شناسه خبر : 104369
سه شنبه 18 مهر 1402 , 15:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صف طولانی فرار و اخذ گذرنامه غیر اشغالگری

صهیونیست ها دنبال فرا ر و گرفتنگذرنامه از دولت های اروپایی هستند

همزمان با تشدید بحران داخلی رژیم صهیونیستی و هشدارهای روزافزون نسبت به پیامدهای داخلی و خارجی آن، هر روز از گوشه و کنار اخباری پیرامون صف های طولانی اسرائیلی‌ها مقابل سفارتخانه های کشورهای اروپایی در تل آویو برای گرفتن گذرنامه این کشورها به گوش می رسد... دفاتر گردشگری اروپایی که در فلسطین اشغالی فعالیت دارند، از تمایل گسترده اسرائیلی ها برای گرفتن گذرنامه و تابعیت دیگر کشورها به ویژه در پی شدت گرفتن بحران داخلی و افزایش تمایل به مهاجرت از اراضی اشغالی خبر دادند.

فاش نیوز - همزمان با تشدید بحران داخلی رژیم صهیونیستی و هشدارهای روزافزون نسبت به پیامدهای داخلی و خارجی آن، هر روز از گوشه و کنار اخباری پیرامون صف های طولانی اسرائیلی‌ها مقابل سفارتخانه های کشورهای اروپایی در تل آویو برای گرفتن گذرنامه این کشورها به گوش می رسد.
دفاتر گردشگری اروپایی که در فلسطین اشغالی فعالیت دارند، از تمایل گسترده اسرائیلی ها برای گرفتن گذرنامه و تابعیت دیگر کشورها به ویژه در پی شدت گرفتن بحران داخلی و افزایش تمایل به مهاجرت از اراضی اشغالی خبر دادند.
در همین راستا، دایره مهاجرت و مرزهای پرتغال اعلام کرده که 21 هزار اسرائیلی از ابتدای سال خواستار گرفتن تابعیت این کشور شدند. این در حالی است که تنها 569 اسرائیلی از مجموع 60 هزار اسرائیلی دارای تابعیت پرتغالی در این کشور زندگی می کنند.
دفاتر وکلای اسرائیلی که در زمینه تسهیل اخذ تابعیت کشورهای اروپایی فعالیت دارند، این روزها شلوغ تر از هر وقتی هستند که از بین آن ها می توان به دفاتر "توتی اشفال"، "عمیحال زیلبربرگ" و "درور حایک" اشاره کرد.
این روزها موضوع مهاجرت و اخذ تابعیت کشورهای اروپایی به بحث داغ شبکه های اجتماعی و رسانه ها تبدیل شده و بیشترین واژه ای که در گوگل در فلسطین اشغالی جست و جو شده، واژه "انتقال" بوده است. حتی گروهی تحت عنوان "ترک سرزمین با هم" در شبکه فیسبوک تشکیل شده که در رابطه با مهاجرت از اراضی اشغالی فعالیت دارد.
آمارهایی که برخی نهادهای اسرائیلی با همکاری سفارتخانه های خارجی ارائه دادند، حاکی از آن است که از ابتدای نوامبر 2022 که نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام شد، درخواست برای اخذ تابعیت کشورهای اروپایی در میان اسرائیلی ها به شدت افزایش یافته است.
طی ماه های اخیر نیز درخواست اسرائیلی ها برای اخذ تابعیت آلمانی و همچنین پرتغالی به میزان 10 درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر، سفارت فرانسه در فلسطین اشغالی هم از افزایش درخواست اسرائیلی ها برای اخذ تابعیت این کشور خبر داده است. تنها در ماه اکتبر 1210 اسرائیلی درخواست اخذ تابعیت فرانسه را داشته اند و در ماه نوامبر یعنی پس از انتخابات هم 1365 اسرائیلی دیگر چنین درخواستی داده اند که این از افزایش 13 درصدی این درخواست ها حکایت دارد.
برآوردها حاکی از آن است که این روند همچنان رو به افزایش خواهد بود، زیرا میانگین درخواست ها برای اخذ تابعیت کشورهای اروپایی طی سال های 2020، 2021 و 2022 افزایشی 45 درصدی داشته اما این درخواست ها در سال 2022 شش برابر افزایش یافته است.
دفتر اتحادیه اروپا در تل آویو هم از افزایش تعداد افراد متقاضی اخذ تابعیت کشورهای اروپایی خبر داده اما سفارت آمریکا به سوالی در خصوص تغییر در میزان این درخواست ها پاسخ نداده است.
اسرائیلی ها برای مهاجرت به کشورهای اروپایی مسائل زیادی را مورد توجه قرار می دهند، از جمله اینکه چه کشوری راحت تر به آن ها تابعیت می دهد؟ زندگی در کدام کشورها راحت تر است و فرصت های شغلی بیشتری برای آن ها ایجاد می شود؟ برای اخذ تابعیت هر کشور چقدر باید هزینه بپردازند؟
اسرائیلی ها معتقدند که اخذ تابعیت یکی از کشورهای اروپایی شانس آن ها برای برخورداری از فرصت های شغلی و زندگی بهتر را افزایش خواهد داد و این می تواند مقدمه ای برای مهاجرت راحت تر آن ها به آمریکا باشد.
یک فرد اسرائیلی دارای گذرنامه اسرائیلی برای اخذ ویزای آمریکا باید از طریق کنسولگری آمریکا اقدام کند، اما در صورتی که تابعیت اروپایی داشته باشد، تنها از طریق اینترنت می تواند این کار را انجام دهد و کار او بسیار راحت تر خواهد بود.
یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، در گفتگو با روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت فاش کرد که گزارش ها حاکی از افزایش بی سابقه تعداد اسرائیلی های متقاضی اخذ تابعیت کشورهای اروپایی است و اکنون این مسئله به یک پدیده تبدیل شده است.
در حالی که برخی اسرائیلی ها تمایل به مهاجرت و اخذ تابعیت دیگر کشورها را به اصلاحات قضایی دولت نسبت می دهند، برخی نیز افزایش هزینه زندگی در "اسرائیل" را علت اصلی مهاجرت خود اعلام کرده اند.
بسیاری از افراد مشهور و بازرگانان و تاجران اسرائیلی هم دبی در امارات را به عنوان مکانی برای مهاجرت خود برمی گزینند.
بحران کاهش اختیارات دستگاه قضایی بسیاری از اسرائیلی ها را بر آن داشته که  به فکر مهاجرت به خارج باشند.
لیو بیکمان رئیس کانون توسعه رژیم صهیونیستی عنوان کرد که اسرائیلی ها از تحولاتی که در جریان است نگرانند و اکنون درخواست برای مهاجرت و اخذ تابعیت کشورهای دیگر به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
وی تاکید کرد که "اسرائیل" دیگر مکانی مناسب برای زندگی نیست و اسرائیلی ها با این سوال رو به رو هستند که کجا برای زندگی و سرمایه گذاری مناسب است؟
دلایل زیادی موجب شده تا اسرائیلی ها به فکر مهاجرت باشند، از جمله مهم ترین آن ها این است که روابط طبیعی و غیرمشروط بین اسرائیلی ها و دولت رژیم صهیونیستی دیگر وجود ندارد.
"گیورا شالگیه" رئیس سابق شرکت تسلیحاتی رافائل وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی عنوان کرد که او و فرزندانش دیگر تمایلی به زندگی در "اسرائیل" ندارند.
اظهارات او به طور گسترده در رسانه های اسرائیلی بازتاب یافت، چرا که او به عنوان یکی از نمادها و شخصیت های مهم اسرائیلی دیده می شد. هزاران نفر دیگر هم تمایل به مهاجرت دارند اما هرگز مانند گیورا شالگیه در راس اخبار قرار نمی گیرند.
در حالی که در گذشته تلاش برای گرفتن تابعیتی دیگر برای اسرائیلی ها به نوعی خیانت تلقی می شد، اکنون نگرش به این مسئله تغییر کرده و اسرائیلی ها آن را تلاشی در جهت تضمین آینده خود می دانند.
در همین حال، یک جنبش یهودی تحت عنوان "با هم اینجا را ترک کنیم" تشکیل شده که به دنبال جذب 10 هزار اسرائیلی برای ترک اراضی اشغالی به سبب کودتای قضایی دولت است.
ریاست این جنبش را یانیو گورلیک یکی از فعالان تظاهرات های ضددولتی برعهده دارد. مردخای کهانا یکی از فعالان کنگره صهیونیستی هم از دیگر اعضای این جنبش است.
جنبش مذکور معتقد است که زمان آن رسیده که در صورت ادامه این وضعیت، به فکر جایگزینی برای جنبش صهیونیسم بود، زیرا نتایج انتخابات اخیر و اقدامات دولت کنونی، "اسرائیل" را به سمت نابودی پیش می برد.
نتایج یک نظرسنجی که پروفسور کامیل فوکس در بین دو هزار اسرائیلی انجام داده، حاکی از آن است که بیش از یک چهارم اسرائیلی ها مهاجرت را گزینه ای معقول می دانند.
اوضاع جاری در اراضی اشغالی و تمایل اسرائیلی ها برای مهاجرت مشابه سال 1990 است که 14 هزار یهودی به سبب ناامنی ناشی از انتفاضه سنگ مجبور به ترک اراضی اشغالی شدند.
سپس روند مهاجرت یهودیان همزمان با عملیات های شهادت طلبانه در سال 1993 تشدید شده و به 18 هزار مورد افزایش یافت و در سال 1995 هم این تعداد به 19 هزار نفر رسید که ارقامی نگران کننده برای اسرائیلی ها بود.
گزارش های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که 572 تا 612 هزار اسرائیلی که در اراضی اشغالی به دنیا آمدند در خارج زندکی می کنند.
این مهاجرت معکوس موجب نگرانی مقامات اسرائیلی نسبت به کاهش افراد ملحق شده به ارتش شده است.
کورت اویتال رئیس سابق کمیته جذب مهاجران در کنست تاکید کرد که برای اولین بار در تاریخ نزاع در فلسطین، فلسطینیان به اسرائیلی ها ثابت کردند که اشغالگری بسیار هزینه بردار است تا جایی که آن ها بدون در اختیار داشتن سلاح های پیشرفته و امروزی، موازنه رعب و وحشت را با اسرائیلی ها برقرار کردند و هیچ  جای تعجب نیست که تعداد مهاجرت کنندگان از اراضی اشغالی نسبت به تعداد افرادی که به آن مهاجرت کردند طی سال های اخیر افزایش یافته است.
نتایج یک نظرسنجی دیگر هم که اخیرا انجام شده حاکی از ان است که 40 درصد از اسرائیلی ها به فکر مهاجرت معکوس هستند و دلایل زیادی هم برای آن مطرح کردند از جمله اوضاع اقتصادی، نبود برابری، ناامیدی و عدم امکان سازش با فلسطینیان.
همچنین شکست راه حل های سیاسی با فلسطینیان بسیاری از اسرائیلی ها را نگران و ناامید کرده و بسیاری از آن ها به فکر اخذ تابعیت دیگر کشورها هستند تا آینده فرزندانشان را تامین و تضمین کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi