شناسه خبر : 104935
پنجشنبه 04 آبان 1402 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سردبیر بی‌بی‌سی جهانی: اهرم قدرت در دست حماس است

فاش نیوز - رژیم صهیونیستی در اوج جنگ همه‌جانبه با تشتت آراء و اختلاف داخلی در تل‌آویو رو‌به‌روست و هنوز مشخص نیست که مقامات تل‌آویو در برابر جنگی که موجودیت‌شان را هدف قرار داده، چه راهبردی در پیش دارند؟ سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی در برنامه‌ای گفته است که اکنون حماس دست برتر تحولات جنگ را در اختیار دارد.
با وجود ادامه جنگ در مناطق اشغالی فلسطین و موشک‌باران تل‌آویو و برخی دیگر از شهرهای رژیم صهیونیستی، اما اوضاع سیاسی در تل‌آویو چندان خوب نیست. در حالی که انتظار می‌رود در شرایط جنگی سیاستمداران به حداقل اجماع و وحدت درونی دست یابند، اما در تل‌آویو وضعیت این‌گونه نیست و شکاف و اختلاف زیادی میان رهبران نظامی و سیاسی به چشم می‌‎خورد. عملیات جنگ زمینی در غزه تا بیش از دو هفته به تأخیر افتاده و هنوز مشخص نیست که سرنوشت 300 هزار نیروی زمینی که فراخوان داده شده به همراه صدها تجهیزات نظامی که پشت مرزهای غزه مستقر شده‌اند، به کجا خواهد رسید؟
رژیم صهیونیستی در اوج جنگ همه‌جانبه با تشتت آراء و اختلاف داخلی در تل‌آویو رو‌به‌روست و هنوز مشخص نیست که مقامات تل‌آویو در برابر جنگی که موجودیت‌شان را هدف قرار داده، چه راهبردی در پیش دارند؟ منابع خارجی نیز این تشتت آراء و اختلاف در تل‌آویو را تایید می‌کنند و «جرمی بوئن» سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی در برنامه‌ای گفته است که اگرچه سیاستمداران و ژنرال‌های اسرائیلی بیانیه مشترکی صادر کردند تا اتحاد خود را نشان دهند، ولی همچنان بین‌ آنها اختلافات زیادی وجود دارد. به گفته سردبیر بی‌بی‌سی، ارتش در یک دوراهی قرار دارد، از یک‌طرف فرماندهان نظامی خواهان عملیات زمینی سریع و شدید در غزه هستند، اما سیاستمداران مردد و مخالف چنین عملیاتی هستند، زیرا صدای اعتراضات خانواده گروگان‌ها بلند شده و دائم تجمعات اعتراضی کنار مقر ارتش در تل‌آویو برپا می‌کنند. این مجری انگلیسی در ادامه سخنان خود تصمیم حمله به غزه برای اسرائیلی‌ها را پیچیده توصیف کرد و کارت برتر تحولات را در دست حماس می‌‍‌داند و می‌گوید: «حماس با گروگان‌هایش اهرم فشار را در اختیار دارد.»
منابع دیگری حتی در داخل تل‌آویو هم به دست برتر حماس در تحولات جاری فلسطین اذعان دارند. از جمله روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل‌الیوم» در گزارشی نوشته است، زمام امور در دستان حماس است و صراحتاً باید اذعان کنیم که حماس اکنون اوضاع را به پیش می‌برد. اسرائیل‌هیوم همچنین در ادامه به نظم و ساماندهی دقیق نیروهای حماس اشاره کرده و گفته است که تمامی اقدامات این جنبش برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند است، از فشار بر اسرائیلی‌ها در قضیه اسرا گرفته تا حملات موشکی هدفمند و ناامن نگه‌داشتن شهرک‌های اسرائیلی.
چرایی دست برتر حماس
اینکه در تحولات جاری فلسطین، نیروهای مقاومت حماس موفق شده‌اند که دست برتر را داشته باشند، تحت تاثیر چند عامل صورت گرفته است:
همراهی افکارعمومی جهانی با فلسطین
با وجود همراهی و حمایت تمام‌قد رهبران و سیاستمداران اروپایی و آمریکا از مقامات تل‌آویو، اما شهروندان کشورهای غربی با بمباران غزه و ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه چندان همسو نیستند. دیروز «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در تل‌آویو حمایت تمام‌قد خود از نتانیاهو را اعلام کرد و در لندن نیز وزیر بهداشت کابینه «ریشی سوناک» ادعا کرده که دولت لندن خواهان توقف بمباران غزه نیست. همزمان با این ادعاهای مقامات فرانسوی و انگلیسی، هم پاریس و هم لندن شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین بود و دو روز پیش پرجمعیت‌ترین تظاهرات خیابانی در مرکز شهر لندن در حمایت از فلسطین برگزار شد. حتی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل هم لب به انتقاد از تل‌آویو گشوده و گفته است که جنگ هم قاعده‌ای دارد و نمی‌توان بی‌حساب و کتاب مردم غزه را بمباران کرد. تقریبا هیچ روزی نیست که در شهرهای مختلف دنیا تظاهرات حمایت از فلسطین برگزار نشود و اعتراضات ضداسرائیلی به شهر سائوپائولو برزیل و تایلند کشیده شده است. همزمان روز گذشته نامه‌ای از 300 استاد دانشگاه در کشورهای مختلف جهان منتشر شد که در آن اساتید دانشگاه خواستار جلوگیری از اقدامات غیرانسانی اسرائیل در غزه شده بودند. در واقع نیروهای فلسطینی یک حمایت جهانی و افکارعمومی را پشت‌سر خود دارند، در حالی که حمایت از تل‌آویو به چند رئیس‌جمهور و رهبر کشورهای غربی محدود شده است. تاکنون در دو هفته گذشته اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از رژیم صهیونیستی حتی در اروپا و آمریکا گزارش نشده، اما تظاهرات حامیان فلسطین در کشورهای اروپایی با وجود برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها با حضور گسترده شهروندان برگزار می‌شود.
اختلافات ریشه‌دار در تل‌آویو
اختلافات در تل‌آویو فقط محدود به زمان فعلی همزمان با جنگ نیست، بلکه صهیونیست‌ها چندسالی است که به قول خودشان به نفرین دهه هشتم (اشاره به نابودی همه دولت‌های تاریخی قوم یهود در دهه هشتم تأسیس) مبتلا شده‌اند. قبل از عملیات طوفان الاقصی، خیابان‌های تل‌آویو در همه روزهای شنبه در تسخیر جمعیت صدها هزار نفری مخالفان نتانیاهو بود و اکنون نیز مخالفان نتانیاهو همزمان با جنگ در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به خیابان‌ها هستند. «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی دیروز در گفت‌وگو با رادیو عبری‌زبان «103 اف‌ام» تاکید کرد که بزرگ‌ترین مشکل و معضل فعلی ما اسرا نیستند، بلکه نتانیاهو مشکل اصلی ماست. برخلاف تل‌آویو، در جبهه نیروهای فلسطینی یک وحدت و همدلی کم‌سابقه زیر بمباران جنگنده‌های صهیونیستی دیده می‌شود و رهبران سایر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری حمایت و بیعت خود را با فرماندهان نظامی ارشد حماس اعلام کرده‌اند. در واقع جبهه نیروهای فلسطینی شاهد یک نظم واحد برای مقابله با اشغالگران است، اما این وحدت در تل‌آویو برای جنگ زمینی در غزه وجود ندارد و هرکسی ساز خود را می‌زند.
برتری میدانی حماس
با وجود آنکه ارتش رژیم صهیونیستی از نظر تجهیزات نظامی و استعداد نیروها بسیار بزرگ‌تر از نیروهای حماس به نظر می‌رسد، اما در میدان جنگ، این حماس است که ابتکار عمل را در دست دارد. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که دو روز پیش نیروهای کماندوی قسام مجدداً به منطقه زیکیم نفوذ کردند و شنیده‌ها حاکی از آن است که در این عملیات حداقل 8 نظامی صهیونیست کشته شدند. کانال 0404 عبری نیز بدون اشاره به جزئیاتی تایید کرده که شامگاه دیروز جسد 4 اسرائیلی در بئیری پیدا شد. 
ضعف نظامی رژیم صهیونیستی در شرایطی است که حتی آمریکا کارشناسان و فرماندهان نظامی خود را برای حمایت از ارتش صهیونیستی به خط مقدم نبرد فرستاده، اما شواهد نشان می‌دهد، ارتش رژیم صهیونیستی حتی با حمایت آمریکا نیز بسیار ضعیف ظاهر شده است. دو روز پیش، خبر نفوذ ناموفق نظامیان و افسران رژیم صهیونیستی به درون مرز غزه منتشر شد و اکنون «مک‌گرگور»، مشاور سابق پنتاگون در سخنانی فاش کرده است که نیروهای آمریکایی و صهیونیستی که سعی داشتند با یک نفوذ به نوار غزه، اسرای خود نزد حماس را آزاد کنند، هدف تیراندازی حماس قرار گرفتند و کشته شدند.
مقاومت حماس در جنوب نیز توانایی هدف قرار دادن شهرک‌های اشغالی را دارد و کانال 14 عبری دیروز پس از حمله موشکی به شهرک مناشه در کرانه باختری اعلام کرد که این موشک حامل کلاهک حدود 60 کیلوگرمی و از نوع موشک‌های کروز بود که کپی ایرانی موشک روسی به نام Kh55 هستند.
وحدت میدان‌ها
از سوی دیگر، یکی از برتری‌های میدانی حماس در نبرد فعلی آن است که از جبهه شمال حمایت نیروهای مقاومت حزب‌الله را با خود دارد. «جک‌کین»، ژنرال چهارستاره بازنشسته ارتش آمریکا و تحلیلگر فاکس‌نیوز در یک برنامه تلویزیونی به ورود حزب‌الله به نبرد با ارتش اسرائیل اذعان کرد و گفت: «قطعاً تهدید درجه یک تل‌آویو اکنون حزب‌الله است، چون آنها از توانمندی متعارف برخوردارند و می‌توانند از شمال، جبهه نیروهای حماس در جنوب را مورد حمایت قرار دهند.» به گفته این کارشناس آمریکایی، اگر حزب‌الله جدی‌تر وارد درگیری شود، خواهیم دید حمله موشکی و راکتی سنگینی رخ خواهد داد که تمام شهرهای بزرگ را فرا خواهد گرفت.
علاوه‌بر حزب‌الله، سایر گروه‌های مقاومت در دیگر کشورها از جمله در یمن نیز آماده حمایت از حماس هستند. نیروهای انصارالله تاکنون با انجام چند پرتاب موشکی به سمت رژیم صهیونیستی سعی کرده‌اند تا این پیام را منتقل کنند که آمادگی ورود به جنگ همه‌جانبه در حمایت از فلسطین را دارند. تایمز اسرائیل نیز در گزارشی با اشاره به حمله موشکی اخیر انصارالله یمن که توسط آمریکا رهگیری شد، گفت که این حمله موشکی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی بود که ما تصور داشتیم، آنها موشک‌هایی با کلاهک‌هایی به وزن 1.6 تن شلیک کردند. در این میان نمی‌توان حمایت گروه مقاومت نجبا در عراق نیز نادیده گرفت.
مناطق ناامن اشغالی
طوفان الاقصی خواب را از چشم صهیونیست‌ها گرفته و «الموج بوکر» خبرنگار کانال ۱۳ عبری ساکن شهرک زیکیم در مناطق شمالی نوار غزه در گزارشی گفت: «پس از حمله حماس، دیگر خواب را نمی‌شناسیم؛ یک ساعت می‌خوابیم و با کابوس از خواب بیدار می‌شویم و همگی باید به روانپزشک مراجعه کنیم.»
بحران انسانی در غزه
با اتمام ذخایر غذایی و ادامه بمباران جنگنده‌های صهیونیستی، خطر بزرگ گرسنگی نوار غزه را تهدید می‌کند. سخنگوی برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که شرایط غزه فاجعه‌بار بوده و ذخایر آب و غذا تمام شده است. پناهگاه‌های آوارگان به‌شدت شلوغ شده و اتمام سوخت موجب قطعی برق و از کار افتادن بخش‌های حیاتی و آب آشامیدنی نیز نایاب شده است. جنگنده‌ها بسیاری از نانوایی‌های غزه را بمباران می‌کنند و از ۲۳ نانوایی که با برنامه جهانی غذا قرارداد داشتند تنها ۴ نانوایی هنوز کار می‌کنند. وزارت بهداشت فلسطین هم اعلام کرد که تعداد شهدای جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه به 6546 نفر از جمله 2704 کودک افزایش یافته است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi