شناسه خبر : 104141
چهارشنبه 12 مهر 1402 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نخستین شهید امر به معروف و نهی از منکر کشور

فاش نیوز - شهید ناصر اِبدام در 30 شهریور 1354 در خرم‌آباد دیده به جهان گشود و 30 شهریور 1369 در تهران به درجۀ رفیع شهادت نائل آمد و به عنوان «نخستین شهید امر به معروف و نهی از منکر کشور» شهرۀ آفاق شد. 
مزار شهید اِبدام در ردیف اول قطعه 40 بهشت زهرا قرار دارد؛ در جوار صدها شهید گمنام. شهدای گمنام به حضرت زهرایی بودن معروف هستند. قطعه 40 و قطعه 44 بهشت زهرا مخصوص شهدای گمنام هستند. شهید اِبدام را این شهدای والامقام و اعلامرتبه همچون نگینی در بر گرفته‌اند و مزار شهید در مرکز این قبور مطهر و متبرک و نورانی واقع شده است. 
  ***
قهرمانِ عرصه امر به معروف و نهی از منکر
شهید اِبدام غیرت شدیدی روی حجاب و عفاف داشت؛ پایبندیِ تمام و کمال به امر به معروف و نهی از منکر داشت و در امر به معروف و نهی از منکر با کسی تعارف نداشت؛ دفاع از مظلومان و سیلی‌خوردگان رویه همیشگی‌اش بود؛ حضور فعال و پرشور و فروتنانه‌ای در سنگرِ مسجد و هیئت و بسیج داشت و فقط در عزای امام حسین ‌گریه می‌کرد و آنچنان هم می‌گریست که تمام حاضران در هیئت و حسینیه تحت تأثیر قرار گرفته و زار زار‌گریه می‌کردند و غیر از آن هرگز ‌گریه نمی‌کرد. 
سرانجام نیز ناصر اِبدام در مسیر نماز جمعه و در راه امر به معروف و نهی از منکر با بدن اربااربا به شهادت رسید؛ به این صورت که دو فرد شرور، مزاحم خانم بدحجابی شده بودند که ناصر تذکر زبانی و محترمانه می‌دهد. چون تذکر می‌دهد سیلی خیلی بدی می‌خورد و یکی از آن دو، از جورابش قدّاره در می‌آورد و بلافاصله در قلب ناصر فرو می‌کند. قدّاره را هفت بار به بدن فرو می‌کند و در می‌آورد و هر بار بخشی از اعضای بدن ناصر خارج می‌شود؛ قلب و ریه و... ناصر با بدن پاره پاره روی زمین افتاد و به بیمارستان منتقل می‌شود و به شهادت می‌رسد.
در همان آغازین روزهای پس از شهادت ناصر اِبدام، پدر شهید به همراه آیت‌الله جنّتی که آن موقع رئیس‌ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بودند، به دیدار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتند. در این دیدار رهبر انقلاب پدر شهید اِبدام را مورد لطف و تفقد ویژه قرار داده و مصافحه و دیده‌بوسی گرم و صمیمانه‌ای نمودند و یک جلد کلام الله مجید به پدر شهید هدیه دادند. 
آقا برای اولین بار از شهید اِبدام به عنوان نخستین شهید امر به معروف و نهی از منکر کشور یاد نمودند.
تجلیِ دو مقولۀ حساس و سرنوشت‌ساز 
در سیرت شهید ناصر اِبدام
با توجه به آن که دو مقولۀ مهم و حساس و سرنوشت سازِ «امر به معروف و نهی از منکر» و «دفاع و پاسداری از حجاب و عفاف» در سیرت شهید ناصر اِبدام تجلی زیبا و فوق‌العاده و عظیمی دارد و علاوه ‌بر آن از مسائل بسیار مهمِ روز در شرایط کنونی هستند، در ادامه در مورد اهمیت و ابعاد این دو مقوله نکاتی را ذکر می‌نماییم.
دفاع و پاسداری از حجاب و عفاف 
دغدغه تمامی شهدا
با اطمینان می‌توان گفت که حجاب و عفاف، از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و سفارش‌ها و وصیت‌های شهدا به خانواده و همگان است.
برخی وصیت‌ها و سفارش‌های شهدا با موضوع ضرورت دفاع و پاسداری از حجاب و عفاف را مرور می‌نماییم: 
شهید عبدالله محمودی: «و تو‌ای خواهر دینی‌ام: چادر سیاهی که تو را احاطه کرده است، از خون سرخ من کوبنده‌تر است.» 
شهید محمد کریم غفرانی: «حفظ حجاب هم چون جهاد در راه خداست.»
شهید بهرام یادگاری: «خواهرم: حجاب تو مشت محکمی بر دهان منافقین و دشمنان اسلام می‌زند.»
شهید حمید رستمی: «به پهلوی شکسته فاطمه زهرا(س) قسم‌تان می‌دهم که حجاب را، حجاب را، حجاب را، رعایت کنید.» 
شهید علی اصغر پور فرح آبادی: «خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادر مسلمان: بی‌اعتنایی شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهد شد.» 
شهید علی روحی نجفی: «از خواهران گرامی خواهشمندم که حجاب خود را حفظ کنند، زیرا که حجاب خون بهای شهیدان است.» 
امیر سرلشکر شهید موسی نامجوی: «خواهرم! یک توصیه به تو دارم و آن این است: تو باید درس آزادگی و زندگی کردن را از حضرت زینب کبری و فاطمه(س) یاد بگیری. حجاب را رعایت کن، حجابت را حفظ کن؛ زیرا که حفظ حجاب از خون هر شهیدی ارزشش بیشتر است.»
شهید علی‌رضا ملازاده: «شهید وقتی که غرق در خون می‌شود، فریاد برمی‌آورد: «خواهرانم، حجاب شما از خون من رنگین‌تر است». این شهید جایی گفته بود: من اکنون نیز فریاد برمی‌آورم؛ «خواهرم حجابت را، حجابت را حفظ کن. تن پوش و لباست را حفظ کن. خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شیء رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»
شهید مهدی ایمانی فردوئی: «دخترم با عفت و حجاب خود، با چادر، دل حضرت زهرا(س) را شاد می‌کند. بدان که برای این چادر که هدیه حضرت زهرا(س) است، خون دلها خورده شده و خون‌های بسیاری برای حفظ آن بر زمین ریخته است.»
شهید احمد رستمیان: «خواهرانم حجاب‌تان را رعایت کنید و راه سعادت بخش امام حسین(ع) را ادامه دهید و زینب‌وار زندگی کنید.»
شهید محمدرضا شیخی: «خواهران، جهاد شما حجاب شماست. در جامعه امروزی ارزش زن به حجاب و تقوای اوست، نه به بی‌بند باری و بی‌عفتی او. در جامعه‌ای که هر خیابان و کوچه‌اش چندین کشته و زخمی برای اسلام دارد، بی‌حجابی و بی‌عفتی معنایی ندارد.»
شهید علیرضا وکیلی: «خواهران گرامی، ان‌شاء‌الله با رعایت کردن موازین شرعی و حجاب دشمن‌شکن باعث شادی روح شهدا شوید و همراه و پشتیبان ولایت فقیه باشید.»
شهید محمد رضوانی: «خواهرانم! حجاب اسلامی را رعایت‌ نمایید. منظور از حجاب روسری تنها نیست، بلکه تمامی اعضای بدن است و مواظب رفتار و کردار خویش باشید.»
شهید علی آزاد مرد: «خواهرانم شما جهادتان این است که حجاب خود حفظ کنید که پیامبر و امامان ما بسیار راجع به حجاب سفارش کرده‌اند.»
شهید حسن اردلان: «خواهران حجاب خود را حفظ ‌نمایید و بدانید که بهترین فرزندان و بهترین سربازان امام زمان(عج) از دامان شما زنان تربیت می‌شوند.»
حجاب، جلوه زیبای بندگی 
و حافظ اسرار زیبایی‌های زن
شهید محمد علی رجایی جملات و تعابیر فوق‌العاده زیبا و لطیف و عمیق و پر رمز و رازی در مورد حجاب و عفاف دارند، که گزیده‌ای از آنها را نقل می‌نماییم: 
«حجاب، حافظ اسرار زیبایی‌های زن است....
حجاب اسلامی مُهر عنایت حق بر قامت فرشتگان زمین است.... 
چادر، دامنه سرسبز قله‌های پاکی و صلابت است....
ای گوهر آفرینش، زن چه نیکو مقامی دارد که فاطمه(سلام الله علیها) از افق او تجلی کرد و مریم و زینب(سلام الله علیهما) از آسمان او درخشیدند و آسیه و خدیجه(سلام الله علیهما) از هستی او طلوع کردند. پس گوهر وجود خود را به صدف حجاب زینت بخش که حجاب اسلامی از جلوه‌های زیبای بندگی است.»
الگو گرفتن از حضرت زهرا و زنان اهل‌بیت 
ابراهیم‌ هادی، شهید حضرت زهرایی و گمنامِ جنگ تحمیلی معتقد است: چادر یادگار حضرت زهرا است. ایمان زن وقتی کامل می‌شود که حجابش را کامل رعایت کند.»
در وصیتنامه شهید مدافع حرم محمد‌هادی ذوالفقاری آمده است:
«از خواهران می‌خواهم که حجاب‌شان را مثل حجاب حضرت زهرا(س) رعایت کنند، نه مثل حجاب‌های امروز، چون این حجاب‌ها بوی حضرت زهرا(س) نمی‌دهد.»
شهید محسن حججی، این شهید حضرت زهرایی و سخنگوی شهدای مظلوم و بی‌سر مدافع حرم، در وصیت‌نامۀ عاشورایی‌اش خطاب به همۀ زنان خاطرنشان می‌نماید: 
«از همۀ زنان امت رسول‌الله می‌خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند، مبادا رنگ و لعابی بر صورت‌تان باعث جلب توجه شود، مبادا چادر را کنار بگذارید...
همیشه الگوی خود را حضرت زهرا و زنان اهل‌بیت قرار دهید؛ همیشه این بیت شعر را به یاد بیاورید آن زمانی که حضرت رقیه سلام الله خطاب به پدرش فرمودند:
غصۀ حجاب من را نخوری بابا جان
چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز...»
غیرت شدیدِ شهید اِبدام بر حجاب و عفاف
شهید ناصر اِبدام چهار خواهر دارد. ناصر غیرت شدیدی هم روی مادر و خواهران داشت. خیلی به حجاب و عفاف حساس بود و پیوسته همشیره‌ها را به حجاب برتر سفارش می‌کرد.
ناصر به خواهرانش که نوجوان هم بودند، می‌گفت: آبرومندانه زندگی کنید، درستان را خوب بخوانید و هیچ‌وقت چادرتان را زمین نگذارید. اگر روزی چادر از سرتان بیفتد، در روز قیامت نخواهید توانست جواب حضرت زهرا(س) را بدهید. 
خواهران شهید حرف‌های ناصر را عملی کرده و تا به امروز با دقت و وسواس خاصی چادرشان را حفظ نموده‌اند.
شهید به مادر می‌گفت: شما نروید چیزی بگیرید، من خودم هر چه لازم دارید می‌خرم.
آن زمان دوران جنگ بود و صفهای نانوایی و اجناس کوپنی بسیار طولانی بود. ناصر این زحمت را به جان و دل می‌خرید و هر روز زمان زیادی صرف می‌کرد تا مادر و خواهرانش از نگاه نامحرمان در امان باشند. یکی از بستگان نیز هم محلی شهید بود و ناصر همین سفارش‌ها را به او هم می‌کرد و خریدهایشان را انجام می‌داد. به این ترتیب شهید صبح تا شب در صف نان و اجناس کوپنی و مایحتاج زندگی بود.
یک‌بار که مادر شهید بیمار بود، به همراه ناصر به پزشک مراجعه کرد. در مسیر به مادر عزیزش می‌گفت: اگر ما برای خواهر و مادرمان غیرت داشته باشیم و از آنها حفاظت کنیم، هیچ مردی به خود اجازه نمی‌دهد به آنها نگاه بد کند.
اگر شهید الان بود 
و این بدحجابی‌ها را می‌دید...
مادر می‌گوید فرزندم خیلی غیرتی بود، اگه الآن در این زمانه بود دق می‌کرد وقتی وضعیت حجاب بعضی‌ها را می‌دید. خدا خودش می‌دانسته که چه آفریده که همان موقع بردش. 
به امیدِ دفعِ هر چه سریع‌ترِ توطئه‌ها 
علیه حجاب
مدتی است که کشورمان دچار توطئه‌های سازمان یافته علیه حجاب و عفاف گردیده است.  
رهبر انقلاب در محکومیت توطئه‌ها علیه حجاب در کشور و راهبردهای مبارزه با آن و رفع آن می‌فرمایند: 
«در مسئلۀ پوشش، خب بله، مسئلۀ حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیّتِ دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند؛ من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل‌گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزۀ با حجاب است. جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمی‌کنند. به هر حال، این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام، در اوّلین هفته‌های انقلاب، مسئلۀ حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امام راحل(رضوان الله علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. منتها همه توجّه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود.»15/01/1402
مطابق وعده رهبری، توطئه‌های علیه حجاب حل خواهد شد. ان شاء الله همه ما به ویژه مسئولان هر چه زودتر و دقیق‌تر وظایف‌شان در عرصه دفاع و پاسداری از حجاب و عفاف را به نحو احسن و مطابق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام دهند تا حل معضلِ بی‌حجابی و بدحجابی و مصادیق آن هر چه زودتر محقق گردد.
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi