شناسه خبر : 104548
دوشنبه 24 مهر 1402 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اویل پرایس: برای تأمین امنیت انرژی چشم تمام جهان به ایران است

فاش نیوز - اویل پرایس، رسانه تخصصی حوزه انرژی، نقش ایران را در وضعیت کنونی تأمین انرژی جهان تعیین‌کننده دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، در شرایطی که هرگونه جنگ در غرب آسیا تهدید جدی برای امنیت عرضه نفت دنیاست، تولیدکننده‌ای با‌ اندازه ایران می‌تواند مشارکت عمیق‌تری در بازارهای جهانی نفت داشته باشد.
این رسانه با ‌اشاره به عواقب جبران‌ناپذیر تهدیدات و گزافه‌گویی برخی نمایندگان آمریکایی علیه ایران نوشت: لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب آمریکا هنوز هم خواستار بمباران پالایشگاه‌های ایران توسط آمریکاست. این اقدام و اقدامات مشابه می‌تواند قیمت نفت را به راحتی به بیش از 100 دلار در هر بشکه برساند.
این گزارش می‌افزاید: تنگه هرمز در آب‌های ایران یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های دنیاست. حجم نفتی که روزانه از این گذرگاه عبور می‌کند به حدود 17 میلیون بشکه می‌رسد یعنی برابر با حدود 17 درصد از تقاضای جهانی نفت طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال جاری میلادی. همچنین حدود 90 درصد از نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود.
به گزارش این رسانه تخصصی حوزه انرژی، در صورت گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه این احتمال وجود دارد که تنگه هرمز بسته شود.
قیمت نفت بلافاصله پس از اعلام حمله حماس به رژیم صهیونیستی و پاسخ‌ این رژیم افزایش یافت. اما گزارش مؤسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفتی این کشور شاخص‌های نفتی را پایین آورد.
آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته میلادی به همراه آمریکا حجم عظیمی از ذخایر نفت خود را آزاد کردند تا مانع افزایش قیمت نفت شوند.
این رسانه در پایان با ‌اشاره به احتمال گسترش میدان جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس تأکید کرد که این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر امنیت عرضه جهانی نفت داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری تلاش می‌کنند از طریق دیپلماتیک آتش این جنگ را قبل از برافروخته‌تر شدن خاموش کنند.
ایران همچنان سومین تولیدکننده اوپک
به گزارش خبرگزاری فارس، جدیدترین آمار تولید نفت ایران به نقل از منابع ثانویه در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با شهریور ۱۴۰۲ به سه میلیون و 58 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بر این اساس ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، همچنان جایگاه سومی خود در اوپک را حفظ کرده است.
البته مدیرعامل شرکت ملی نفت در روز ۱۸ مردادماه از افزایش تولید نفت تا پایان شهریور امسال به سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز خبر داده بود. با این‌حال تولید نفت ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون از دو میلیون و 550 هزار بشکه به میزان فعلی رسیده که بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از ثبات تولید نفت ایران
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اعلام کرد؛ تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی سپتامبر (شهریور ماه) روزانه سه میلیون و 140 هزار بشکه بوده که نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است و ظرفیت پایدار تولید نفت ایران سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز است.
بر اساس گزارش مراجع بین‌المللی، چشم‌انداز آتی تولید نفت ایران هم افزایشی است. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد و بخش نفتی اقتصاد پنج درصد رشد کند و تراز حساب‌های جاری به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار برسد.
منافع الیگارش‌ آمریکایی در تحریم نفتی ایران
اقتصاد ایران و به‌ویژه صنعت نفت توانسته است با وجود تحریم‌های همه‌جانبه سرپا بایستد و خود را توسعه دهد به طوری که علاوه‌بر افزایش تولید، بر اساس گزارش مراجع بین‌‌المللی، صادرات نفت و میعانات کشور به میزان قبل از برجام بازگشته و از دو میلیون بشکه در روز عبور کرده است.
احمد صالحی؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص اینکه چرا تحریم‌های نفتی باقی مانده است، تصریح کرد: از ذات تحریم برمی‌آید که رفع نشود و بماند؛ نه به خاطر اتفاقات سیاسی، بلکه به خاطر اینکه وقتی شما نفت ایران را از بازار حذف می‌کنید و بازار به تعادل می‌رسد. برگشت این نفت در این بازار، یک سری از آدم‌ها را که جزو الیگارش‌های بین‌الملل هستند باید متضرر و ورشکسته کند و لابی آنها آن‌قدر قوی است که این اتفاق نیفتد.
به‌عنوان ‌مثال همین انقلاب نفت‌ شیل در آمریکا که تولید نفت آمریکا را از پنج میلیون بشکه به 13 میلیون از سال 2010 تا 2023 رساند مگر این اتفاق کوچکی است! نفت شیل، نفت گرانی است که سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی دارد و این‌ها اسپانسرهای مالی زیرمیزی نمایندگان مجلس و دولتمردان آمریکا هستند.
بنابراین اگر یک نماینده مجلس یا دولتمردی در آمریکا، قراردادی را امضا کند که دو تا سه میلیون بشکه از نفت ایران بخواهد به ایتالیا یا هند یا کره یا ژاپن فروخته شود؛ معنی‌اش این است که نفت آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دیگر به آنجا نمی‌تواند برود و آن اسپانسرهای مالی ورشکسته می‌شوند و به‌صورت عقلانی، هیچ‌کسی به خودش چاقو نمی‌زند.
تاثیر تحریم داخلی بر صنعت نفت
طبق آمار وزارت نفت، ایران در حال حاضر با حجم ذخیره قابل استحصال نفت و گاز معادل حدود 340 میلیارد بشکه، رتبه نخست را در دنیا دارد. باقی‌مانده ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال، 158 میلیارد بشکه و باقی‌مانده گاز قابل استحصال نیز 32 تریلیون و 600 میلیارد متر مکعب برآورد شده که این حجم ذخیره در 189 میدان و 410 مخزن نفت و گازی (178 مخزن تولیدی) انباشته شده است.
از مجموع میادین نفتی و گازی یاد شده 89 میدان نفتی و گازی مشتمل بر 232 مخزن توسعه نیافته بوده و از حدود 5500 افق اکتشافی شناسایی شده حدود یکهزار افق اولویت‌دار تاکنون حفاری نشده و گمانه‌زنی‌ها درباره پتانسیل تولید حداقل شش میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت خام و یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی گاز در کشور وجود دارد.
از طرف دیگر ضریب بازیافت کنونی میادین هیدروکربوری ایران نیز حدود 23 درصد و متوسط دنیا 35 درصد است که تمام این موارد نشان می‌دهد نیاز به توسعه امری ضروری بوده و پتانسیل بسیار خوبی برای حضور بخش خصوصی و متنوع‌‌سازی الگوهای واگذاری میادین وجود دارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi