شناسه خبر : 104419
پنجشنبه 20 مهر 1402 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تصویری که اسرائیل ظرف چند دهه از خود ساخته بود، در چند ساعت شکست

فاش نیوز - تصویر رویین‌تن بودن اسرائیل ضربه خورد و حالا بعضی‌ها می‌پرسند نیروهای نظامی اسرائیل چگونه غافلگیر شدند؟

این تحلیل را وب‌سایت بی‌بی‌سی منتشر کرده و نوشت: بعضی‌ها می‌پرسند در آن ساعات طولانی که شبه‌نظامیان حماس بدون مانع و آزادانه در اطراف محل زندگی مردم در نزدیکی مرز غزه می‌گشتند، نیروهای اسرائیل کجا بودند؟ یک اسرائیلی شرح می‌دهد که چگونه بعضی از ساکنان مجبور شدند به نیروهای حفاظت غیرنظامی تکیه کنند، در حالی که منتظر رسیدن ارتش بودند. او می‌گوید: «ارتش به‌عنوان یک نیروی واکنش سریع، کاملا ناکام بود.»
مدتی طول خواهد کشید تا پاسخ کامل و درست به دلایل واکنش کُند ارتش اسرائیل مشخص شود. به نظر می‌رسد که سه عامل غافلگیری، وسعت و سرعت حمله و سامانه دفاعی پراکنده و ناهمگون، اسرائیل را در مقابل چیزی قرار داد که آمادگی لازم را برایش نداشت.غافلگیری عامل بسیار مهم در حمله حماس بود. نهادهای اطلاعاتی اسرائیل نتوانستند از برنامه‌ریزی حماس برای حمله باخبر شوند. به نظر می‌رسد این گروه برنامه‌ای درازمدت برای فریب اسرائیل داشت تا این تصور را ایجاد کند که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد یک حمله بلندپروازانه انجام بدهد.
عملیات حماس به این شکل بود که نخست هزاران موشک برای پوشش عملیات پرتاب شد به‌علاوه حملات پهپادی به تجهیزات نظارتی اسرائیل در حصار مرزی. سپس مواد منفجره قوی و خودروهای سنگین ۸۰ رخنه در حصار امنیتی ایجاد کردند. هلی‌گلایدرهای موتوری و موتورسیکلت‌ هم در این عملیات به‌کار گرفته شدند و بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مرد مسلح به این روش، همزمان از غزه به بیرون سرازیر شدند. به نظر می‌رسد این تاکتیک‌های گروهی و همزمان در غلبه بر سامانه دفاعی اسرائیل، موفق بود.
گستردگی و تعدد فعالیت‌های حماس منجر به آشفتگی در مراکز فرماندهی و کنترل اسرائیل شد، آن هم صبح شنبه که روز تعطیل است. گروهی از شبه‌نظامیان حماس مکان‌های غیرنظامی را هدف گرفتند و گروهی دیگر به پایگاه‌های نظامی حمله کردند. توان دفاعی اندک این پایگاه‌ها که به‌سرعت و به‌راحتی هدف قرار گرفتند، باعث شگفتی شد. تصاویری هم از تانک‌های اسرائیل منتشر شد که به دست حماس افتاده بودند. در نهایت اینکه رخنه‌های مرزی مدتی طولانی باز ماندند که به حماس امکان داد گروگان‌ها را به غزه منتقل کنند.
یکی از مهم‌ترین تبعات این حمله، تغییری است که در تصور موجود درباره سطح آسیب‌پذیری اسرائیل شکل گرفته است. براساس تصویری که اسرائیل طی چندین دهه عملیات نظامی و تبلیغات رسانه‌ای از خود ساخته بود، هیچ‌یک از دشمنان قسم‌خورده‌اش نمی‌توانستند به او ضربه‌ جدی وارد کنند.
یکی از مهم‌ترین اهداف تبلیغات حساب‌شده و استراتژیک اسرائیل درباره قدرت نظامی و تسلط امنیتی- اطلاعاتی‌اش بر فلسطینیان، بازدارندگی بود این استراتژی تبلیغاتی برای سال‌های متوالی ثمربخش بود. و البته اسرائیل هم برای تثبیت و دامن زدن به این تصویر، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
حمله اخیر حماس نه‌تنها نشان داد که این گروه شبه‌نظامی اسلامگرا، توانایی به مراتب بیشتری از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد دارد، بلکه روایت رویین‌تن بودن اسرائیل نیز با واقعیت سازگار نبوده است. هر اتفاقی بیفتد، این واقعیت که صدها اسرائیلی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه توسط فلسطینیان کشته شده‌اند، تغییر نخواهد کرد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi