شناسه خبر : 103118
پنجشنبه 02 شهريور 1402 , 15:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از ترس پاسخ مقاومت

عملیات «دیوار دفاعی اسرائیل» به دیوار خورد

فاش نیوز - افزایش عملیات نیروهای فلسطینی علیه صهیونیست‎‌ها بیش از هرچیز نشان می‌دهد که نظامیان و ارتش رژیم اسرائیل نتوانسته‌‌اند در برابر فلسطینی‌ها کاری انجام دهند. کابینه نتانیاهو در جلسه روز سه‌شنبه هم نتوانست برای انجام عملیات نظامی با عنوان «دیوار دفاعی اسرائیل» در کرانه باختری به نتیجه برسد.
رژیم صهیونیستی در گردابی از ناامنی و عملیات‌های نیروهای فلسطینی گرفتار شده است. سال 2023 هنوز به پایان نرسیده، اما شبکه 12 اسرائیل در گزارشی اعتراف کرده که هشت ماه گذشته خونین‌ترین سال برای صهیونیست‌ها طی 20 سال گذشته بوده است، چون در این هشت ماه حداقل 36 نفر کشته شده‌اند. به عبارت دیگر براساس آمار این رسانه صهیونیستی، امسال صهیونیست‌ها در هر ماه بیش از 4 تلفات داشته‌اند که رقم بسیار زیادی به‌شمار می‌رود. نظامیان صهیونیستی به آخرین سلاح‌های غربی و تجهیزات نظامی مسلح هستند، اما در برابر جوانان کم‌سن و سال فلسطینی که چیزی جز اراده برای مبارزه ندارند، کم آورده‌اند. از این‌رو صهیونیست‌ها این روزها به‌دنبال راه‌حلی برای مقابله با فلسطینی‌ها هستند، اما آنها در یک بن‌بست گرفتار هستند و نتوانسته‌اند به راه‌حلی برای مقابله با بحران ناامنی مناطق اشغالی دست یابند. روز سه‌شنبه نیز، نتانیاهو با اعضای امنیتی کابینه خود اقدام به برگزاری یک نشست مهم درباره تحولات اخیر در کرانه باختری کرد، اما خبرهای درزیافته از این نشست حاکی از آن است که در این جلسه مقامات سیاسی و امنیتی نتوانسته‌اند برای تامین امنیت مناطق اشغالی به راه‌حلی برسند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این‌باره اعلام کرد که نشست سه‌شنبه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی صحنه اختلافات شدید میان وزرا درباره چگونگی پاسخ به عملیات‌ متعدد فلسطینی‌ها در کرانه باختری بود. اعضای این نشست قرار بود درباره انجام یک عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری به نتیجه برسند، اما برخلاف درخواست برخی وزرای تندرو، نتانیاهو و «یوآو گالانت»، وزیر جنگ، انجام عملیات نظامی در کرانه باختری با نام «دیوار دفاعی۲» را تایید نکردند. قرار بود این عملیات نظامی علیه نیروهای فلسطینی باشد، اما به نظر می‌رسد نتانیاهو و وزیر جنگ در برابر انجام این عملیات علیه فلسطینی‌‎ها عقب‌نشینی کردند، احتمالا آنها نگران پاسخ متقابل نیروهای مقاومت فلسطینی بوده‌اند و ترجیح داده‌اند تا برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، فعلا دست‌بسته بمانند. لازم به ذکر است که عملیات «دیوار دفاعی» نام یکی ‌از عملیات بزرگ نظامیان رژیم اشغالگر در دوران انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم) در سال ۲۰۰۲ است و قرار بود این عملیات بار دیگر در کرانه باختری اجرا شود، هرچند که ترس از پاسخ نیروهای مقاومت باعث شده تا نتانیاهو از انجام دوباره عملیات دیوار دفاعی منصرف شود.
چرا صهیونیست‌ها دچار بن‌بست شده‌اند؟
افزایش عملیات نیروهای فلسطینی علیه صهیونیست‎‌ها بیش از هرچیز نشان می‌دهد که نظامیان و ارتش رژیم اسرائیل نتوانسته‌‌اند در برابر فلسطینی‌ها کاری انجام دهند. این شکست صهیونیست‌ها بیش از هرچیز ناشی از سه عامل است:
نخست آنکه نسل جدید فلسطینی عملیات مسلحانه و چریکی را تنها راه‌حل خود برای احقاق کامل حقوقش می‌داند. مذاکرات سیاسی گذشته و راه‌حل‌های سازشگری در نهایت منجر به آن شد که سازشگران فلسطینی مانند تشکیلات خودگردان تبدیل به نیروهای نیابتی اشغالگران شوند و در عمل برخلاف منافع فلسطین عمل کنند. موج دستگیری و حتی اسارت بسیاری از نیروهای فلسطینی در زندان‌های تشکیلات خودگردان نشان می‌دهد که این تشکیلات همان اقداماتی را انجام می‌دهد که تل‌آویو می‌خواهد. در واقع برای جوانان فلسطینی راهی جز عملیات مسلحانه برای آزادی فلسطین باقی نمانده، چون سیاستمداران سازشگر فلسطینی به بهانه صلح و سازش به‌دنبال حفظ قدرت خود به قیمت ادامه اشغال فلسطین هستند. این مسئله باعث شده تا گرایش به عملیات مسلحانه بیش از مذاکرات سیاسی باشد.
دوم آنکه عملیات نیروهای فلسطینی به‌صورت چریکی در برابر عملیات منظم ارتش رژیم اسرائیل صورت می‌گیرد. تجربه تاریخی نشان داده که حتی قدرتمندترین ارتش‌های منظم با وجود دارا بودن آخرین تجهیزات و تسلیحات در برابر عملیات‌های چریکی ناتوان و شکست‌خورده بوده‌اند. سومین موضوع آن است که دسترسی به سلاح و تجهیزات نظامی برای فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری طی چند سال گذشته بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. در دو سال گذشته بیشتر عملیات‌‍‌های فلسطینی‌ها به‌صورت مسلحانه انجام شده و این برخلاف گذشته است که جوانان فلسطینی سلاحی جز سنگ و قلاب نداشتند. لذا دسترسی به سلاح در کرانه باختری باعث شده تا فلسطینی‌ها با موفقیت بتوانند عملیات‌های انفرادی خود را در برابر اشغالگران به نتیجه برسانند. برخی حامیان مقاومت فلسطین در کشورهای منطقه پیش‌تر گفته بودند که راه نجات فلسطین مسلح کردن کامل کرانه باختری است و اکنون این هدف تقریبا عملی شده، چون فلسطینیان ساکن در کرانه باختری به سلاح دسترسی راحتی دارند.
درگیری مسلحانه در جنین
از سوی دیگر، نظامیان اشغالگر صهیونیست روز چهارشنبه به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده و به بازداشت فلسطینیان از جمله شماری از فعالان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین دست زدند. اشغالگران صهیونیست در حملات خود به کرانه باختری‌، نزدیک به ۲۰ فلسطینی را بازداشت کردند و دو نفر از بازداشت‌شدگان از رهبران ارشد جهاد اسلامی هستند.
به گفته منابع محلی، نظامیان صهیونیست «شیخ ماهر الاخرس» از رهبران جهاد اسلامی را پس از حمله به منزلش در شهرک «سیله الظهر» در جنین اسیر کردند. این رهبر جهاد اسلامی به محض بازداشت دست به اعتصاب غذا زد. صهیونیست‌ها همچنین «صادق ابوالخیر» یکی دیگر از رهبران جهاد اسلامی را هم در شهرک «یامون» در غرب جنین به اسارت گرفتند.نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین اسلام ابوعون از فعالان جنبش حماس را بازداشت کردند. شمار زیادی از بازداشت‌شدگان جزو آزادگان فلسطینی هستند. مبارزان مقاومت در اردوگاه طولکرم به سمت پهپادهای صهیونیستی آتش گشودند. در شهرک جبع در جنوب جنین هم مبارزان فلسطینی با اشغالگران صهیونیست وارد رویارویی مسلحانه شدند.
صهیونیست‌ها سردرگم شده‌اند
جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به بازداشت‌های فعالان و مبارزان فلسطینی در کرانه باختری تاکید کردند که رژیم صهیونیستی اکنون در سردرگمی به سر می‌برد. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که بازداشت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در کرانه‌ باختری، تلاشی ناکام برای شکستن عزم و اراده ملت فلسطین است. وی افزود: «بعد از ضربه‌‌ای که به سامانه امنیتی رژیم صهیونیستی وارد شده و مشخصا بعد از عملیات قهرمانانه در الحواره و الخلیل، رژیم صهیونیستی در سردرگمی به سر می‌برد.» 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi