شناسه خبر : 103948
چهارشنبه 05 مهر 1402 , 10:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در ویژه‌برنامه «یاد یاران» چه گذشت؟

فاش نیوز - ویژه‌برنامه «یاد یاران» با حضور تعدادی از جانبازان و سرداران دوران دفاع مقدس در «ایوان انتظار» ایستگاه مترو حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.

کد خبر: ۶۱۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷ - 26September 2023
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ویژه برنامه «یاد یاران» با موضوع (خاطره‌گویی دفاع مقدس) امروز (سه‌شنبه) با حضور تعدادی از جانبازان و سرداران دوران دفاع مقدس و اقشار مختلف مردم و علاقمندان به فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت در «ایوان انتظار» مترو حضرت، ولی عصر (عج) برگزار شد.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

بر اساس این گزارش، در ابتدای ویژه برنامه «یاد یاران» که به همت معاونت فرهنگی متروی تهران و با حضور مردم و علاقمندان برگزار شد شاهد اجرای برنامه توسط «میلاد بهروزی» بودیم. سپس نوبت به سردار «غلامعلی سپهری» مسئول تاریخ شفاهی باغ موزه دفاع مقدس رسید که در سخنانی، اظهار داشت: فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می‌کنم. امروز پنجمین روز تهاجم سراسری رژیم بعث عراق ایران اسلامی است.

سردار سپهری افزود: حدود ۴۳ سال پیش در جبهه‌های جنوب سرباز بودم. بعد از اینکه آمریکا از دسیسه‌هایی که علیه انقلاب اسلامی ایران تدارک دیده بود مایوس شد. به صدام اجازه انجام تهاجم سراسر به ایران را داد. زیرا درست قبل از آغاز جنگ شاهد انجام ناموفق کودتای نقاب بودیم.

مسئول آرشیو باغ موزه دفاع مقدس ادامه داد: در ۱۸ سالگی در مرز بودم که حدفاصل دزفول و اندیمشک بود، به عنوان یک شاهد و ناظر مشاهده کردم که دشمن با ۱۲ لشکر در ۳۱ شهریور تهاجم سراسری را علیه ما آغاز کرد. این در حالی بود که هیچکس باور نمی‌کرد که دشمن به این اندازه وسیع اقدام به تجاوز به کشور کرده باشد.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

 

وی خاطرنشان کرد: صدام حمله برق آسایی را علیه ما انجام داده بود که در حرف‌های خود وعده داده بود که ۳ روزه خوزستان را اشغال می‌کنم و ۶ روزه هم می‌آیم و در تهران مصاحبه می‌کنم. از طرف دیگر باید بگویم که ۶ لشکر از ۱۲ لشکر صدام در جنوب متمرکز بود که فقط دو لشکر زرهی آن در غرب دزفول و اندیمشک بود. این در حالی بود که ما در اینجا فقط یک تیپ ارتش بودیم و آمادگی لازم را هم نداشتیم.

سردار سپهری اضافه کرد: برای نمونه لشکر ۹۲ زرهی نزدیک به ۲۰ هزار نفر نیرو داشت که ۴۰۰ کیلومتر از مرز را از غرب مهران تا خرمشهر محافظت می‌کرد. این در حالی بود در زمانی که من آنجا بودیم این لشکر ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر کسری سرباز شامل نیرو‌های افسر و وظیفه داشت. این منطقه در قبل از انقلاب توسط یک تیپ قدرتمند اداره می‌شد که نزدیک به ۱۵۰ تانک و چندین گردان توپخانه، سواره و زرهی داشت.

مسئول آرشیو باغ موزه دفاع مقدس یادآور شد: به هر صورت به بنابر دلایلی ما در آن زمان در این منطقه غافلگیر شدیم. در نهایت تیپی که از حداقل‌های نیرو و امکانات خود برخوردار بود به شدت و با توان قوا در برابر ارتش متجاوز صدام مقاومت و ایستادگی کردند. از بالا هم دستور آماده بود که مقاومت کنید تا از تهران و قزوین نیرو‌های کمکی به این منطقه برسند.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

 

وی عنوان کرد: در نهایت صدامی که قصد داشت ۳ روزه خوزستان را اشغال کند بعد از ۶ روز وقتی دید نمی‌تواند در داخل خاک کشور پیشروی کند آن طرح آتش‌بس را مطرح کرد که مشخص بود برای خریدن زمان جهت تجدید قوا و افزایش نیرو‌ها و توان نظامی خود برای حمله بزرگتری بود.

در بخش دیگری از این برنامه شاهد اجرای گروه سرود «شمس الضحی» بودیم که اجرا‌های آن مورد توجه مخاطبان حاضر در این مراسم قرار گرفت. سپس نوبت به خاطره‌گویی پیرامون دوران دفاع مقدس رسید که در این بخش حاج آقا جهانبخش جانباز سرافراز دوران دفاع مقدس به خاطره‌گویی پرداخت.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

در این بخش از برنامه نوبت به تقدیر و تجلیل از جانبازان دوران دفاع مقدس رسید. در بخش نخست این برنامه تجلیل، از شهید بزرگوار حادثه تروریستی شاه‌چراغ سال قبل شهید «فریدالدین معصومی» تجلیل شد که برادر او در این مراسم حاضر شده بود. از دیگر جانبازانی سرافرازی که در این مراسم مورد تقدیر و تحلیل قرار گرفتند می‌توان به جانباز جهانبخش، جانباز بهروز میرزایی، جانباز حمیدرضا میانی و جانباز فلاح زاده اشاره کرد.

رونمایی از نقاشی شهید «فرید الدین معصومی» شهید حادثه تروریستی شاه چراغ در انتهای بخش این تحلیل‌ها هم مورد توجه و پسند شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

 

در انتهای این مراسم نیز «سید محمد نقیب» معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در سخنان کوتاهی گفت: هفته دفاع مقدس برای مردم ایرانی به عنوان جنگی که هشت سال طول کشید و اولین جنگ در تاریخ کشورمان شد که حتی یک وجب از خاک خودمان را به دشمن ندادیم از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است.

نقیب افزود: برای ما افتخار بسیار بزرگی است که در کنار این شهیدان باشیم و ما افتخار می‌کنیم که این عزیزان در این کشور حضور دارند. این عزیزان همیشه مایه سرافرازی و مایه افتخار ما در جای جای این دنیا هستند. زیرا اگر آنها نبودند ما امروز در آسایش و امنیت نبودیم و نمی‌توانستم اینجا در کنار یکدیکر بنشینیم.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

 

معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران ادامه داد: وقتی تصاویر دفاع مقدس و تصاویر مدافعان حرم را می‌بینیم به ارزش کار این عزیزان پی می‌بریم. اما آن چیزی که در این میان مهم است این است که آنها چگونه جان عزیز خودشان را در این راه گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: این عزیزان آرامشی را برای امروز کشورمان به ارمغان آوردند که ما این روز‌ها بار‌ها و بار‌ها از بین رفتن این آرامش را در کشور‌های همسایه خود مشاهده کردیم. در واقع اگر نبودند این عزیزان ما این آرامش و این آسایش و این کنار هم بودن را امروز نداشتیم.

ویژه برنامه «یاد یاران» در مترو، ولی عصر (عج) برگزار شد

 

نقیب اضافه کرد: بر ما است که بیش از پیش قدر آن‌ها را بدانیم و حواسمان به این عزیزان باشد و اجازه ندهیم در این هیاهوی زندگی فراموش شوند. زیرا این فراموش شدن بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای این دلاورمردان کشور روی بدهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در پایان تصریح کرد: امیدوارم که روز و ساعتی نباشد که ما از یاد شهدا غافل باشیم. امروز شاهد هستیم که مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها اسامی شهدا را بیان می‌کنند و به خانواده شهدا حتی شهدای اقلیت و ارمنی سرمی‌زنند، نشان از اهمیت این شهیدان در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi