شناسه خبر : 103971
پنجشنبه 06 مهر 1402 , 09:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرلشکر سلامی: جنگ را قلب‌ها اداره می‌کنند، نه سیستم‌ها

فاش نیوز - فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نتایج نهایی نبرد را شهادت تعیین می‌کند، نه سلاح. به عبارت دیگر جنگ را سیستم‌ها اداره نمی‌کنند، قلب‌ها اداره می‌کنند. اگر قلب ملتی شکست بخورد، باور و ایمانش شکست می‌خورد.

سرلشکر سلامی: جنگ را قلب‌ها اداره می‌کنند، نه سیستم‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، پنجمین همایش «یادها و نام‌ها» به مناسبت هفته دفاع مقدس صبح امروز در مجموعه فرهنگی، ورزشی ۵ آذر با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برگزار شد. 

سلامی در ابتدای مراسم ضمن بیان اینکه دفاع مقدس نازله‌ای از عاشورا بود، سخن را آغاز کرد و گفت: عاشورا قله دست ‌نیافتنی فضائل عالم است که خداوند زیباترین مخلوق هستی را برای همه آزادی خواهان، عدالت طلبان، طالبان کرامت انسانی و کسانی که با منطق شرافت، حُریّت، کرامت، جوانمردی، عاطفه و اخلاق زندگی ‌کنند، برای دفاع از اسلام به میدان فرستاد تا شهید شود. همچنین خدا می‌خواست اهل بیت امام علیهم السلام در سخت‌ترین حالت، اسیر شوند تا برای همه تاریخ به‌ عنوان حجت برای مومنان و محبان اهل بیت و مسلمانان واضح و آشکار بدرخشد که هیچ بهانه‌ای برای ترک میدان جهاد وجود ندارد.

فرمانده کل سپاه پیروزی در دفاع مقدس را مرهون عاشورا دانست و دلیل آن را توضیح داد: جنگ، فرهنگ، فلسفه، ایمان و انگیزه می‌خواهد. باید این تکاثر از یک سرچشمه الهام‌بخش در زمان و کالبد جان جاری شود و در کالبد جامعه نیز جاری شود تا شخصیتی شهادت طلبانه از آن ملت بسازد تا بتواند با الهام گرفتن از این الگوی ناب و کمیاب راه غلبه بر مشرکان، منافقان و کفار را در اوج نابرابری بیابد. اگر غلبه سلاح و جنگ افزار و عدد انسانی با جبهه اسلام بود هرگز نمی‌توانسیتم اعجاز ایمان را در خلق پیروزی شاهد باشیم. اگر پیروز شویم این انتصاب به حساب شمشیرها گذاشته می‌شود کی ما می‌توانیم علو ایمان و تأثیر ایمان را در آفرینش پیروزی شاهد باشیم وقتی که در غفلت باشیم؟

وی بیان کرد: به اذن خداوند صابران، یعنی آن‌ها که به خدا تکیه می‌کنند و به وعده‌های الهی ایمان دارند و خدایی که بر خود نصر مؤمنان را واجب کرده، را در اقلیت بر کثرت دشمنان پیروز می‌کند. اگر دفاع مقدس نبود، ما در نبرد با آمریکا هم پیروز نمی‌شدیم. وقتی عاشورا به زمان‌ حال منتقل شد قلب‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را مطمئن، گام‌ها را مستحکم و بازوان را قوی‌ کرد، دفاع مقدس شکل گرفت و پیروز شد.

سردار سلامی ادامه داد: آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاد، شاید دیگر هرگز تکرار نشود. دفاع مقدس در مجموعه جنگ‌های‌ متعارف و معمول جهان بی‌نظیر است؛ عبور از میادین مین، و سیم‌های خاردار کانال‌های پر از سوخت، بارش گلوله‌ها، تراکم دشمن، عبور از اروند و شکستن خط کربلای ۴ و ۵، فتح‌المبین و عبور از هور، هیچ‌یک از این صحنه‌ها در تاریخ تکرار نخواهد شد؛ ما بعد از دفاع مقدس جنگ‌های زیادی را دیده‌ایم. آن جنگ نقطه تمرکز تمامی تدابیر عالم بود و همه انگیزه‌های قدرت‌های شیطانی و تسلیحات پیچیده و حمایت اتصالی جهانی و عملیات روانی عالم‌گیر، در حصر اقتصادی قرار دادنِ ما، این زیباترین شکوه برای یک ملت است که در دنیای طفولیت یک نظام که رهبری و امام آن هنوز یک جنگ خارجی با این مقیاس را تجربه نکرده است و نظام سیاسی‌اش هنوز کامل مستقل نشده است، در هیچ جنگی سابقه نداشته و ندارد.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این جنگ در دوران طفولیت یک نظام که رهبر و امام آن یک جنگ خارجی را با آن وسعت تجربه نکرده و فرصت سازماندهی قدرت دفاع را پیدا نکرده بود، آغاز و ملت ایران را با تهاجم جهانی مواجه کرد. ذوق‌زدگی دشمن برای در هم شکستن انقلابی که در قلب ایران طلوع کرده تا تمدن مبتذل غرب در شرق زمین غروب کند، ساده نیست؛ برای همین دفاع مقدس یک قطعه متوقف‌شده در تاریخ نیست که فقط بتوانیم افتخارات را برای آن دوران بدانیم.

سرلشکر سلامی گفت: ما قدرت تحمل عاشورا را در یک نیم‌ روز نداشتیم؛ لذا خداوند آن نیم‌روز را در هشت سال امتداد داد تا تحمل ما افزایش یابد. نتایج نهایی نبرد را شهادت تعیین می‌کند، نه سلاح. به عبارت دیگر جنگ را سیستم‌ها اداره نمی‌کنند، قلب‌ها اداره می‌کنند؛ چرا که پیروزی و شکست مربوط به عالم درون انسان‌ها است. پس اگر قلب ملتی شکست بخورد، باور و ایمانش و اعتقادش سست شود، شکست می‌خورد.

وی بیان کرد: پیروزی و شکست معادلات هندسی و جمعی و ریاضی نیستند که اگر هرکس قدرت بیشتری داشت، پیروز شود، اگر مردم در عرصه جنگ قدرت پیروزی نداشته باشند، به سازه‌هایی سست و بی‌جان و فاقد اثر تبدیل می‌شوند. این شعار نیست، حدود سی و چند سال بعد از دفاع مقدس، شکست مداخلات آمریکا و فرار آنها را دیده‌اید. همه قدرت‌های بزرگ شکست‌های متعددی را تجربه کرده‌اند؛ درحالی که باید پیروز می‌شدند. فرمانده جنگ آمریکا علیه عراق در سال 1990 گفت: ما تا امروز فکر می‌کردیم این سیستم‌ها هستند که می‌جنگند نه سربازها امروز متوجه شده‌ایم که سربازان هستند که می‌جنگند نه سیستم‌ها. او با عقل مادی خود به این نتیجه رسید ولی ما بر حسب اعتقادات و تجربیات به این واقعیت رسیده‌ایم «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد». این کلمات به ظاهر کوتاه و ساده هستند اما اثر پذیریشان از یک تاریخ عمیق سرشار از حماسه و واقعه پیشی می‌گیرد. رهبر انقلاب ما فرمودند شهدا مظهر ایمان و قدرت هستند و این جمله از یک حقیقت ملکوتی پرده بر می‌دارد، کسی که به حکمت و وحی متصل است او به حق سخن می گوید.

فرمانده کل سپاه سپس با اشاره به وضعیت برخی کشورهای منطقه و تأثیرات منفی مداخلات بیگانگان در این کشورها، عنوان کرد: آوارگی نوامیس مسلمان، فقر، بیچارگی و ذلت آنها را ببینید؛ این نشان می‌دهد که اگر یک بار اشتباه کنید تا آخر دچار اشتباه خواهید شد و همیشه می‌بازیم.

سردار سلامی با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند جوانان ما را از تاریخ خود جدا کنند، گفت: تاریخ هویت یک ملت است، فرهنگ شخصیت معیار قضاوت است، تاریخ آیینه آینده است، این افتخارات را دشمن هم می‌داند دفاع‌ مقدس منبع قدرت و الهام‌بخش، نسخه معیار و الگوی موفق است و همیشه ما را در میدان نگه می‌دارد؛ دفاع مقدس دانشگاه اقتدار ما است و لذا نباید فکر کنیم که کهنه شده است.

وی افزود: آنچه که پیشکسوتان دفاع مقدس در قالب رمان، داستان و تاریخ شفاهی بیان می‌کنند، صرفاً نوشتن داستان و رمان یا بیان خاطره نیست بلکه تاریخ ماست. ما قبل از انقلاب به قهرمان افسانه‌ای شاهنامه متصل می‌شدیم، اما اکنون رستم‌های واقعی داریم که می‌توانیم به هرکدام از آنها افتخار کنیم و  هرکدام تجلی واقعی مکتب ما هستند.

دفاع مقدس گزینه‌های نظامی روی میز دشمن را باطل کرد

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: دفاع مقدس گزینه‌های نظامی روی میز دشمن را باطل کرد؛ لذا کاملاً حس می‌کنم که هیچ قدرتی امروز در رابطه با ایران حتی فکر حمله نظامی را هم در سر نمی‌پروراند؛ چون دیده و می‌داند که قدرت ما چه میزان است.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: امروز به کثرت سلاح و تجهیزات دست یافته‌ایم، اما هنوز در برابر روح شهادت‌طلبی جوانان ما سلاح و تجهیزات قابل اغماض است. تمام سلاح‌های مدرنِ در اختیار دشمن در اختیار ما هم هست؛ اما ما همچنان پیروزی را در شهادت جستجو می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس کمر آمریکا، اروپا و خلفای آن‌ها را شکست، گفت: این قدرت با پایداری ملت و رهبری حکیمانه رهبرمان فرسوده شد امروز با یک سلسله قدرت‌های افسرده و پژمرده روبه‌رو هستید؛ البته فیزیک قدرت را دارند، اما ماورای فیزیک از آن‌ها سلب شده است، به همین دلیل کشور قدرتمند است اما قادر به تأثیر نیست، قدرتمند است ولی رو به زوال و ناتوان است. یک تعارض در شخصیت دشمن است که همه چیز آن به ظاهر است و در حقیقت معنا ناتوان هستند؛ جغرافیای سیاسی و تحولات مربوط به آن نیز همین موارد را نشان می‌دهد.

سردار سلامی یادآور شد: در طول ۴۵ سال اخیر به‌ویژه در سال گذشته، درگیری‌های مستقیم به مقیاس جهانی در ابعاد سیاسی اقتصادی و... در عرصه های جهانی در مقیاس جهانی به جنگ تبدیل شد به نحوی که همه دشمنان با هم متحد شدند و همه قدرت خود را بکار گرفتند بی وقفه تا این تصور عمومی را ایجاد کنند که نظام اسلامی نمی‌ماند، انزوای سیاسی، حصر اقتصادی، تهاجم فرهنگی، جنگ اطلاعاتی، جنگ رسانه‌ای و... همه اینها را به کار گرفتند  اما امروز به صحنه نگاه کنید، آن‌ها در حل مشکلات اقتصادی خود ناتوان‌تراند و مانده‌اند و هیچ مزیتی در هیچ‌یک از جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و... ندارند؛ ولی می‌خواهند این‌گونه القا کنند که غم و غصه فقط مختص جامعه ما است و در جامعه خود ندارند.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: همه این درخشش‌های نظام را مدیون اتصال ولی خدا به وحی و حکمت هستیم و اوست که می‌تواند دشمن را بی‌عمل نگه دارد و دست‌های ما را باز نگه دارد و این واقعیت امروز دنیای ماست.

سرلشکر سلامی تأکید کرد: هر که به آمریکا تکیه کرد، فروپاشید و هر‌کس به ایران تکیه کرد، ماند؛ لذا اقبال به نظام ناشی از درک این موضوع است و همه این‌ها از دفاع مقدس سرچشمه و الهام می‌گیرد و البته این داستان همچنان ادامه دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi