شناسه خبر : 104257
یکشنبه 16 مهر 1402 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طوفان الاقصی اسرائیل را در هم شکست

فاش نیوز - نبرد «طوفان الاقصی» با پیشروی بی‌سابقه زمینی نیروهای مقاومت فلسطین و نفوذ به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی، تلفاتی بی‌سابقه را بر صهیونیست‌ها تحمیل کرده است. تلفاتی که در طول تاریخ نحسِ این رژیم دیده نشده است. فقط در یک روز آمار تلفات صهیونیست‌ها بیش از 110 نفر و مجروحین نیز 900 تن اعلام شده است آن هم از سوی منابع رسمی همین رژیم!

صهیونیست‌ها طی حدود هشت دهه ‌اشغال فلسطین، همواره با کابوس وحشتناک «سقوط» و «فروپاشی» رو‌به‌رو بوده‌اند. کابوسی که برای آنها وحشتناک بود و آنها همواره این ترس را داشتند که صبح یک روز را زیر چکمه جوانان فلسطینی آغاز کنند. این کابوس صبح دیروز رنگ واقعیت به خود گرفت و ساعت شش و نیم صبح به وقت محلی ساکنان ‌اشغالگر شهر 30 هزار نفری «سدیروت» در مرز غزه با غرش موتورسواران حماس در خیابان‌های سدیروت از خواب پریدند.
در همان ساعات اولیه صبح روز شنبه، «محمد الضیف»، فرمانده کل کتائب‌القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اعلام آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، عملیات جنگی و نبرد همه‌جانبه مقاومت فلسطین علیه ‌اشغالگران صهیونیست را کلید زد و تاکید کرد که نیروهای مقاومت در همان بیست دقیقه نخست نبرد، بیش از 5 هزار موشک و راکت به سمت اراضی ‌اشغالی شلیک کرده‌اند. محمد الضیف گفت که «تصمیم گرفته‌ایم به جنایت ‌اشغالگران پایان دهیم.»
چرا جنگ آغاز شد؟
به نوشته کیهان، رژیم صهیونیستی از سال 2007 و پس از به قدرت رسیدن حماس، محاصره وحشیانه‌ای را علیه فلسطینیان ساکن غزه اعمال کرده است. این منطقه 2.3 میلیون فلسطینی را در خود جای داده، اما به دلیل محاصره از سوی رژیم صهیونیستی، ساکنان آن در بدترین شرایط انسانی و اقتصادی به سر می‌برند. با این حال طی دو هفته گذشته، ‌اشغالگران محاصره را بر غزه تنگ‌تر و دشوارتر کرده بودند و حتی به بیماران اورژانسی هم مجوز خروج از غزه برای مداوا در بیمارستان‌های کرانه باختری نمی‌دانند، از این رو مقاومت فلسطین پس از چند بار هشدار نسبت به تداوم محاصره سخت نوار غزه، عملیات نظامی خود را آغاز کرد.
از سوی دیگر، مجموع هتک حرمت‌ها از سوی شهرک‌نشینان، توهین‌ها و اقدامات ضدانسانی آنها علیه شهروندان فلسطینی و بی‌حرمتی علیه مسجدالاقصی در جریان برگزاری آئین تلمودی، جای تردیدی برای مقاومت فلسطین باقی نگذاشت که راهی جز پاسخ نظامی همه‌جانبه به صهیونیست‌ها وجود ندارد.
نبرد ترکیبی!
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده عملیات «طوفان الاقصی» از سوی نیروهای مقاومت فلسطین، اوج کارآمدی و قدرت نظامی نیروهای فلسطینی را نشان داد. آخرین باری که صهیونیست‌ها هدف حمله زمینی قرار گرفته بودند، در سال 1973 در جنگ اکتبر یا رمضان بود. پس از 1973، هیچ عملیات زمینی علیه ‌اشغالگران انجام نشده بود، اما عملیات طوفان الاقصی برای نخستین بار پس از 50 سال، صهیونیست‌ها را در معرض یک جنگ همه‌جانبه و تمام عیار قرار داده است.
در نبرد طوفان الاقصی، مقاومت فلسطین همزمان با شلیک موشک، پیشروی زمینی داشت و از نوار غزه خارج شد و شهرک‌های جنوب صحرای نقب را به تصرف درآورد. در واقع این برای نخستین بار بود که نیروهای مقاومت فلسطین در کنار حملات موشکی دست به پیشروی زمینی زدند. رسانه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این ارتباط گزارش داد که درگیری‌ها در 7 شهرک ادامه دارد و حماس کنترل 3 شهرک را به طور کامل به دست گرفته است. گزارش‌هایی هم از نبرد تن به تن نیروهای مقاومت فلسطین با ارتش رژیم صهیونیستی در شهر سدروت منتشر شده است. شهر سدروت با 30 هزار صهیونیست در 10 کیلومتری مرز غزه قرار دارد و نیروهای مقاومت در خیابان‌های این شهر با صهیونیست‌ها وارد درگیری زمینی شدند. وب سایت «نیوزعرب» به نقل از منابع عبری زبان گزارش داد که نیروهای فلسطینی غزه از زمین، دریا و هوا وارد اسرائیل شده‌اند. ارتش رژیم اسرائیل هم تایید کرد که نیروهای فلسطینی با استفاده از پاراگلایدر از طریق زمین، دریا و هوا وارد شهرک‌ها شدند. «ریچارد هخت»، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل گفت: «این یک حمله ترکیبی زمینی بود که از طریق پاراگلایدرها، دریا و از طریق زمین انجام شد.»
در این میان البته، موشک‌های مقاومت فلسطین تا تل‌آویو را هم نشانه گرفت و شلیک‌های موشکی حماس منجر به تعطیلی کامل فرودگاه بن‌گورین شد. برخی کارشناسان البته معتقدند که تعطیلی کامل فرودگاه بن‌گورین با هدف جلوگیری از فرار ساکنان صهیونیستی به خارج صورت گرفته است.
آثار بین‌المللی «طوفان الاقصی»
نبرد طوفان الاقصی که با پیشروی زمینی نیروهای مقاومت فلسطین همراه بود، از همان ساعات نخست، تاثیرات بین‌المللی خود را نشان داد و خبرگزاری آمریکایی سی.ان.ان همزمان با این عملیات گزارش داد که میانجیگری آمریکا برای عادی‌‌سازی روابط اسرائیل و عربستان پیچیده شد. این در حالی بود که دولت نتانیاهو و کاخ سفید ماه‌ها برای سازش عربستان با رژیم صهیونیستی زمان و هزینه صرف کرده بودند، اما به نظر می‌رسد که همه این تلاش‌ها با عملیات نیروهای فلسطینی به محاق خواهد رفت.
نکته قابل توجه آن بود که چهار روز قبل از عملیات مقاومت در فلسطین، آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی تاکید کرده بودند که «قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند شرط‌بندی روی اسب بازنده، محکوم به باخت است چرا که نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه است و رژیم غاصب رفتنی و در حال مرگ است.» به نظر می‌رسد پیش‌بینی
مقام معظم رهبری اکنون در حال محقق شدن است و ایشان از قبل هشدارهای لازم را اعلام کرده بودند.
تلفات و خسارات بی‌سابقه
نبرد طوفان الاقصی تلفاتی بی‌سابقه را به صهیونیست‌ها وارد کرد. تلفاتی که شاید در طول تاریخ رژیم صهیونیستی کم سابقه باشد و در یک روز آمار تلفات صهیونیست‌ها بیش از 110 نفر اعلام شد. این آمار را رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد، اما بسیاری گفته‌اند که آمار تلفات صهیونیست‌ها بسیار بیشتر از میزان اعلام شده از سوی تل‌آویو است. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نیز تا شامگاه شنبه تایید کرد که تا کنون 980 نظامی و شهرک‌نشین اسرائیلی در حملات مقاومت به اراضی‌ اشغالی زخمی شدند که حال بسیاری از آنان وخیم است و شمار زیادی هم دچار مرگ مغزی شدند.
تصاویری از رها شدن برخی جنازه صهیونیست‌ها در خیابان‌های شهر سدروت منتشر شده و منابع دیگری گفته‌اند که ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین درخواست کمک از تل‌آویو داشتند، اما کاری از دست تل‌آویو در آن زمان ساخته نبوده است. رسانه‌های اسرائیلی نیز اعلام کردند که اجساد نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی در سرتاسر شهر سدیروت روی زمین افتاده است.
لحظاتی تاریخی در مرز غزه
عملیات طوفان الاقصی همچنین تصاویری تاریخی را پس از 75 سال ‌اشغال فلسطین ثبت کرد. این تصاویر نشان می‌داد که صدها جوان فلسطینی پس از سیطره نیروهای قسام بر شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه، وارد اراضی ‌اشغالی شدند. این تصاویر ‌اشک را بر چهره میلیون‌ها عاشق آزادی فلسطین جاری کرد و نشان داد که آزادی کامل فلسطین یک افسانه نیست، بلکه یک واقعیت است و عملیات طوفان الاقصی بخشی از این واقعیت را نشان داد.
نبرد در زمان طلایی
عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی در صبح شنبه صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد، چون بسیاری از آنها مشغول تعطیلات آئینی و انجام مراسم عیدغفران بودند. این عملیات همه محاسبات تل‌آویو را به‌هم ریخت و شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جلسه کابینه امنیتی این رژیم بدون نتیجه مشخصی پایان یافت. در واقع تل‌آویو از یک سو با بحران شکاف و اختلافات داخلی هم رو‌به‌روست و نیروهای فلسطینی زمان طلایی را برای انجام حملات زمینی و موشکی خود انتخاب کردند. این نبرد در زمانی آغاز شد که درگیری‌های داخلی میان موافقان و مخالفان نتانیاهو جریان دارد و از همین رو نیز جلسه امنیتی اضطراری آنان در تل‌آویو تا ساعت‌ها پس از آغاز جنگ بی‌نتیجه پایان یافت.
خیابان‌های خالی تل‌آویو
نبرد الاقصی تمام موجودیت رژیم صهیونیستی را زیر سؤال برد. تایمز اسرائیل گزارش داده است که خیابان‌های تل‌آویو به سبب حملات راکتی گسترده مقاومت خالی شده و این شهر به شهر ارواح تبدیل شده است. وزارت آموزش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که همه مدارس در این رژیم تعطیل شده است. رسانه‌های اسرائیلی نیز به اتفاق آرا تاکید داشتند که از زمان جنگ 1948 این برای اولین بار است که درگیری‌های گسترده‌ای در داخل مناطق اسرائیلی‌نشین در جریان است و این جنگ بی‌سابقه است.
ژنرال ارشد صهیونیست را از رختخواب بیرون کشیدند
در جریان نبرد روز گذشته نیروهای فلسطینی، صدها نفر از صهیونیست‌ها به اسارت مقاومت فلسطین درآمدند. میدل ایست آی از اسارت فرماندهان ارشد صهیونیست توسط نیروهای مقاومت خبر داد و تصاویری زیادی از به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها توسط مبارزان فلسطینی وجود دارد. در یکی از این تصاویر اسارت گروهی از نظامیان نشان داده شده است. «صالح العاروری»،‌ نایب‌رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تأیید کرد که جنبش متبوعش در نبرد طوفان الاقصی شمار زیادی از اسرائیلی‌ها از جمله چند افسر عالی رتبه را به اسارت گرفته است. منابع فلسطینی اعلام کردند که مبارزان قسام یک ارتشی بلند پایه رژیم صهیونیستی با نام «نمرود الونی» را که یک ژنرال صهیونیستی است، به اسارت گرفته‌اند. تصاویر این ژنرال ارتش در حال اسارت با لباس زیر منتشر شده است. «یوسی میلمن»، تحلیلگر اسرائیلی در واکنش به صدها اسیر صهیونیستی اظهار داشت که قطعا خواسته حماس امضای یک قرارداد مبادله اسرای بی‌سابقه است، آنها کلی جسد و اسیر در اختیار دارند و خواستار آزادی هزاران اسیر فلسطینی خواهند شد، هم اکنون حدود 7 هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اسیر هستند.
واکنش‌های بین‌المللی
پیشروی زمینی نیروهای مقاومت فلسطین با واکنش منطقه‌ای و بین‌‌المللی گسترده‌ای همراه شد. وزارت امور خارجه قطر مسئولیت کامل تنش و درگیری‌های جاری در اراضی ‌اشغالی را به سبب نقض مکرر حقوق ملت فلسطین که آخرین مورد آن تعرض‌های گسترده (صهیونیست‌ها) به مسجدالاقصی بود، متوجه تل‌آویو اعلام کرد. دولت عراق نیز اعلام کرد که عملیات فلسطینیان، نتیجه طبیعی سرکوبگری‌های صهیونیست‌ها است.
دولت‌های عمان، مصر، اردن، ترکیه، روسیه و چین نیز خواستار توقف درگیری‌ها شدند و وزارت خارجه آمریکا حمایت تمام قد خود از ‌اشغالگران را اعلام و تاکید کرد که «اسرائیل هرآن‌چه را بخواهد، در اختیارش قرار خواهیم داد.»
یمنی‌ها تحقیر اسرائیل را جشن گرفتند
از سوی دیگر، پیشروی نیروهای مقاومت فلسطینی در شهرهای صهیونیستی‌نشین و تصرف حداقل 7 شهر و شهرک با استقبال گسترده شهروندان کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومت رو‌به‌رو شده است. حزب‌الله لبنان حمایت تمام قد خود از عملیات نیروهای فلسطینی را اعلام کرد و همزمان مردم یمن در حمایت از مردم فلسطین و عملیات گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، راهپیمایی و تجمعات پرشوری را در شهر صنعا و دیگر شهرهای تحت کنترل انصارالله برگزار کردند. در نوار غزه نیز شهروندان فلسطینی با برپایی راهپیمایی و پخش شیرینی عملیات نظامی نیروهای مقاومت را جشن گرفتند و «اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که در آستانه پیروزی و فتحی بزرگ در جبهه غزه هستیم. در عراق نیز شهروندان در پی عملیات همه‌جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین به خیابان‌ها آمدند و خوشحالی خود را از این موفقیت بزرگ نیروهای مقاومت نشان دادند.
اعتراف به شکست
«بنیامین نتانیاهو»، در همان ساعات نخست نبرد، اعتراف کرد که «ما در جنگی سخت و گسترده قرار داریم.» وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز از فعال شدن تمام پناهگاه‌ها خبر داد و وزارت ارتباطات رژیم صهیونیستی دسترسی به اینترنت در تل‌آویو و همه شهرها را قطع کرد.
روزنامه‌هاآرتص نیز در گزارش خود نوشت که حماس از ماه‌ها پیش برای این حمله برنامه‌ریزی کرده بود و موفقیت چشمگیری را محقق کرد اما ارتش اسرائیل در برابر ناکامی و شکستی توصیف‌ناپذیر قرار دارد. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که آنچه حماس در غزه انجام داد، شکست مفتضحانه محافل نظامی، سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل را نشان داد، آنها گمان می‌کردند حماس جنبشی است که تنها به دنبال پول است اما ظاهرا فراموش کردند چه کسی حماس را رهبری می‌کند.
بمباران غزه
ساعاتی پس از آغاز عملیات زمینی نیروهای فلسطینی، ‌اشغالگران مناطقی از نوار غزه را بمباران کردند و براساس آمار اعلام شده تا شامگاه روز شنبه، میزان شهدای فلسطینی در نوار غزه به حدود 200 نفر رسیده است. کانال عبری کان نیز اعلام کرد که 4بالگرد ارتش مورد اصابت موشک‌های ضدهوایی زمینی از غزه قرار گرفتند. با وجود آن که شورای امنیت رژیم اسرائیل به اتفاق آرا عملیات زمینی در نوار غزه را تصویب کرده است، اما حتی با وجود توقف این عملیات، اما تصاویر حضور نیروهای فلسطینی در شهرهای جنوب رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه از ذهن ساکنان مناطق ‌اشغالی پاک نخواهد شد و بعد از این ترس از حمله زمینی لحظه‌ای ساکنان رژیم صهیونیستی را رها نخواهد کرد. حتی پایگاه اروپایی فرانس۲۴ هم در یادداشتی نتیجه‌گیری کرد که حمله غافلگیرانه حماس، یک «شکست تاریخی» برای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi