شناسه خبر : 104206
شنبه 15 مهر 1402 , 09:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از سرگیری جنگ‌های خونین در سوریه

تکفیری‌ها به کمک فرانسه دانشجویان افسری سوریه را قتل‌عام کردند

فاش نیوز - گرچه غرب نتیجه نامطلوب حمایت از گروهک‌های تکفیری- تروریستی را برای خود مشاهده کرده است، همچنان به تقویتِ این غده در غرب آسیا ادامه می‌دهد. شمار کشته‌شدگان حمله پهپادی به جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده نظامی حمص در مرکز سوریه، طبق برخی آمار، به بیش از ۱۱۰ رسیده است! حملاتی که منابع سوری می‌گویند تنها می‌تواند کار گروهک‌های «ترکستانی» و «مهاجرین» باشد که از فرانسه تجهیزات پهپادی مدرن گرفته‌اند.

گرچه غرب نتیجه نامطلوب حمایت از گروهک‌های تکفیری- تروریستی را برای خود مشاهده کرده است، همچنان به تقویتِ این غده در غرب آسیا ادامه می‌دهد. شمار کشته‌شدگان حمله پهپادی به جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده نظامی حمص در مرکز سوریه، طبق برخی آمار، به بیش از ۱۱۰ رسیده است! حملاتی که منابع سوری می‌گویند تنها می‌تواند کار گروهک‌های «ترکستانی» و «مهاجرین» باشد که از فرانسه تجهیزات پهپادی مدرن گرفته‌اند.
آمریکا در طول سالیان متمادی مدعی مبارزه با تروریسم بوده و با این ادعا در امور داخلی بسیاری از کشورها مداخله کرده، به چند کشور حمله کرده و پایگاه‎هایی را در برخی کشورها ایجاد کرده است. اما اسناد و شواهد معتبر و فراوانی که تاکنون منتشر شده‌اند ابعادی دیگر از اقدامات آمریکا را افشا می‎کنند. آمریکا در سال‌های اخیر همواره مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش در کشورهای خاورمیانه بوده و حتی ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌‎المللی علیه داعش» را نیز در عراق و سوریه به راه‌ انداخت. اما واقعیت ماجرا چیز دیگری را نشان می‎دهد و گزارش‌های میدانی و اسناد و مدارک نشان از همراهی کامل آمریکا با تروریسم و گروه تروریستی داعش است. برای مثال، نیروهای ‌اشغالگر آمریکایی در منطقه «التنف» حمایت لجستیکی و نظامی زیادی از تروریست‌های داعش می‌کنند و این حمایت‌ها از طریق جاده‌های خاکی که صحراهای «رقه و حماه» را به هم متصل می‌کند، به عناصر تروریستی می‌رسد. اما آمریکا نمادِ اصلیِ حمایتِ غرب از تروریست‌های تکفیری در غرب آسیا است و دیگر کشورهای غربی نیز در این صف شریک آمریکا هستند. فرانسه یکی از این کشورهاست که به اعتراف برخی از مقامات پیشین آن، در هرج و مرج سوریه نقشی پررنگ داشته است. برای مثال «کلود مونیکه»، مقام سابق اطلاعاتی سابق فرانسه و بنیان‌گذار «مرکز اطلاعات و امنیت اروپا»، در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی اذعان کرده بود که «دخالت نظامی در سوریه همچون یک فیلم‌ هالیوودی نیست که در نهایت با یک بوسه به اتمام رسد!» دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که شمار کشته‌شدگان حملات پهپادی روز پنجشنبه به دانشکده افسری حمص، دست‌کم ۱۱۲ کشته شده‌اند. آن‌طور که ایرنا نوشته است، هنوز این آمار از سوی منابع رسمی سوریه تأیید نشده است. پیشتر دکتر «حسن الغباش»، ‌وزیر بهداشت سوریه گفته بود: «شمار شهدای حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص به ۸۰ تن و زخمی‌ها به ۲۴۰ تن رسیده است.» همچنین شبکه المیادین جزئیاتی از حمله پنجشنبه شب ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در شمال غرب سوریه را منتشر و اعلام کرد که حمله به مواضع گروهک «حزب ترکستانی»، که عامل عملیات تروریستی به حمص خوانده می‌شود، صورت گرفته است.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار مستقر خود در سوریه گزارش داد که ارتش سوریه مقر حزب ترکستانی و گردان «مهاجرین» در مناطق اریحا، جسر الشغور، ادلب، بنش و سرمین را هدف قرار داده است. اما نکته مهم این گزارش کجاست؟ براساس این گزارش، اطلاعات کنونی تأیید می‌کند که حزب ترکستانی و گردان مهاجرین تنها گروه‌هایی هستند که فناوری پهپاد را دراختیار دارند. المیادین همچنین اعلام کرد که اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که پیش از حمله پهپادی به دانشکده افسری حمص، رصد شده یک پهپاد از مناطق تحت کنترل حزب ترکستانی به پرواز درآمده است. این گزارش می‌افزاید که اطلاعات حکایت از آن دارد که لوازم یدکی پهپادهای پیشرفته سه ماه پیش به این دو گروه مخالف دولت مرکزی دمشق منتقل شده و فرانسه کشوری است که این گروه‌ها را به این لوازم یدکی مجهز کرده است. یعنی باز هم در فتنه و کشتاری در سوریه دُمِ فرانسه دیده می‌شود. گفتنی است، حزب «ترکستان اسلامی» یا «ترکستانی»، گروه افراطی اویغور است که با القاعده مرتبط دانسته می‌شود و در سوریه فعالیت دارد.

ترکستانی یک سازمان تکفیری- تروریستی است که توسط تندروان اویغور در غرب چین تأسیس شده است و چین، اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس، روسیه و پاکستان نیز آن را یک گروه تروریستی می‌دانند. اهداف اعلام شده این گروه ایجاد دولت مستقل به نام «ترکستان شرقی» در سین‌کیانگ چین است. در مورد فرانسه و نقش آن در بحران داخلی سوریه باید توجه داشت که فرانسه از زمان آغاز بحران در سوریه، یکی از کشورهایی بود که روی سقوط فوری «بشار اسد» حساب باز کرد. مخالفت تام و تمام این کشور با دولت اسد، با وجود عوض شدن سه رئیس‌جمهور در این کشور تغییری نکرد؛ رویکردی که با «نیکولا سارکوزی» در سال ۲۰۱۱ در قبال شورش در سوریه آغاز شد، از سوی «فرانسوا اولاند» و «امانوئل ماکرون» پیگیری شد: «مخالفت با اسد و تلاش برای کمک به مخالفان مسلح دولت بعث سوریه- بخوانید کمک به تروریست‌های خون آشام.» در طول تاریخ، نفوذ فرانسه در خاورمیانه بسیار محدودتر و کوتاه‌تر از حاکمیت استعماری این کشور در شمال آفریقا بود. در جریان معاهده سایکس پیکو در پایان جنگ جهانی اول و انحلال امپراطوری عثمانی، سوریه و لبنان تحت قیمومت فرانسه قرار گرفتند. سودای این نفوذ همچنان در سر حکمرانانِ فرانسه باقی مانده است تا به خیال خامشان جای پای خود را در غرب آسیا سفت‌تر کنند. از طرف دیگر فراسه سوریه را میدانی برای مقابله با ترکیه کرده است تا در این میدان در مقابل سیاست خارجی دولت کنونی ترکیه بایستد.
حملات پهپادی ترکیه به هم‌پیمانان آمریکا
همزمان با این کشتار که با تجهیزات فرانسوی صورت گرفته است، خبر می‌رسد روز پنج‌شنبه از حملات پهپادی ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) در شمال شرق سوریه خبر دادند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی در حومه شهر حسکه سوریه در این باره اعلام کرد که پهپادهای ترکیه طی چند مرحله مواضع نظامی شبه نظامیان قسد، وابسته به آمریکا را در منطقه‌ها «الحمه» و «الحمه المشیرفه» را هدف قرار دادند. همچنین یک منبع مطلع به خبرگزاری وال استریت ژورنال اطلاع داد که یک جت جنگنده آمریکایی پس از آنکه پهپاد ترکیه در نزدیکی نیروهای آمریکایی واقع در شمال شرق سوریه به عنوان یک تهدید شناسایی شد، آن را منهدم کرد. این اقدامات در حالی صورت گرفته است که وزیر دفاع ترکیه تأکید کرد، تمامی تأسیسات وابسته به سازمان پ.ک.ک در سوریه و عراق «اهدافی مشروع» برای نیروهای ترکیه به شمار می‌آید.گفتنی است، اگر این دخالت‌های خارجی را مطمح نظر قرار دهیم، فهم سخنان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، راحت‌تر می‌شود. او چندی پیش در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین (CCTV) درخصوص نظرش در مورد بزرگ‌ترین مانع بر سر راه‌حل مسئله سوریه، تأکید کرد که آن مانع، مداخله خارجی است. وی افزود: «اگر این دخالت خارجی را حذف کنیم، مشکل سوریه که پیچیده به نظر می‌رسد (در صورتی که این‌گونه نیست) نه ظرف چند سال بلکه ظرف چند ماه قابل حل است.»
واکنش‌ها
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه پیام تسلیتی را برای بشار اسد، همتای سوری خود به دلیل حمله تروریستی حمص فرستاد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین بر عزم کشورش برای ادامه همکاری نزدیک با شرکای سوری در مبارزه با همه ‌اشکال و مظاهر تروریسم تأکید کرد. وزیر خارجه ونزوئلا و وزارت خارجه یمن در صنعا نیز این حمله را محکوم کردند. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز این حمله جنایتکارانه توسط گروه‌های تکفیری تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد، تنها کسانی که از این حملات جنایتکارانه سود می‌برند آمریکا و اسرائیل هستند که جنگ ظالمانه‌ای را علیه سوریه به راه انداخته‌اند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به ملت و دولت و رهبری سوریه به دلیل حمله تروریستی حمص تسلیت گفت. دفتر «هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز ضمن تسلیت به دولت و ملت سوریه تأکید کرد: «حمله تروریستی حمص نشان می‌دهد که خطر تروریسم به خاطر حامیان بین‌المللی آن همچنان در منطقه وجود دارد.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi