شناسه خبر : 103218
سه شنبه 07 شهريور 1402 , 18:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرجام خیانت به آرمان فلسطین

وزیر خارجه لیبی پس از دیدار با همتای صهیونیست مجبور به فرار شد

فاش نیوز - آن‌طور که رسانه‌های عبری و عربی گزارش داده‌اند، وزیر خارجه لیبی پس از اینکه به‌دلیل دیدار با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در رم برکنار شد و اعتراض‌های خیابانی مردم به راه افتاد، از طریق فرودگاه بین‌المللی «معیتیقه»، طرابلس را ترک و به ترکیه فرار کرد.

با وجود تمام تبلیغات صهیونیست‌ها و تلاش‌های آمریکا، همچنان اکثریت قاطع کشورهای عربی و مردم، مخالف رابطه با رژیم آپارتاید اسرائیل هستند. گاهی این اکثریت چنان فشاری را ایجاد می‌کند که آن اقلیتی هم که به آرمان ملت مظلوم فلسطین خیانت می‌کند، هزینه سنگینی متحمل می‌شود. این‌بار چنین ماجرایی در کشور آفریقایی لیبی رخ داده و وزیر خارجه این کشور را فراری داده است.
ماجرا از این قرار است که به‌دنبال دیدار «نجلا المنقوش»، وزیر خارجه دولت وحدت ملی (مستقر در طرابلس) با «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در شهر رُم، پایتخت ایتالیا، رئیس دولت وحدت ملی این کشور وی را از مقام خود تعلیق و او را برای تحقیق به سازمان‌های نظارتی معرفی کرد. وزارت خارجه لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار جنجالی که خشم مردم لیبی و احزاب سیاسی این کشور را برانگیخته است، گفت که آنچه در رُم رخ داد یک جلسه غیررسمی بود که از قبل برنامه‌ای برای آن چیده نشده بود. البته در این بیانیه ادعا شده است، نجلا المنقوش، مطابق با رویکرد دولت، از برگزاری دیدار با هر فردی که اسرائیل را نمایندگی کند خودداری کرده است! الی کوهن روز یکشنبه (17 اوت؛ 5 شهریور) از دیدارش با المنقوش خبر داده و گفته بود که این دیدار هفته پیش در رُم پایتخت ایتالیا برگزار شد. وی با ذوق‌زدگی خاصی این دیدار را «تاریخی» توصیف کرده بود! صهیونیست‌ها به‌دلیل انزوای جهانی، به‌شدت نیاز به چنین دیدارهایی دارند.
مردم خشمگین
البته این دیدار برای دولت لیبی و مقام لیبیایی بسیار گران تمام شد. مردم خشمگین لیبی یکشنبه‌شب در اعتراض به دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه رژیم اشغالگر، دست به تظاهرات زدند. شبکه خبری المیادین گزارش داد که معترضان یکشنبه‌شب در شهر «الزاویه» لیبی تظاهرات کرده و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. مردم دیروز (دوشنبه؛ 28 اوت؛ 6 شهریور) نیز در اعتراض به این دیدار مقابل مقر وزارت خارجه لیبی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در طرابلس و تعدادی دیگر از شهرهای لیبی مخالفت قاطع خود را با برقراری رابطه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی اعلام کردند و شعارهایی علیه عادی‌‌سازی رابطه با تل‌آویو سر دادند و پرچم فلسطین را هم به اهتزاز درآوردند. براساس فیلم‌های منتشرشده، تظاهرکنندگان اقدام به سوزاندن لاستیک خودروها و پرچم رژیم صهیونیستی کرده‌اند، شعارهایی علیه این رژیم سر داده و خواهان مجازات او شده‌اند. تعدادی کثیری با در دست داشتن پرچم فلسطین شعار می‌دادند: «جان و خون خود را فدای تو می‌کنیم؛ ‌ای فلسطین.»
واکنش صهیونیست‌ها
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار محرمانه الی کوهن و نجلا المنقوش واکنش‌های خشمگینانه‌ای در لیبی شکل گرفت. این روزنامه افزود: «اولین کسی که بهای آن را پرداخت، خود وزیر خارجه لیبی بود.» این روزنامه به گزارش‌هایی مبنی بر «فرار» المنقوش با هواپیمای دولتی به ترکیه اشاره کرد. این جریده توضیح داد که هواپیمای «فالکون» متعلق به دولت لیبی، شب‌هنگام در رویدادی غیرمعمول از زمین برخاست و بامداد امروز در اسلامبول فرود آمد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، یک منبع امنیتی بامداد دوشنبه به بوابهًْ الوسط گفته است که المنقوش فرودگاه بین‌المللی معیتیقه را به مقصد ترکیه ترک کرده است. خبرنگار آر.تی نیز از خروج المنقوش از کشورش خبر داده و گفته است، او عازم ترکیه شده است. این در حالی است که سرویس امنیت داخلی دولت وحدت ملی لیبی امروز دوشنبه از قرار گرفتن نام نجلا المنقوش در فهرست ممنوع‌الخروج لیبی تا زمان انجام تحقیقات خبر داد. تصمیم برای ممانعت از خروج المنقوش از لیبی پس از انتشار اخباری مبنی بر فرار وی با هواپیمای شخصی به مقصد ترکیه است. البته یکی از دستیاران وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی نیز خبر داده است که روز دوشنبه در بحبوحه جنجال‌های فزاینده در لیبی به‌خاطر انتشار خبرها درباره دیدار غیررسمی نجلا المنقوش با همتای اسرائیلی خود در ایتالیا، او به‌دلیل «نگرانی‌ها بابت امنیت خود به ترکیه ‌گریخته است.» در این میان، در حالی که مردم این کشور جنگ‌زده به‌شدت عصبانی‌ بودند و دولت مستقر در طرابلس هم مواضع پرتردیدی گرفته بود و یکی به نعل و یکی به میخ می‌زد. همچنین از لیبی خبر ‌رسید، «دارالفتوا» که عالی‌ترین نهاد دینی در لیبی است در واکنش به این خیانت با صدور بیانیه‌ای خواستار برکناری وزیر خارجه لیبی شد و اعلام کرد: «موضع مردم لیبی در قبال این دشمن اشغالگر هیچ تغییری نکرده و دولت باید مسئولیت این دیدار را بپذیرد؛ اقدامی که نجلا المنقوش انجام داد، تجاوزی آشکار علیه اصول و ارزش‌های ملی و دینی بود.» باری؛ پس از این مواضع یکپارچه بود که بالاخره دولت این کشور موضعی صریح گرفت و «عبد الحمید الدبیبه»، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی امروز در حکمی نجلا المنقوش را به‌دلیل دیدار با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی رسما برکنار کرد. مقاومت فلسطین دیروز از مردم لیبی به‌خاطر حمایت از فلسطین تقدیر کرد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi