شناسه خبر : 104528
یکشنبه 23 مهر 1402 , 13:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

منافقان آیت الله اشرفی اصفهانی را در نماز جمعه به شهادت رساندند

منافقان آیت الله اشرفی اصفهانی را در نماز جمعه به شهادت رساندند | در رثای بزرگداشت پنجمین شهید محراب

فاش نیوز- آیت‌الله اشرفی اصفهانی، پنجمین شهید محراب است که ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱ قبل از اقامه نماز جمعه توسط منافقین در کرمانشاه به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری شهرآرانیوز، آیت الله حاج آقا عطاء الله اشرفی اصفهانی در سال ۱۳۲۳ هجری قمری یا ۱۲۸۱ هجری شمسی در یک خانواده روحانی در خمینی شهر اصفهان متولد شد. وی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله فرزند مرحوم حجت الاسلام میرزا محمد جعفر بود و جد اعلای ایشان از علمای بزرگ جبل عامل بود.

وی تنها فرزند ذکوری بود که از پدرش بیادگار مانده بود و پس از دوران کودکی جهت تحصیل علوم دینی به شهر اصفهان رفت که ۲۳ سال با مشقت و سختی دوران تحصیل خود را گذراند و در مسیر خود استقامت ورزید و در نهایت در سن ۸۰ سالگی جمعه ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱ به عنوان پنجمین شهید محراب به فیض شهادت نائل آمد. به مناسبت سالگرد این شهید گرانقدر و روحانی خادم به دین اسلام و انقلاب اسلامی ایران بر زندگی و سرگذشت وی تورقی زدیم. 

تحصیل علم دین با شرایط سخت اقتصادی

شهید اشرفی تحصیلات ابتدایی مقدماتی را در خمینی شهر گذرانده و در سن ۱۲ سالگی جهت ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و طی حدود ۱۰سال از محضر علمایی، چون آیت الله سید مهدی درچه ای، آیت الله سید محمد نجف آبادی، مرحوم فشارکی و مرحوم مدرس که از علمای شاخص زمان خود بودند استفاده کرد.

آیت الله اشرفی اصفهانی دوران طلبگی خود را با سختی فراوان گذراند و با وجود فقر مالی شدید خانواده دست از تحصیل نکشید و هدف خود را کنار نگذاشت. او در مدتی که در حوزه علمیه اصفهان بود هر هفته فاصله میان اصفهان تا خمینی شهر را که ۱۲ کیلومتر بود طی می‌کرد.

شهید اشرفی در خاطرات خود آورده است «دوشنبه خوراکم تمام می‌شد. سه شنبه دو ریال پولم را خرج می¬کردم، چهارشنبه که آخرین روز تحصیل بود را بدون پول و غذا می‌گذراندم.

در زمانی در حجره‌ای با سه نفر دیگر در مدرسه نوریه اصفهان زندگی می‌کردیم. بسیاری از روز‌ها نه چای داشتیم نه نفت و نه قند. برای مطالعه در شب از نور چراغ نفتی توالت‌های مدرسه استفاده می‌کردم. در روز‌های جمعه به یکی از مساجد دور افتاده اصفهان می‌رفتم و از صبح تا عصر درآن مسجد درس‌های یک هفته را دوره می‌کردم در مدت دوازده ساعتی که آنجا مطالعه می‌کردم غذای من فقط مقداری دانه ذرت برشته بود.»

کسب درجه اجتهاد پس از ۲۳ سال تحصیل در قم

در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در سن ۲۰ سالگی جهت ادامه تحصیل و نیل به مقامات عالیه و دینی به حوزه علمیه قم رفت و ۲۳ سال تمام تحصیلش را در آنجا ادامه داد.

شهید اشرفی با همه مشکلات و مسائل آن زمان، در تحصیل علوم اسلامی و دینی جدیت به خرج می¬داد. پس از مدت کوتاهی از فضلا و مدرسین نامی و برجسته حوزه علمیه قم به شمار آمد. در سن ۴۰ سالگی اجازه اجتهاد خود را از آیت الله خوانساری دریافت کرد.

سفر به کرمانشاه و آغاز برنامه‌های ترویج دین

در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی شهید اشرفی بنا به دستور مرحوم آیت الله بروجردی جهت تبلیغ و نشر معارف و احکام دین و تقویت بنیه دینی و مذهبی اهالی کرمانشاه به این شهر مهاجرت کرد.

وی پس از ورود به کرمانشاه طلاب و شاگردان بسیاری را تربیت نمود و خدمات گسترده‌ای در حوزه دینی از خود به یادگار گذاشت. از جمله فعالیت‌های وی در این دوره می‌توان به تکمیل ساخت مدرسه آیت‌الله بروجردی و توسعه کتابخانه آن مدرسه اشاره کرد.

بخشی از خدمات شهید آیت الله اشرفی اصفهانی برای مردم

- تاسیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) در باختران و اداره این حوزه با بیش از ۶۰ نفر طلاب
- بازسازی مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی
- توسعه کتابخانه مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی که نزدیک ۲ هزارجلد به کتاب‌های آن اضافه نمودند.
- تاسیس حوزه علمیه خواهران که پس از شهادت ایشان به نام حوزه علمیه شهید محراب نامگذاری شد.
- ایجاد وحدت کامل بین روحانیت شیعه و سنی که از بزرگترین خدمات آن شهید است که در طول تصدی مسئولیت به عنوان امام جمعه در این رابطه سمینار‌های متعددی در شهر‌های مختلف به ویژه با حضور برادران اهل سنت تشکیل داد که اثرات بسیار مطلوبی داشته است.
- بازسازی مسجد جامع باختران که از برکت نماز جمعه این مسجد بازسازی کامل شده است.
- بازنمودن شماره حساب‌های متعدد به نام مهاجرین جنگی و جبهه جنگ و بازسازی مناطق جنگی و همچنین کمک به سیل زدگان خوزستان و زلزله کرمان و طبس که تمام وجوه این شماره حساب‌ها جمع آوری و برای نجات برادران و خواهران آسیب دیده و برادران رزمنده صرف شده است.

برگزاری مراسمی ویژه برای بزرگداشت انقلاب خمینی

با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله امام خمینی (ره) شهید اشرفی نیز حرکت‌های وسیعی را در کرمانشاه پایه گذاری کرد. عمده‌ترین آن برگزاری مراسمی بود که تا آن روز سابقه نداشت؛ در واقع جرقه‌ای بود در جهت شعله ور شدن یک آتش عظیم در این منطقه و آن مجلس بزرگداشت شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی بود که بنا به دعوت و اطلاعیه شهید اشرفی اصفهانی در مسجد آیت الله بروجردی برگزار شد.

ساواک با وجود بسیج تمام نیرو و قوای خود برای دستگیری و کار شکنی در مراسم موفق نشد و سخنرانان به طور مخفیانه از شهر خارج شدند.

منافقان آیت الله اشرفی اصفهانی را در نماز جمعه به شهادت رساندند | در رثای بزرگداشت پنجمین شهید محراب

حضور موثر پنجمین شهید محراب در دوران دفاع مقدس

آیت الله اشرفی اصفهانی که امام جمعه کرمانشاه بود با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه‌های جنگ، آیت‌الله اشرفی نیز با مهم توصیف کردن مسئله جنگ، در مدت ۲۵ ماه در تمام خطبه‌های نماز جمعه و مصاحبه‌ها و پیام‌های خود به حضور مردم در جبهه‌ها تأکید می‌ورزید.

شهید محراب، دائماً با حضور در جبهه‌ها به دیدار رزمندگان می‌شتافت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند و با یکایک رزمندگان مصافحه می‌کرد و با آنان به گفتگو می‌نشست و می‌فرمود: «وقتی به جبهه می‌روم تا مدتی روحیه ام قوی می‌شود.»
علی رغم کهولت سن مسافت‌های طولانی و راه‌های صعب العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می‌پیمود.

بار‌ها در جبهه‌های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار حضور یافت و با سخنرانی‌های دلنشین، به سپاهان اسلام روحیه بخشید. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر، سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.

وجود شهید اشرفی در مناطق عملیاتی سبب دلگرمی رزمندگان و باعث شور و شوق بسیار در آن‌ها می‌گردید. یک بار پس از عزیمت به منطقه جنوب، عازم شهر آزاد شده بستان گردید و زیر بمباران وحشیانه دشمن وارد شهر شد و از آنجا عازم آبادان شد. هنگام آغاز عملیات فتح المبین در دوم فروردین ۱۳۶۱، در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد کرد عملیات به نام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها نامگذاری شود.

 

شهادت در محراب

آیت الله اشرفی اصفهانی پس از ۸۰ سال زندگی پرافتخار و خدمت به اسلام و قرآن، توسط منافقین ظهر ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱ در نماز جمعه مسجد جامع و در محراب نماز به افتخار شهادت نائل آمد و طومار زندگی پرافتخارش نه تنها بسته نشد بلکه ورقی دیگر خورد و نامش در صحنه گیتی مانند خورشید برای همیشه می‌درخشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi