شناسه خبر : 104581
سه شنبه 25 مهر 1402 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار

فاش نیوز - صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱میلیارد دلار در سال جاری میلادی خبر داد.
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی در دسترس ایران برای سال جاری میلادی را 21 میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد کرده که یک میلیارد و 600 میلیون دلار بیشتر از سال قبل است. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است در سال 2024 نیز ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش یابد و به 24 میلیارد و 300 میلیون دلار برسد.
آخرین آمار ارائه‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول از کل ذخایر ارزی ایران مربوط به سال 2021 است که این رقم 122 میلیارد دلار اعلام شده است.
صندوق بین‌المللی پول از سال 2019 در اقدامی تأمل‌برانگیز به‌دنبال اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی دولت ترامپ علیه ایران به‌یک‌باره رقم ذخایر ارزی ایران را از 122 میلیارد و 470 میلیون دلار در سال 2018 به 14 میلیارد و 95 میلیون دلار در سال 2019 کاهش داد. این نهاد در توجیه اقدام خود اعلام کرد رقم ذخایر ارزی در دسترس دولت ایران را اعلام کرده است؛ یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و در خارج از دسترس تحریم‌ها قرار دارد.
این نهاد زیر نظر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، ذخایر ارزیِ در دسترس ایران در سال 2020 را نیز کاهش داد و کل ارز در دسترس ایران طی این سال را 13 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد.
البته به‌ اذعان همین نهاد، از سال 2021 روند نزولی ذخایر ارزی در دسترس ایران معکوس شده و به‌سمت بالا در حرکت بوده است. بر این اساس ذخایر ارزی در دسترس ایران از 13 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2020 به 17 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2021 و 19 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 2022 و 21 میلیارد و 100 میلیون دلار در سال جاری میلادی افزایش یافته است.
ایران طی سال‌های اخیر میان چند کشور نخست منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی از نظر ذخایر ارزی خود قرار داشته است و حتی با لحاظ ذخایر ارزی در دسترس خود جایگاه خوبی در منطقه دارد. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از این نظر میان 32 کشور منطقه در سال 2023 در رتبه 12 قرار داشته است. یعنی ذخایر ارزی در دسترس ایران در این سال بیشتر از همه کشورهای منطقه به‌جز 11 کشور بوده است.
عربستان با ذخایر 431 میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار دارد. ذخایر ارزی عربستان در سال 2023 نسبت به سال قبل 29 میلیارد دلار کاهش داشته است. امارات با 169 میلیارد دلار و عراق با 93 میلیارد دلار به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
 آب سرد بر آتش خبرسازان
گفتنی است در روزهای گذشته رسانه‌های آمریکایی با همکاری دنباله‌های خود در ایران سعی کردند آزاد‌سازی دارایی‌های ارزی کشور را زیر سؤال ببرند، اما خبر‌سازی داخلی آنان کارساز نشد و هم‌اکنون دارایی‌های آزادشده ایران در اختیار کامل بانک مرکزی است.
به گزارش ایبِنا، ثبات بازار ارز ایران برای سه گروه دلالان ارزی، مخالفان دولت و غربی‌هایی که به دنبال امتیازگیری در میز مذاکره بودند، بسیار گران تمام شده است. به همین علت این سه گروه در توافقی نانوشته، ناچار شدند از هر دستاویزی برای ایجاد التهاب در بازار استفاده کنند.
حوادث اخیر در فلسطین ‌اشغالی، تازه‌ترین محمل این جریانات برای جو‌سازی‌ها در بازار ارز بود که باعث شد قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی را تا ۵۳ هزار تومان افزایش دهند. البته این موج با تخلیه هیجانات و به‌ویژه پس از سخنان رهبر انقلاب در روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه، فروکش کرد. موج دوم نوسانگیری با خبر‌سازی واشنگتن‌پست درباره مسدود شدن دوباره ۶ میلیارد دلار آزادشده ایران در کره جنوبی شروع شد که با تکذیب مسئولان آمریکایی و رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر خنثی شد و دلار غیررسمی به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت.
بر خلاف خبر‌سازی‌ها، اظهارات کارشناسی نشان می‌دهد با توجه به افزایش درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مثبت و اجرای سیاست تثبیت ارزی و همین‌طور دسترسی بازارساز به بیش از ۱۶ میلیارد دلار آزادشده در کره جنوبی، عراق و لوکزامبورگ، ثبات بازار ارز در نیمه دوم سال می‌تواند ادامه‌دار باشد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi