شناسه خبر : 104418
پنجشنبه 20 مهر 1402 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پولیتیکو: غرور تکنولوژیک اسرائیل پیش پای رزمندگان حماس شکست

فاش نیوز - محافل آمریکایی و صهیونیستی همچنان در حیرت هستند که حماس با کدام فناوری و دانش فنی توانست فناوری‌های پیچیده اطلاعاتی و نظامی اسرائیل را در هم بشکند و در آنها نفوذ کند.
پولیتیکو در این زمینه در گزارشی می‌نویسد: حمله حماس علیه اسرائیل قرار نبود امکان‌پذیر باشد یک حمله گسترده و مرگبار از سوی منطقه‌ای چون غزه با اینترنت نسل دوم به یک دولتی امنیتی مانند اسرائیل با اینترنت نسل پنجم (5G). حملات مرگبار اخیر حماس، اسرائیلی‌ها را در سوگ فرو برد، آنان را به حسابرسی سیاسی وادار ساخت و باعث تجدید نظر درباره یکی از بزرگ‌ترین نقاط غرور اسرائیل یعنی پیچیدگی فنی آن شد.
به گزارش فرارو به نقل از پولیتیکو، روز شنبه دیوار امنیتی یک میلیارد دلاری اسرائیل در مرز غزه شکسته شد، زیرا رزمندگان حماس از بولدوزر‌های ساده برای در هم شکستن آن استفاده کردند و پاراگلایدر‌های مسلح آن گروه نیز برای اوج گرفتن بالای دیوار امنیتی به پرواز درآمدند. رگبار موشک به سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل نفوذ کرد و ثابت شد که سیستم نظارتی اسرائیل شبکه‌ای متراکم از پهپادها، دوربین‌ها و جاسوسی سایبری به شکل مرگباری ناکافی است و حماس توانسته بر آن غلبه کند. 
این حمله همچنین موجی از شوک را بر نهاد‌ها و شرکت‌های دفاعی در واشنگتن و اروپا وارد کرد به ویژه به این دلیل که اسرائیل به تامین‌کننده کلیدی فناوری امنیتی و دفاعی در سراسر غرب تبدیل شده است. در داخل اسرائیل شکست فناوری امنیتی ارتش باعث شد تا قربانیان اسرائیلی احساس کنند که به شکل گسترده‌ای رها شده و بی‌پناه هستند. اسرائیلی‌ها از طریق ارسال پیامک از خانواده‌های‌شان درخواست کمک می‌کردند در حالی که افراد حماس ساعت‌ها بدون مواجهه با مانعی از سوی سربازان اسرائیلی پیش‌روی می‌کردند. مقام‌های اسرائیلی تا روز دوشنبه اعلام کردند که بیش از ۹۰۰ نفر کشته شده‌اند. 
از منظر اقتصادی و امنیتی عدم تطابق تکنولوژیک بین اسرائیل و حماس خیره‌کننده است. «مخیمار ابوسادا» استادیار علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه که سال‌ها درگیری بین جنبش حماس و اسرائیل را مورد مطالعه قرار داده می‌گوید: «ما در حالت غافلگیری هستیم. ظاهرا این یکی از پیشرفته‌ترین مرز‌های روی زمین است».
اگرچه شکست اخیر اسرائیل در عرصه فناوری از حماس بخشی از ماجرا بود بخش دیگر پیچیدگی غیر منتظره عملیات حماس بود. ابوسادا می‌گوید این حمله نشان داد که چگونه حماس توانسته زرادخانه فناوری خود را در مرز ایجاد کند و از رصد رقیب اسرائیلی خود فرار کرده است.
دستاورد‌های فناوری حماس با توجه به محدودیت‌های منطقه محصور غزه چشمگیر بوده است. سرویس تلفن همراه در غزه با اینترنت نسل دوم یا ۲G کار می‌کند که بسیار عقب‌تر از فناوری اینترنت نسل چهارم و پنچم یا ۴G و ۵G در اکثر کشور‌های غربی می‌باشد. همچنین، در غزه برق به طور متناوب قطع می‌شود. هرگونه فراهم‌‌سازی تدارکات از جهان خارج به داخل غزه به مدت ۱۶ سال از سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی زمان در دست‌گیری قدرت توسط حماس توسط اسرائیل و مصر صورت گرفته بود.
«امیر آویوی» سرتیپ بازنشسته اسرائیلی به «پولیتیکو» می‌گوید: «گروهی که آمریکا و اسرائیل هر دو آن را تروریست می‌خوانند در نهایت توانست بر تعداد زیادی از رادارها، دوربین‌ها و مسلسل‌های خودکار اسرائیلی غلبه کند. حماس ابتدا هزاران راکت پرتاب کرد و سپس شبه نظامیان آن گروه وارد خاک اسرائیل شدند. آنان مکان‌هایی که توسط مسلسل پوشش داده نشده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به سادگی به مکان‌هایی رفتند که کمتر در معرض دید و رصد اسرائیل قرار داشتند. آنان هم چنین به دوربین‌ها حمله کردند و از پهپاد برای پرتاب نارنجک به سمت‌ تانک‌ها استفاده کردند. حملات متعدد به مواضع ارتش اسرائیل و ۲۲ شهر اطراف نوار غزه از سوی حماس صورت گرفتند».
«آویوی» می‌گوید: «فناوری یک راه‌حل معجزه‌آسا برای رفع مشکلات نیست بلکه لایه دیگری است که ما در اختیار داریم، اما جایگزین تانک یا سرباز و آمادگی یگان‌ها برای درگیری نمی‌شود».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi