و نوع دشمنی او را شناخت و در جهت مقابله با آن اقدام کرد.
گاهی‌اوقات حمله کردن نوعی دفاع است؛ یعنی برای این‌که ابتکار عمل از دشمن گرفته شود، باید پیش‌دستی کرده و به آن ضربه زد؛ به‌عبارتی صریح‌تر، دشمن در جنگ روایت‌ها سعی می‌کند تا با بیان «روایت اول» در زمینه و موضوعی خاص، افکار عمومی را در اختیار خود گیرد؛ بنابراین خبرنگاران با بهره‌گیری از رسانه‌های خود، وظیفه دارند تا همیشه در جنگ روایت‌ها پیشتاز باشند؛ یعنی پیش از آن‌که دشمن واقعه‌ای را به‌دروغ و با تحریف برای جامعه بیان کند، حقیقت را برای مردم تبیین کنند.

خبرنگاران باید برای جهاد تبیین، «آتش به اختیار» عمل کنند؛ یعنی برای آگاه‌سازی جامعه خودجوش باشند و در این مسیر هر کاری که صلاح می‌دانند، با در نظر گرفتن قانون، انجام دهند؛ البته آتش به اختیار همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی متذکر شدند، به‌معنای بی‌قانونی و هرج و مرج نیست؛ بلکه آتش به اختیار عبارت است از «کار تمیز فرهنگی».

اهالی رسانه برای گام نهادن در مسیر جهاد تبیین، بایستی مخاطب و زبان فهم آن را بشناسند؛ چراکه معمولاً نسل‌ها هرکدام دارای ادبیاتی خاص هستند؛ یعنی اگر مخاطب کودک است، باید با ادبیات کودک مسائل را برای او تبیین کرد.

خبرنگاران امروز به‌مثابه افسرانی هستند که در جنگ‌نرم، در خط مقدم مقابله با توطئه‌های دشمن قرار دارند؛ بنابراین آن‌ها را می‌توان ادامه‌دهنده راه رزمندگان و شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس دانست؛ تنها با تفاوت این‌که رزمندگان دفاع مقدس روزگاری در جنگ سخت، در جبهه‌ها با دشمن رو در رو می‌جنگیدند؛ اما امروز خبرنگاران با دشمنی می‌جنگند که ممکن است حتی چهره خود را به‌صورت دوست و دلسوز در آورده باشد و از کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر، در صدد باشد تا به افکار عمومی جامعه و حتی درون خانواده‌ها نفوذ کند و به اساس جامعه ضربه بزند؛ بر این اساس، ارزش و ثواب مجاهدت‌های «افسران جنگ‌نرم» که خبرنگاران نیز جزوی از آن هستند، اگر بیشتر از رزمندگان دوران دفاع مقدس نباشد، کمتر از آن نیست.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi