شناسه خبر : 104730
شنبه 29 مهر 1402 , 09:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صندوق بین‌المللی پول:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۵ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

فاش نیوز - صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران در رده‌بندی بدهکارترین کشورهای منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) و آسیای مرکزی در رتبه یکی مانده به آخر قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را سه درصد برآورد کرده است.
ایران در میان 27 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در جایگاه 26 منطقه قرار گرفته است. به عبارت دیگر تنها یک کشور بدهی خارجی کمتری در مقایسه با ایران دارد و آن الجزایر است. نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی الجزایر در سال جاری میلادی یک و چهار دهم درصد برآورد شده است.
متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آنها در سال جاری میلادی 46 درصد برآورد شده است. نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42 و چهار دهم درصد اعلام شده است.
کاهش بدهی خارجی ایران
در این گزارش، سودان بدهکارترین کشور منطقه معرفی شده است. نسبت بدهی خارجی سودان به تولید ناخالص داخلی آن در این سال 256 و هفت دهم درصد بوده است. بحرین با نسبت 201 و دو دهم درصدی بدهی خارجی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم و قطر با نسبت 114 و سه دهم درصدی در رتبه سوم بدهکارترین کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند.
بر اساس آمار برآوردی صندوق بین‌المللی پول بدهی خارجی ایران در سال جاری میلادی کاهش داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی سه و دو دهم درصد اعلام شده بود.
نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از؛ آذربایجان 32 درصد، عراق 23 و یک دهم درصد، کویت 29 و هشت دهم درصد، عمان 67 و یک دهم درصد، مصر 46 درصد، ارمنستان 60 و نیم درصد، اردن 71 و یک دهم درصد و عربستان 24 و هشت دهم درصد.
رشد اقتصادی 2023 ایران؛ 3 درصد
گفتنی است اقتصاد ایران پس از رکود تورمی شدید دهه 90، در دو سال اخیر روند رو به بهبودی را پشت سر می‌گذارد. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی ایران در سال‌ 2023 به میزان سه درصد اعلام کرد. این نهاد بین‌المللی در گزارش پیشین خود رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را دو درصد پیش‌بینی کرده بود که در این گزارش افزایش یافته است.
نرخ بیکاری کشورمان در گزارش صندوق بین‌المللی پول برای سال 2023 به میزان 9 و چهار دهم درصد اعلام شده که نسبت به سال 2022 کمی افزایش یافته است. نرخ بیکاری ایران در سال گذشته میلادی برابر با 9 و سه دهم درصد بود.
همچنین تراز حساب جاری ایران در سال 2023 به سه و چهار دهم درصد می‌رسد که نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته است. میزان تراز تجاری ایران در سال 2022 در این گزارش چهار و دو دهم درصد برآورد شده است.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی 47 درصد برآورد شده است که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم ایران در سال 2022 حدود 45 و هشت دهم درصد اعلام شده است که نسبت به برآورد قبلی برابر با 49 درصد بهبود یافته است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi