شناسه خبر : 102882
شنبه 28 مرداد 1402 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا هیئت مدیره شرکت متد در برابر تخلف رئیس بنیاد ایستاد(۳)

علت چیست؟ الله اعلم!

شرکت متد پس از حضور بازرسی کل کشور و اعلام نظر آن سازمان و نظر معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و طرح موضوع در شورای معاونین و ابلاغ آن تا سال گذشته که به دستور آقای قاضی‌زاده از به کارگیری بازنشستگان رفع ممنوعیت شد...

فاش نیوز - مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شهیدی که علاوه بر ریاست بنیاد، نمایندگی ولی فقیه را بر عهده داشت و حسب قاعده چنین فردی به مراتب از کسی که فقط ریاست بنیاد را بر عهده دارد با نفوذتر و قدرتمندتر است، اما به شدت از خودمحوری و استبداد در رای دوری می‌کرد. نامه معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری درباره به کارگیری بازنشستگان در پاسخ به استعلام ایشان بود. مرحوم شهیدی به این پاسخ اکتفا نکرد و این موضوع را در اولین جلسه شورای معاونین بنیاد به بحث و بررسی گذاشت. در سی و یکمین جلسه شورای معاونین بنیاد در مورخ ۱۹ آذر ماه ۹۷ مصوب شد:

"با توجه به توصیه معاونت محترم نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر تبعیت از قانون یاد شده، (ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان) دستور فرمائید چنانچه احدی از کارکنان بازنشسته کماکان در آن مجموعه و مراکز تابعه و بیمارستان‌ها (شرکت متد) مشغول فعالیت می‌باشند و مشمول مستثنیات قانون فوق الذکر نمی‌شوند، نسبت به تسویه حساب آنان اقدام عاجل مبذول و نتیجه را جهت طرح در شورای معاونین به اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات اعلام نمایند.
این موضوع در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۷ به مدیر عامل وقت شرکت متد اعلام گردید. این اقدام بر خلاف وضعیت فعلی بنیاد نشان از قانون مداری در دوره شخصی بود که هم ریاست بنیاد و هم نمایندگی ولی فقیه را بر عهده داشت.
شرکت متد پس از حضور بازرسی کل کشور و اعلام نظر آن سازمان و نظر معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و طرح موضوع در شورای معاونین و ابلاغ آن تا سال گذشته که به دستور آقای قاضی‌زاده از به کارگیری بازنشستگان رفع ممنوعیت شد، به این قانون پایبند بود.
 معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخِ استعلام به آقای دکتر حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و آقای جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص به‌کارگیری بازنشستگان در شرکت متد در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱ چنین پاسخ داد:

اولاً هر چند شرکت‌هایی که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در چارچوب قوانین و مقررات و مصوبات هیئت امنا تاسیس می‌شود، به محض ایجاد، دارای شخصیت حقوقی می‌شوند، ولی با عنایت به نهاد عمومی غیر دولتی شناخته شدن بنیاد شهید، به استناد بند ۵ قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۹ تیرماه ۱۳۷۳، شرکت‌های تابعه بنیاد که بیش از ۵۰ درصد سهام آن را در اختیار دارد، نیز مشمول قوانین و مقررات حاکم بر بنیاد هستند.

ثانیاً با استناد به جز یک بند م تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور،  شرکت‌های تابع موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تحت نظارت دیوان محاسبات قرار گرفته و دیوان محاسبات در مواردی حق نظارت بر نهادهای عمومی غیر دولتی دارد که این نهادها و واحدهای سازمانی تابعه و وابسته آنها به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده نمایند.

 ثالثاً نظر به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد ماده ۷۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره ماده ۱۳ اساسنامه بنیاد مصوب ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۷۷ از بودجه کل کشور استفاده می‌کند و مرکز تصویرنگاری درمانی متد که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بنیاد است و اکنون مشمول نظارت دیوان محاسبات قرار گرفته است، فلذا با لحاظ ادله مذکور هرگونه به کارگیری تمام وقت افراد بازنشسته در مرکز تصویر نگاری درمانی جز افراد مستثنا شده مذکور در تبصره ۱ ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، ممنوع است.
نکته قابل تامل فصل الخطاب بودن نظر حقوقی بنیاد برای رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است ولی نظر معاونت قوانین مجلس که برابر بند ۲ ماده ۳ قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹  مجلس، وظیفه پاسخگویی به استعلامات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان، دولت و شورای عالی استان‌ها را بر عهده دارد،نادیده گرفته می‌شود.
علت چیست؟ الله اعلم!

ادامه دارد......

|| یوسف مجتهد

اینستاگرام
زخم
شده.کیست
مرا.یازی.کند.هست .یک.مرد.بی.ادعا.یاحق
.منتظر.مردانکیتم.یاحق.مرد.مردان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi