شناسه خبر : 103540
چهارشنبه 22 شهريور 1402 , 11:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید هادیان: حجاب، وقار و سنگینی خود را حفظ کنید+ سند

فاش نیوز - شهید «محمدرضا هادیان دولت‌آبادی» در نامه‌ای خطاب به همسر خود، به وی توصیه کرده است: حجاب و وقار و سنگینی خود را کاملاً و آن‌طور که مورد رضای خداست حفظ کنید.

کد خبر: ۶۱۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۵ - 13September 2023
 

به گزارش خبرنگار ساجد دفاع‌پرس، رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس اغلب از طریق ارسال نامه با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار می‌کردند و در مقابل نیز خانواده و دوستان آن‌ها نیز از این طریق در جبهه‌ها پاسخ آن‌ها را می‌دادند.

نامه‌هایی که امروزه در گنجینه خانواده شهدا به یادگار مانده است، حاوی نصایح و توصیه‌های زیادی است که شهدا به خانواده و دوستان خود داشتند. نمونه یکی از این نامه‌ها، نامه شهید «محمدرضا هادیان دولت‌آبادی» به خانواده‌اش است. وی در این نامه به همسر خود چند توصیه داشته که در یکی از این توصیه‌ها به وی گفته است: حجاب و وقار و سنگینی خود را کاملاً و آن‌طور که مورد رضای خداست حفظ کنید.

متن این نامه را در ادامه می‌خوانید:

حجاب، وقار و سنگینی خود را آن‌طور که مورد رضای خداست حفظ کنید

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» صبر کنی بر آن‌چه امر شده. (قرآن کریم) [۱]

خدمت همسر عزیز و دوست‌داشتنی‌ام و همچنین دختر گل و دوست‌داشتنی‌ام، سلام علیکم. امیدوارم هر دو شما حال‌تان خوب باشد و به خوبی و خوشی به سر برید. نامه‌ای که نوشته بودی بعد از شش روز به دستم رسید و به قدری مرا خوشحال و شارژ کرد که نگو و نپرس. امیدوارم باز هم از این کار‌ها بکنی و نامه‌ها را بیشتر و پرمحتواتر بنویسی.

نامه‌ات خیلی خوب و پرمحتوا بود و حرف‌هایی زده بودی که جداً مایه خوشحالی و دلگرمی ما شد و نشان داد که روحیه شما هم در سطح بالا و خوبی است و الحمدلله در این مدت قدری با این مسائل مخصوص جبهه انس گرفته‌اید و قدری حقایق را بهتر و ملموس‌تر فهمیده‌اید. ان‌شاءالله با خودسازی بیشتر و با صبر و استقامت بیشتر، خود را به مدارج بالاتر از ایمان برسانید و خود را در این جهاد و مشقت و سختیِ جهاد فی سبیل‌الله شریک کنید.

در اول نامه آیه‌ای از قرآن را نوشته بودم که خدا پیامبر را به صبر و استقامت دعوت می‌کند، این آیه من و شما را نیز در امور دنیا دعوت به صبر می‌کند. این صبر، همان صبری است که خدا بار‌ها در قرآن بدان اشاره کرده؛ یعنی همان صبر عظیم و بزرگ که برای خداست و اجر و ثوابش با خداست. بدان این صبر و استقامتی که شما می‌کنید اجری عظیم و ثوابی بزرگ دارد که [..]حساب آن‌را نمی‌کنیم؛ ولی عزیزم مواظب باش که این اجر و ثواب را خدای ناکرده با بعضی اعمال و به‌دور از شأن یک همسر پاسدار و [..]راه خدا (البته اگر قبول کند) ضایع نکنید و اجر و قرب خود را نزد خدا بیشتر کنید.

تذکراتی را قبلا دادم و دوباره تکرار می‌کنم، به هر حال ضرر ندارد و شما را نیز قدری روشن‌تر می‌کند. ان‌شاءالله در این مدت که من نیستم امور خصوصی زندگی را به نحو احسن بچرخانی و دخترم را خوب تربیت و‌تر و خشک کنید؛ همان‌طور که وظیفه شماست. دوم این‌که به عبادات و طاعات خود اهمیت بسیار بسیار بسیار زیادی قائل شوید. سوم این‌که حجاب و وقار و سنگینی خود را کاملاً و آن‌طور که مورد رضای خداست حفظ کنید. چهارم این‌که در برخورد با دیگران فرق نمی‌کند چه‌کسی باشد، احترام کامل بگذارید و آنان را مورد احترام قرار دهید. در اموری که قصد کاری را دارید مثل خرید‌های اضافه و ...... با مادرم حتماً حتماً مشورت کنید که ایسان هم بفهمد که شما احترام می‌گذارید تا ایشان هم به شما احترام بگذارد. مجدداً تأکید می‌کنم به امور خانه مثل تمیزی و منظم بودن اهمیت زیاد قائل شوید و آخر مسئله، بیرون رفتی از خانه را هم که اول به شما گفتم کاملاض رعایت کنید و زیاد این‌طرف و آن‌طرف نروید و وقار و سنگینی خود را حفظ کنید. بیشتر اوقات در خانه خود باشید و اگر از خانه بیرون رفتید، تنها نروید و بیشتر از سه‌روز طول نکشد. البته ببخشید که این حرف‌های تکراری [را]دوباره می‌زنم، ولی به‌هرحال فعلاً برو جلو. در آخر به همه خانواده‌ات سلام مخصوص برسان.

و السلام ۶۵/۲/۲۰ محمدرضا هادیان

خاطرنشان می‌شود؛ شهید «محمدرضا هادیان دولت‌آبادی» سال ١٣۴۴ در تهران دیده به جهان گشود. وی با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت. او مدتی نیز همراه با دیگر رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و لبنان دوشادوش دیگر مبارزین با رژیم صهیونیستی به مبارزه پرداخت. او سرانجام در ۲۴ خرداد سال ۱۳۶۵ در «فاو» به شهادت رسید. 

[۱]: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ» پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند! (سوره هود – آیه ۱۱۲)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi