شناسه خبر : 103423
یکشنبه 19 شهريور 1402 , 11:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید «محسن وزوایی»؛ نخبه‌ای از دانشگاه صنعتی شریف

فاش نیوز - محسن بعد از طی دوران ابتدایی و دبیرستان با توجه به این که درس‌خوان بود، در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی شیمی پذیرفته شد و فعالیت خود را از انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد.

 
کد خبر: ۵۸۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۷ - 10September 2023
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، قهرمانان واقعی وطن آن‌هایی هستند که از بزرگ‌ترین و گران‌قیمت‌ترین دارایی‌شان یعنی جان خود گذشتند، برای این‌که دست دشمن از این مرز و بوم کوتاه شود و برای این‌که امروز امنیت سرزمین‌مان ایران، در منطقه مثال‌زدنی باشد.

قهرمانان واقعی وطن، شیران روز و عابدان شب هستند که غرش آن‌ها لرزه بر اندام دشمن می‌انداخت و ترس و فروتنی در مقابل خالق هستی، در شب‌ها آن‌ها را خاضعانه به سجده وا می‌گذاشت؛ برای همین است که مزد آن‌ها را خدا شهادت قرار داد، شهادتی که آن‌ها را «عند ربهم یرزقون» کرد.

محسن وزوایی یکی از این قهرمانان است که پنجم مرداد سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. وی دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف و یکی از دانشجویان پیرو خط امام بود که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز به عنوان مترجم نقش کلیدی ایفا کرد. این شهید والامقام پایه‌گذار لشکر ۱۰ سیدالشهداء علیه‌السلام بود که ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید.

«حمیدرضا وزوایی» برادر بزرگ‌تر «محسن وزوایی»، زندگی‌نامه او را این‌گونه توصیف کرده است:

محسن وزوایی متولد سال ۱۳۳۹ و ششمین فرزند از خانواده ما بود. محسن بعد از طی دوران ابتدایی و دبیرستان با توجه به این که درس‌خوان بود، در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی شیمی پذیرفته شد و فعالیت خود را از انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد.

گذری بر زندگی‌نامه دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف/ قهرمان من

همزمان با نهضت انقلاب اسلامی، محسن وزوایی همراه با دیگر افراد فعالیت انقلابی می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، محسن جزو «دانشجویان پیرو خط امام» بود و در لانه جاسوسی آمریکا، به‌دلیل تسلطی که به زبان انگلیسی داشت، نقش مترجم را هم ایفا می‌کرد.

پس از این‌که ماجرای لانه جاسوسی آمریکا به پایان رسید، محسن وزوایی دوباره به دانشگاه بازگشت و در ادامه فعالیت‌های خود به جهاد سازندگی لرستان پیوست. مدتی در خرم‌آباد بود و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد. بعد از آن به پادگان آموزشی امام حسین علیه‌السلام رفت که در آن‌جا وی را به‌عنوان فرمانده گردان نهم پادگان ولیعصر (عج) معرفی کردند و این گردان به منطقه بازدی‌دراز سرپل‌ذهاب اعزام شد و در عملیات بازدی‌دراز نقش ایفا کرد.

وقتی صحبت از تشکیل تیپ در سپاه به میان آمد، تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) به فرماندهی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان شکل گرفت و گردان جدیدی به‌نام «حبیب بن مظاهر» ذیل آن ایجاد شد و محسن وزوایی فرماندهی آن را برعهده گرفت و این گردان در عملیات فتح‌المبین نقش مثبتی ایفا کرد و با تصرف توپخانه دشمن، تأثیر به‌سزایی در پیروزی رزمندگان اسلام داشت.

شهید «داوود کریمی» در سپاه منطقه ۱۰ تهران تصمیم گرفت تا تیپ ۱۰ سیدالشهداء علیه‌السلام را تأسیس کند که شهید محسن وزوایی را برای فرماندهی آن انتخاب کرد، تا این‌که در ۱۵ فروردین سال ۱۳۶۱ حکم انتصاب وی به‌عنوان اولین فرمانده تیپ سیدالشهداء علیه‌السلام امضا شد. برخی سوال می‌کنند که چرا حکم شهید محسن وزوایی به امضای سردار محسن رضایی نرسیده است؟ من خودم هم نسبت به این موضوع کنجکاو بودم و وقتی سوال کردم، گفتند که در آن مقطع زمانی، این اختیار با فرمانده سپاه منطقه ۱۰ بود و بعد‌ها این اختیارات تغییر کرد.

گذری بر زندگی‌نامه دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف/ قهرمان من

وقتی عملیات بیت‌المقدس نزدیک بود، جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان جلسه‌ای با محسن رضایی و ارکان تیپ ۱۰ سیدالشهداء علیه‌السلام و تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) می‌گذارد و از شهید وزوایی می‌خواهد تا تشکیل تیپ ۱۰ سیدالشهداء علیه‌السلام را به بعد از عملیات منتقل کند و در این عملیات به‌صورت ادغامی کار را پیش ببرند؛ بر همین اساس شهید محسن وزوایی پیشنهاد حاج احمد متوسلیان را می‌پذیرد و قرار می‌شود در عملیات بیت‌المقدس در قالب تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) کار را پیش ببرد؛ بر همین اساس ۲ محور تشکیل می‌شود که تیپ سیدالشهداء علیه‌السلام در عملیات، عملاً در محور محرم کار خود را انجام داد که مسئول این محور شهید محسن وزوایی و مسئول محور دوم (سلمان) شهید شهبازی بود. در محور محرم شش گردان نقش ایفا کردند. همین محور محرم هسته و قالب تیپ ۱۰ سیدالشهداء علیه‌السلام می‌شود و «محسن وزوایی» در همان مرحله اول عملیات بیت‌المقدس، روز جمعه ۱۰ اردیبهشت به شهادت می‌رسد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi