شناسه خبر : 103727
چهارشنبه 29 شهريور 1402 , 09:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عراق از تخلیه مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب خبر داد

فاش نیوز - عصر سه‌شنبه کمیته عالی توافق امنیتی ایران و عراق اعلام کرد: «مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آن حضور داشتند، تخلیه شدند.»

روز گذشته آخرین موعد خلع سلاح تروریست‌های تجزیه‌طلب در مرز ایران و عراق بود. طبق توافقنامه امنیتی مشترکی که 28 اسفند 1401 میان دو کشور به امضا رسید، دولت عراق متعهد شد تا تاریخ 28 شهریور 1402 گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب در خاک عراق و در منطقه کردستان را خلع سلاح کند، پادگان‌های نظامی ایجاد شده را تخلیه و تعطیل و این گروه‌ها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق به دور از مرز ایران، در نظر گرفته منتقل کند
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عصر روز گذشته کمیته عالی توافق امنیتی ایران و عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک دو کشور، مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آن حضور داشتند، تخلیه شدند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق با ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است.» کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد.»  در ادامه بیانیه آمده است: «عراق تاکید دارد در راستای تقویت روابط ویژه و بزرگ ملت‌های ما که حماسه اربعین بهترین نمود آن است، امنیت مرزها مسئولیت مشترک دو کشور است و این توافق مرجع حل هرگونه اختلاف یا تخلفی است که صورت می‌گیرد و گفت‌و‌گو مسالمت‌آمیزترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلاف می‌باشد.» گفتنی است حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها را سپاه پاسداران هدف قرار داد. مقامات جمهوری اسلامی ایران هم به دولت مرکزی عراق و هم به مقامات کردستان در این مدت اعلام کردند، تحرک این گروهک‌ها و اقدامات مسلحانه و تجزیه‌طلبانه آنها از مبدأ اقلیم کردستان عراق را برنمی‌تابند.
به هیچ گروهی اجازه حمله به کشورهای همسایه از خاک عراق را نمی‌دهیم
«فؤاد حسین» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق در حاشیه هفتاد و هشتمین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در خصوص اجرای توافق امنیتی میان تهران و بغداد با اشاره به برچیده شدن مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب در مرز ایران اظهار داشت: «ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم. طبق آن هیچ سازمان یا گروهی حق استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه را ندارد.  ما نیز در چارچوب قانون اساسی با این گروه‌ها مبارزه می‌کنیم و خوشبختانه توانستیم با گفت‌وگوی مثبت با طرف ایرانی، حملات را متوقف کنیم.» وزیر خارجه عراق افزود: «چند روز پیش در تهران بودم و دیدارهای طولانی و پرباری با همتای خود [حسین امیرعبداللهیان] و  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران داشتم. گفت‌وگوهایی در خصوص مهلت زمانی تعیین شده و نحوه برخورد ما با گروه‌های مسلح در شمال عراق صورت گرفت. قرارداد امنیتی میان تهران و بغداد وجود دارد. همچنین بغداد و اربیل در زمینه نحوه رفتار با این گروه‌ها نیز همکاری دارند. دولت منطقه کردستان عراق نیز با گروه‌های مذکور در این زمینه رایزنی کرده و اربیل برخی از این گروه‌ها که فعالیت‌های نظامی در مرز دارند را متقاعد به عقب‌نشینی کرد و این گروه‌ها در پنج اردوگاه مستقر شدند.»
  تیم مشترک دو کشور نتایج اجرای توافق را ارزیابی می‌کند
به گزارش فارس، «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد نیز در گفت‌وگو با شبکه «العالم»، با بیان اینکه شاهد اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزیشان هستیم گفت: «یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان دو کشور عازم منطقه کردستان می‌شود.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi