شناسه خبر : 103170
یکشنبه 05 شهريور 1402 , 16:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با اقدامات دولت سیزدهم رخ داد

رشد ۱۳۳ درصدی تولید گندم در ۲ سال اخیر

فاش نیوز - وزارت جهاد کشاورزی رقم نهایی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را 10 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۳ درصد افزایش یافته است.

وزارت جهاد کشاورزی رقم نهایی خرید تضمینی گندم در سال جاری (سال زراعی 1402 ـ 1401) را 10 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد که در مقایسه با سال 1400 بیش از 133 درصد افزایش یافته است.
این افزایش بدون بالارفتن سطح اراضی کشاورزی و از طریق افزایش بهره‌وری در تولید، اجرای طرح کشت قراردادی، افزایش توزیع کودهای یارانه‌ای، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، اقدامات ترویجی و آموزشی برای کشاورزان و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم با قیمتی عادلانه و در نهایت اقتصادی شدن کشاورزی محقق شده است.
بنابراین گزارش در سال جاری در تولید گندم مورد نیاز خبازی (نانوایی) به خودکفایی رسیدیم و برای سال آینده نیز پیش‌بینی خودکفایی کامل در تولید گندم وجود دارد. خرید تضمینی گندم در استان خوزستان نیز رکورد زده، به‌طوری که این میزان خرید قبل و بعد از پیروزی انقلاب بی‌سابقه بوده است.
پرداخت 50 هزار میلیارد تومان به گندمکاران تا پایان شهریور
همچنین به گزارش ایسنا، محمدعلی نیکبخت؛ وزیر جهادکشاورزی در رابطه با پرداخت مطالبات گندم کاران اظهار کرد: رئیس‌جمهوری این مطالبات را دیون ممتازه دانسته و دستور پرداخت فوری آن را به سازمان برنامه و بودجه صادر کرد. بر این اساس ۵۰ هزار میلیارد تومان در جلسه اخیر تصویب شد که در حال پرداخت است.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ خرید هشت میلیون و 500 هزار تن گندم پیش‌بینی شده بود، افزود: در حال حاضر خرید تضمینی از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 10 میلیون و 500 هزار تن ادامه داشته باشد. به عبارتی دو میلیون تن بیش از پیش‌بینی بودجه، که اعتبار آن تا پایان شهریور تامین خواهد شد. امیدوارم در سال زراعی آینده با پایداری در تولید گندم به خودکفایی کامل در تولید این محصول راهبردی دست یابیم. گفتنی است، دولت به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، ‌ چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذی‌ربط اقدام کند.
ضرورت حفظ اعتماد در کشاورزان
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی که دولت شادمان از خودکفایی در گندم نان است باید به فکر تداوم این خودکفایی و اعتماد ایجاد شده در کشاورزان برای سال‌های آینده هم باشد که تعیین نرخ خرید تضمینی مناسب و اعلام به‌موقع آن، می‌تواند در این مسیر کمک کند. گندم‌کاران در حالی خود را آماده کشت برای سال زراعی جدید می‌کنند که هنوز قیمت گندم را نمی‌دانند. بر اساس قانون بهره‌وری کشاورزی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید سه ماه قبل از آغاز سال زراعی جدید تعیین شود سال زراعی جدید همه ساله از اول مهر آغاز می‌شود.
مسعود اسدی؛ رئیس ‌تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه هزینه‌های تولید کشاورزان بالا است؛ افزود: انتظار می‌رود که دولت امسال حداقل کیلویی ۲۵ هزار تومان را برای خرید گندم تعیین کند.
اما اظهارات اخیر داوود منظور؛ رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه کشور در زمان تعیین نرخ گندم امسال که اعلام کرده بود نرخ ۱۵ هزار تومان بیش از قیمت جهانی گندم است امکان اینکه امسال دولت نرخ ۲۵ هزار تومان را تعیین کند بسیار سخت کرده است. از سوی دیگر دولت باید حداقل تورم سالانه را در نرخ خرید گندم در نظر بگیرد که حداقل همین میزان به هزینه تولید کشاورزان اضافه می‌شود. جلسه شورای قیمت‌گذاری تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی روز چهارشنبه گذشته برگزار شد اما این جلسه بدون نتیجه خاتمه یافت. شنیده‌ها حاکی از این است که در این جلسه اختلافات نظر بین وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی و رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه کشور وجود داشته است. شورای قیمت‌گذاری که در دولت تصویب شده ریاست آن را وزیر جهاد کشاورزی بر عهده دارد و وزرای سایر وزارتخانه‌های مرتبط و رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه هم عضو این شورا هستند. این در حالی است که دولت هنوز حدود نیمی از مطالبات گندم‌کاران را پرداخت نکرده است.
  به اعتقاد کارشناسان یکی از عواملی که باعث شد امسال خرید تضمینی گندم از ۱۰ میلیون تن عبور کند تعیین مناسب نرخ خرید تضمینی و اعلام به‌موقع آن بود که باعث شد کشاورزان ‌اشتیاق بیشتری به تولید داشته باشند و گندم تولیدی خود را به سیلوهای دولتی تحویل دهند.سال‌های گذشته تجربه تلخ پایین بودن خرید تضمینی را دولت تجربه کرده بود به طوری که سال ۱۴۰۰ کل خرید تضمینی گندم به چهار میلیون و 500 هزار تن و سال 1401 نهایتا هفت میلیون و 500 هزار تن بود زیرا به دلیل نرخ پایین قیمت گندم ‌اشتیاق گندم‌کاران به تولید کمتر بود. علاوه‌بر آن بخش زیادی از تولید کشور به خارج از مرزها قاچاق می‌شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi