شناسه خبر : 102703
یکشنبه 22 مرداد 1402 , 09:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشریه آمریکایی:

توافق اخیر آمریکا با ایران تعظیم بایدن مقابل آیت‌الله خامنه‌ای بود

فاش نیوز - یک نشریه آمریکایی، توافق اخیر آمریکا با ایران برای آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی ایران را «تعظیم بایدن در برابر آیت‌الله خامنه‌ای» خواند.

به گزارش تسنیم، یک نشریه آمریکایی، توافق اخیر آمریکا با ایران برای آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی ایران را «تعظیم بایدن در برابر آیت‌الله خامنه‌ای» خواند. 
این نشریه نوشت: حزب جمهوری‌خواه بایدن را برای تعظیم در برابر آیت‌الله (خامنه‌ای) سرزنش می‌کند. به خطر ‌انداختن آمریکایی‌ها با معامله بی‌پروای 6 میلیارد دلاری با ایران.
همچنین ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به انتقاد شدید از نحوه رسیدگی جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به مسئله ایران پرداخت و گفت که او مقابل تاکتیک‌های ایران تسلیم شده است.
دی‌سانتیس در توئیتی درباره پرداخت غرامت ۶ میلیارد دلار اخیر به ایران، ابراز نگرانی کرد و با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی مدعی شد که این پرداختی به طور غیرارادی از جاه‌طلبی هسته‌ای ایران حمایت می‌کند!
وی در شبکه اجتماعی «ایکس / توئیتر سابق» نوشت: این غرامت 6 میلیارد دلاری به ایران کمک خواهد کرد تا سلاح هسته‌ای بسازد، از تروریسم حمایت و به روسیه کمک کند! مماشات و ضعف بایدن ایران را به حمله به ما و متحدان ما تهییج کرده و مسیر ایران برای دسترسی هرچه بیشتر به سلاح هسته‌ای را تسهیل می‌کند.
اما از سوی دیگر، «پیتر استانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی در ارتباط با توافق ایران و آمریکا برای آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه شده ایران و آزادی برخی زندانیان آمریکایی در ایران با استقبال از این توافق گفت: «ما از آزادی چهار زندانی آمریکایی که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند از زندان اوین استقبال می‌کنیم.»
وی در ادامه گفت: «ما امیدواریم که آنها به زودی به خانواده خود بپیوندند.»
اظهارات برخی مقامات دولت سابق و «پررویی نجومی»
در حالی که تندروهای آمریکایی از آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی‌های ایران خشمگین هستند، در داخل نیز برخی مسئولین دولت سابق سعی در تخریب این دستاورد دارند.
عبدالناصر همتی، رئیس‌بانک مرکزی دولت سابق در توئیتی مدعی شد: «می‌گویند: ‌۶ میلیارد دلار را بدون برجام و بدون FATF  آزاد کردیم. الان باید خوشحال باشیم که با مجوز آمریکا از منابع خود برای غذا و دارو استفاده خواهیم کرد؟ ‌این نوعی خنثی‌سازی تحریم‌هاست؟ ‌چرا نمی‌گویید؛ ‌طی۲سال، هر۲ماه، از ۶ میلیارد و جمعاً از ۷۲ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شده‌ایم.»
احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به اظهارات همتی نوشت: «واکنش بعضی کارگزاران دولت قبل به آزاد‌سازی منابع بلوکه ایران، یک دوره فشرده و تضمینی آموزش «پررویی نجومی» است. ماجرا از این قرار است که به ‌خاطر ضعف‌های بنیادین برجام که اسمش را فتح‌الفتوح گذاشته بودند، دولت آمریکا توانست با یک چرخش خودکار از توافق خارج شود. پشت‌بندش هم میلیاردها دلار منابع ایران گروگان گرفته شد اما این دوستان برای آزاد کردن منابع قدم از قدم نتوانستند بردارند. البته یک دوره طولانی با اینستکس و مخلّفات آن، سرکار رفتند اما النهایه پرونده منابع بلوکه مثل دهها چالش و بحران دیگر به دولت کنونی به ارث رسید. حالا که دولت سیزدهم با چندین دور مذاکره طولانی و بدون باج‌دهی، سنگی را که بر اثر بی‌تدبیری این دوستان ته چاه بوده، بالا آورده و راه را برای استفاده از منابع هموار کرده، به‌جای تشکر، نطقشان باز شده که چرا زودتر نگرفتید؟ چرا نقد نگرفتید؟»
صالحی در ادامه نوشت: «جالب‌ترین بخش ماجرا این‌جا است که کل این پول در دولت قبل به ریال تبدیل و هزینه شده، یعنی امکان استفاده ریالی از آن در بودجه کاملا منتفی است و فقط به عنوان منابع در اختیار بانک مرکزی برای مدیریت ارزی قابل استفاده است.»
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات دولت سابق نوشت: «آن بزرگوار دیگر با یک تردستی با مزه، اولا ۵۳۰ همت بدهی اوراق فاکتور شده برای این دولت را ۲۷۰ همت جا می‌زند، بعد هم می‌گوید این به آن در فقط از روی شطحیات نیمروز اخیر این عزیزان می‌شود یک تیزر خوب برای تبلیغ دوره آموزش «پررویی نجومی» ساخت.»
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi