شناسه خبر : 103529
چهارشنبه 22 شهريور 1402 , 10:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

موفقیت بزرگ دولت در تولید بیشتر و مصرف بهتر برق

فاش نیوز - مدیریت هوشمندانه دولت در زمینه تولید و توزیع و مصرف برق موجب شد مردم و صنایع تابستان امسال را با وجود شدت گرمای بی‌سابقه، برخلاف برخی سال‌های گذشته بدون قطعی برق و خاموشی سپری کنند.

در این زمینه روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: هر سال بر تعداد مشترکان برق اضافه می‌شود و مصرف بالاتر می‌رود حال آنکه نیروگاه‌ها در اوج ساعت مصرف توان تولید مشخصی دارند و همین داستان باعث شد تا مردم نگران قطع برق در روزهای گرم تابستان باشند و صنایع هم در اضطراب خوابیدن خط تولیدشان بودند. اما این اتفاق در 2سال اخیر رخ نداد و به‌نظر می‌رسد که در دولت فعلی دیگر قرار نیست برق قطع شود. البته به شرط اینکه برنامه‌ها به دقت اجرا شود و مردم هم همراهی کنند؛ چرا که همچنان بین تولید و مصرف شکاف هست و این شکاف در تابستان بیشتر هم می‌شود.
دولت در 2سال نخست خود چگونه بر چالش ناترازی برقی فائق آمد تا مردم و اقتصاد ایران، دو تابستان بدون خاموشی را تجربه کنند آن‌هم به‌گونه‌ای که چرخ تولید و تجارت هم بچرخد. آمارها نشان از یک تغییر راهبردی در سیاست‌های عرضه و تقاضای مصرف برق در ایران طی 2سال اخیر دارد و این تازه نیمی از راهی است که وزارت نیرو طی کرده و آثار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در 2سال بعد بهتر نمایان می‌شود.
در 2سال اخیر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 91هزارو288مگاوات رسیده و به بیان روشن‌تر دولت سیزدهم، 7هزارو 757مگاوات بر ظرفیت تولید برق افزوده است. این تغییر با بهره‌برداری از 5هزارو198مگاوات نیروگاه‌ حرارتی جدید، 225مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، 334مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک، اضافه کردن 1400مگاوات بر تولید نیروگاه‌های موجود و رفع محدودیت 600مگاواتی با نو‌سازی نیروگاه‌ها رخ داده است. ظرفیت تولید برق در سال1401 رشدی 185درصدی داشته و امسال هم برآورد شده 57درصد دیگر اضافه شود.
یکی دیگر از اتفاقات مهم 2سال اخیر صنعت برق کشور علاوه‌بر تلاش جهت افزایش ظرفیت تولید، به اجرای 140برنامه در سال‌جاری جهت عبور موفق از اوج مصرف در تابستان امسال برمی‌گردد که باعث شد تا ناترازی برقی فعلی بدون اعمال خاموشی و ایجاد دردسر برای شهروندان مدیریت شود. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که در روزهای اوج بار مشترکان خانگی یا خانوارهای ایرانی نزدیک 15هزارو600مگاوات ساعت از مصرف‌شان را کم کردند تا به دولت کمک کنند و وزارت نیرو هم پاداش نقدی برای این کار درنظر گرفت.
برخی انتقادها این بود که مدیریت مصرف برق در تابستان امسال با محدود کردن مصرف برق صنایع صورت گرفته که باعث ضربه خوردن تولید شده اما وزارت نیرو می‌گوید نه‌تنها از میزان برق تحویلی به صنایع کم نکرده بلکه نسبت به تابستان پارسال 12.6درصد برق بیشتری به واحدهای صنعتی تحویل شده و شاهد این مدعا کسب رتبه اول رشد تولید فولاد کشور به‌عنوان یک صنعت انرژی‌بر در جهان است. حتی 580هزار واحد از 630هزار واحد صنعتی در تابستان امسال بدون هیچ‌گونه محدودیت برقی به کارشان ادامه دادند و در شهرک‌های صنعتی مدیریت مصرف با تغییر تعطیلات هفتگی و در حوزه صنایع بزرگ هم با جابه‌جایی بار از ساعت اوج به کم‌باری این اتفاق رخ داده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi