شناسه خبر : 103217
سه شنبه 07 شهريور 1402 , 18:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی‌حجابی اجباری دانش‌آموزان دختر در فرانسه

فاش نیوز - وزیر آموزش و پرورش فرانسه چند روز پیش از آغاز فصل بازگشایی مدارس در این کشور اعلام کرد: پوشیدن عبای اسلامی (ردای گشاد و تمام‌قد) برای دختران مسلمان در مدارس دولتی فرانسه ممنوع است.
همزمان با گسترش موج اسلام‌خواهی در جهان، اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی نیز شدت گرفته است و اروپا و آمریکا که لحظه‌ای «آزادی» از دهان‌شان نمی‌افتد مسیر این اسلام‌ستیزی را همواره و هموار می‌کنند. آنها می‌گویند، دختران مسلمان باید طوری پوشش داشته باشند که ما- دشمنان اسلام- می‌گوییم! طی روزها و هفته‌های اخیر در چندین نوبت تحت حمایت دولت‌های سوئد و دانمارک به اسم آزادی بیان قرآن کانونی‌ترین مقدسات نزدیک به 2 میلیارد انسان در سرتاسر جهان مورد اهانت قرار گرفته است. جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم بعضا با انتشار کاریکاتورهای موهن از وجود نازنین حضرت رسول همراه شده است تا فشارها علیه مسلمانان در غرب افزایش یابد. فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که در طول تاریخ اقدامات متعددی را علیه مسلمانان به کار بسته است. وزیر کشور فرانسه پیش از این نیز خبر داده بود که در دوره اخیر ۲۱ مسجد در این کشور بسته شده است. تصمیم برای تعطیلی مساجد، یکی از تصمیم‌های متعدد دولت فرانسه برای تعطیلی مراکز اسلامی است. پاریس این اقدام را با بهانه‌هایی نظیر مقابله با افراطی‌گری و تحریک برای خشونت و تروریسم انجام می‌دهد. به گفته وزیر کشور فرانسه، برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور است که این تعداد از مساجد در این کشور بسته می‌شوند.
اینجا محجبه بودن جرم است
از سوی دیگر در کشور فرانسه که از آن به‌عنوان مهد آزادی نام برده می‌شود، ظاهرا محجبه بودن جرم محسوب می‌شود. در همین رابطه دیروز رسانه‌ها گزارش دادند دولت این کشور در آستانه بازگشایی مدارس پوشیدن عبای اسلامی را برای دختران مسلمان در مدارس این کشور ممنوع کرده است. به گزارش رویترز، وزیر آموزش و پرورش فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «TF1» با ادعای اینکه پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان ناقض قوانین فرانسه است، اعلام کرد: «از فصل جدید تحصیلی پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان در مدرسه امکان‌پذیر نخواهد بود... وقتی وارد یک کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید فقط با نگاه کردن به دانش‌آموزان، دین آنها را تشخیص دهید.» براساس این گزارش این اقدام پس از ماه‌ها بحث و جدل میان جناح‌های مختلف در فرانسه درباره آن صورت می‌گیرد، در جریان این بحث و جدل‌ها جناح‌های راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند ولی جناح‌های چپ معتقد بودند که این ممنوعیت، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد ولی در نهایت این جناح‌های راست افراطی بودند که حرف خود را بر کرسی نشاندند. براساس قانونی که مارس ۲۰۰۴ (اسفند 1382) در فرانسه به تصویب رسید پوشیدن لباس‌هایی که وابستگی ظاهری مذهبی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد در مدارس فرانسه ممنوع شده بود و با تصویب این قانون دختران مسلمان از استفاده از روسری در مدارس این کشور منع شدند اما آنها برای پوشیدن ردای اسلامی تا به حال با هیچ ممنوعیتی مواجه نبودند. به گزارش ایرنا، مسئله حجاب زنان مسلمان یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسلمانان با جوامع غربی است. در ۱۵ مارس ۲۰۰۶ (اسفند 1384) ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت فرانسه قانونی را به تصویب رساند که در آن هرگونه علامت خاص دینی در مدارس عمومی ممنوع شد. این علامت شامل صلیب، حجاب اسلامی و کلاه‌های مخصوص است. پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ (1397) نیز نمایندگان مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که مادران دارای حجاب را از همراهی فرزندان‌شان در برخی فعالیت‌های بیرونی مدارس منع می‌کند. این لایحه توسط گروهی از نمایندگان حزب راستگرای جمهوری‌خواهان ارائه شد و با ۱۶۳ رای موافق در مقابل ۱۱۴ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع به تصویب رسید.براساس این قانون، مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی فرانسه تنها در صورتی می‌توانند فرزندان خود را در فعالیت‌های جانبی خارج از مؤسسات آموزشی همراهی کنند که هیچ‌گونه نشانه مذهبی از جمله پوشش حجاب به همراه نداشته باشند. فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است. آخرین قانونی که (پیش از اعلام ممنوعیت پوشیدن ردای اسلامی) درخصوص حجاب در این کشور به تصویب رسیده بود، به سال ۲۰۱۰ (1388) میلادی و دوره ریاست‌جمهوری «نیکلا سارکوزی» بازمی‌گردد که براساس آن داشتن پوشش کامل برای زنان ممنوع اعلام شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi