شناسه خبر : 102929
یکشنبه 29 مرداد 1402 , 16:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلبریتی‌های گمنام نسل ما!

معاون موسسه آزادگان در طی اسارت بخاطر کارهایش هایش ۲۲ ماه تبعید شد! یعنی در خود اسارات هم اسارت! کرمی گفت آورده نمایش های هنری ما در دوران اسارت بجای درآمد و پول، کتکی بود که از بعثی ها می خوردیم...

فاش نیوز - برنامه مرصع شبکه چهار سیما میزبان دو تن از آزادگان بود. یکی از آنها کرمی، معاون موسسه احرار ازادگان بود. خاطرات هنرمندی آزادگان و این که در چه حوزه هایی هنر در اردوگاه ها همراه اسرا بود از موضوعات برنامه امروز بود.

باقر عباسی و حسین کرمی، دو آزاداه میهمان این برنامه در نگاهی تطبیقی عمیق به بررسی هنر در اسارت پرداختند. کرمی گفت سه نوع سرود داشتیم؛ آنهایی که کامل از ایران یادمان بود و آنهایی که خودمان تکمیل می کردیم و آنهایی که کاملا تولید می کردیم. مانند رحلت امام که بلافاصله شعر تولید کردیم.

حاج باقر عباسی با اشاره به محدودیت های دوران اسارت برای انجام کار هنری، از سختی های تمرین اسرا برای اجرای نمایش یا سرود گفت و  باارزش‌ترین بخش این گفتگوی سه نفره تطبیق سلبریتی ها و اسرا بود و این که سلبریتی های اسرا همیشه‌ ناشناخته بودند!

فرزانه قلعه‌ قوند، از شعرای حماسی، پس از این دیدار به برخی پژوهش های خود در حوزه سرود اردوگاهی و سرود اسارت پرداخت. اشعاری که خارج از قواعد ادبی و فارغ از وزن و قافیه سروده شده است؛ و نهایتا متوجه می شویم که برخی از دوران آهنگران به اسارت منتقل شده و برخی نیز زیر فشار و شکنجه نگهبان های بعثی تولید می شده است؛ جایی که اگر به وزن می اندیشیدند کار به اتمام نمی رسید.

او گفت بعدا فهمیدم این نگاه من بی‌رحمانه است. سرود در دوران اسارات، ارزش فنی اش نباید بررسی شود و اصل موضوع مهم است. در زندگی دوران اسارت، آنچه تولید می شود حاصل این دوران است.

برنامه مرصع در بین برنامه های تولیدی صدا و سیما به بررسی هنر در دوران اسارت پرداخت

قلعه قوند گفت: هنر وسیله اتحاد بود در اسارت. با دور ریختنی ها و آنچه به ظاهر دورریز بود، بسیاری از آن به عنوان عناصر تولید کار هنری استفاده می کردند. بیش از ۲۱ هزار اسیر مفقودالاثر داشتیم که اصلا ثبت نشده بودند و خب به پررنگی اردوگاه موصل که خواستگاه هنر بود به سبب محدودیت ها نبود.

در این برنامه از مرحوم ابوترابی، سیدالاسرای آزادگان نیز یاد شد. روحش شاد و یادش گرامی.

|| عباس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi