شناسه خبر : 105096
سه شنبه 09 آبان 1402 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ناکامی رژیم صهیونیستی در پنجمین حمله زمینی به غزه

فاش نیوز - همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ارتش رژیم اشغالگر قدس تا شامگاه یکشنبه حتی یک متر هم در غزه پیشروی نداشته و در مقابل نیروهای مقاومت چه در نوار غزه چه در جنوب لبنان کاملا به در بسته خورده است. در واقع عملیات صهیونیست‌ها برای نفوذ به غزه برای پنجمین بار شکست خورد.

هفت سال پس از هشدار حماس به نتانیاهو درباره کشاندن جنگ از غزه به درون سرزمین‌های اشغالی، اکنون این هشدار محقق شده است، اما ذهن نتانیاهو همچنان درگیر تحولات سال‌های گذشته است و چون باور ندارد که میدان جنگ را باخته، برای ورود به غزه تقلا می‌کند. هشدار حماس هفت سال پیش با ارسال نامه‌ای رسمی به نتانیاهو اعلام شد و در آن نامه که تاریخش مربوط به سال 2016 است، به نتانیاهو درباره عزم فلسطینی‌ها برای انتقال نبرد به داخل سرزمین‌های اشغالی و تصرف شهرک‌های صهیونیست‌نشین و اسیر کردن صهیونیست‌ها هشدار داده شده بود. 
این نامه اکنون پس از هفت سال از سوی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت افشا شده است. افشای این نامه نیز در جریان اختلافات داخلی در تل‌آویو میان نتانیاهو و مخالفانش صورت گرفته و به نظر می‌رسد که مخالفان نتانیاهو با انتشار این نامه تصمیم داشته‌اند تا بار شکست اخیر ارتش و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در نبرد طوفان الاقصی را متوجه شخص نتانیاهو کنند. دو روز قبل از انتشار این نامه، نتانیاهو با انتشار نوشته‌ای کوتاه در فضای مجازی با اذعان به شکست تل‌آویو در 7 اکتبر (روز انجام عملیات طوفان الاقصی)، مسئولیت این شکست را متوجه نهاد شین بت و یا همان شاباک (دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) دانسته و مدیران شاباک را ضعیف توصیف کرده بود. بالاگرفتن این اختلافات در تل‌آویو در میانه جنگ حکایت از عمق فاجعه دو دستگی و اختلاف در میان صهیونیست‌هاست. اختلافاتی که حتی در وسط جنگ هم فروکش نکرده و نشانه‌ای از پایان آن هم نیست.
هنوز نتانیاهو باور ندارد که هشدار هفت سال پیش حماس عملی شده و جنگ اکنون در مناطق اشغالی جنوبی جریان دارد. نتانیاهو هنوز شکست ارتش پرادعای خود را در برابر گروه حماس باور ندارد و هنوز برای بسیاری از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی قابل باور نیست که با وجود صدها‌ تانک مرکاوا و بالگرد تهاجمی آپاچی و صدها جنگنده پیشرفته قادر به پیشروی زمینی در غزه نیستند. چهار عملیات زمینی برای نفوذ صهیونیست‌ها ناکام مانده و عملیات پنجم نیز مانند دفعات قبل شکست خورد. نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از منابعی در حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نوشت که اعضای این حزب معتقد هستند که جنگ و بحران در نوار غزه، پایان‌عمر سیاسی نتانیاهو است.
صهیونیست‌ها در کدام محورها شکست خوردند؟
همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ارتش رژیم اشغالگر قدس تا شامگاه یکشنبه حتی یک متر هم در غزه پیشروی نداشته و در مقابل نیروهای مقاومت چه در نوار غزه چه در جنوب لبنان کاملا به در بسته خورده است. «بن سبطی»،  که شبکه‌های فارسی زبان خارجی او را سخنگوی فارسی زبان کابینه اسرائیل معرفی می‌کنند، با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای حماس گفته است که در منطقه تجمع سربازان ارتش، ناگهان نیروهای حماس از تونل‌ها بیرون آمدند و با سربازانمان نبرد غافلگیرانه‌ای آغاز کردند. به اعتراف بن سبطی، حماس نابود شدنی نیست و مقامات اسرائیل هم دیگر به دنبال نابودی این گروه نیستند! 
به طور کلی سه محور اصلی که صهیونیست‌‎ها در آن برای نفوذ به غزه شکست خوردند؛ شامل محورهای ذیل است:
1- شکست در محور صلاح‌الدین
محور صلاح‌الدین در شمال غزه مهم‌ترین محوری بود که ‌تانک‌های صهیونیستی در آن با راکت مقاومت فلسطین نابود شد. خبرنگار الجزیره به شکست صهیونیست‌ها در محور صلاح‌الدین اذعان کرده و گفته است که رزمندگان مقاومت‌ تانک‌هایی را که وارد خیابان صلاح‌الدین ‌شده بودند، منهدم کردند. همچنین ‌پایگاه خبری «شهاب» نیز گزارش داد گردان‌های القسام ‌تانک اسرائیلی در خیابان صلاح‌الدین غزه را هدف حمله قرار داده‌ و این ‌تانک بعد از ۱۰ دقیقه از جاده صلاح‌الدین به‌سمت شرق عقب‌نشینی کرده است. یک خبرنگار اسرائیلی نیز تلفات صهیونیست‌ها در نفوذ ناموفق برای پنجمین بار را تایید کرده و گفته است «سرگرد یانون فلیشمن» 31 ساله اهل بیت المقدس و نظامی عضو گردان 71 صاعقه پس از حمله به‌ تانک ارتش کشته شد. 
2- شکست در محور پایگاه ایریز
صهیونیست‌ها در محور پایگاه ایریز نیز برای نفوذ به غزه دچار شکست شدند. گردان قسام در گزارشی اعلام کرد که نیروهایش با اجرای عملیات هلی برن موفقیت‌آمیز در پشت خطوط مقدم نظامیان صهیونیستی و با درهم کوبیدن پایگاه ایریز‌، عملیات نفوذ نظامیان صهیونیستی به شمال غزه را خنثی کردند. جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرده است که حمله زمینی به غزه چند روز است که آغاز شده اما دشمن نتوانسته جز ورود به برخی مناطق باز و خالی از سکنه، هیچ‌گونه پیشروی و دستاوردی داشته باشد.
3- شکست در محور بیت حانون و جبالیا
همچنین رژیم صهیونیستی پس از تست‌های مختلف در محور‌های گوناگون غزه در آخر تصمیم گرفت با حمله به بیت حانون و جبالیا در ابتدا یک جای پای محکم در نقطه شمالی پیدا کند و پس از آن با قطع بزرگراه از شمال و جنوب تمامی این منطقه را در محاصره قرار دهند تا جمعیت را به بخش جنوبی کوچ بدهند، اما در قدم اول شکست سختی را در حومه شمالی بیت حانون خوردند و اخبار حاکی از انهدام ده‌ها ‌تانک و خودروی زرهی است. گفته شده تلفات نیز به قدری بوده که عملیات فعلا از سوی صهیونیست‌ها متوقف شده و بالگرد‌ها در حال تخلیه هلاک شده‌ها و زخمی‌های رژیم در منطقه هستند.
فیلم‌های تبلیغاتی
رژیم صهیونیستی همچنین برای تقویت نیروهای نظامی خود که روحیه‌شان را باخته‌اند، گاه تصاویر و فیلم‌‎هایی با ادعای پیشروی زمینی در غزه را نشان می‌دهد، اما در این فیلم‌ها و تصاویر، هیچ نشانه درستی از موقعیت و مکان این پیشروی‌ها ارائه نمی‌شود. این ویدیوها هیچ چیزی را مشخص نمی‌کنند و هیچ نشانه‌ای از تثبیت موقعیت صهیونیست‌ها در نوار غزه در دست نیست. همچنین درپی انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور‌ تانک‌های رژیم اسرائیل در خیابان صلاح‌الدین در ناحیه جنوبی غزه، شبکه قدس به نقل از منابع خود اعلام کرد: «هیچ‌گونه پیشروی زمینی در داخل محله‌های مسکونی در نوار غزه وجود ندارد.» براساس این گزارش، چند‌تانک ارتش اشغالگر و یک بولدوزر از ناحیه مرزی در منطقه حجر الدیک به سمت محور خیابان صلاح‌الدین پیشروی کردند، اما خیابان صلاح‌الدین، منطقه‌ای مرزی در فاصله تقریبی ۳ کیلومتری از مرز نوار غزه است و شامل زمین‌های خالی یا زمین‌های کشاورزی خالی از سکنه است و از جنبه مفهوم نظامی و امنیتی منطقه اهمیت چندانی ندارد. در واقع آنچه در حال رخ دادن است، تلاش جدید صهیونیست‌ها برای یورش جدیدی در نزدیک مرز است، اما اشغالگران پیشتر در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در مناطقی که اکنون ادعای ورود دارند، شکست خورده بودند و تاکنون نیز نتوانسته‌اند وارد مناطق مسکونی نوار غزه شوند.
تلفات سنگین آمریکا در غزه
نه فقط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون در نفوذ به غزه ناموفق بوده‌اند، بلکه نیروهای آمریکایی پشتیبان اسرائیل نیز در ورود به غزه متحمل تلفات سنگین شده‌اند. این خبر را نشریه «میلیتاری واچ» به نقل از «داگلاس مک گرگور» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور منتشر کرده است. این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تلفات سنگین آمریکایی‌ها در غزه گفته است که به تازگی تعدادی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا به همراه نیروهای ویژه عملیات زمینی اسرائیل برای شناسایی وارد غزه شدند تا برای آزاد‌سازی اسرای اسرائیلی برنامه‌ریزی کنند اما آن گونه که من متوجه شده‌ام این نیروها هدف گلوله قرار گرفتند و خسارت و تلفات سنگینی متحمل شدند.
البته با وجود همکاری بسیار گسترده آمریکا با اسرائیل، به نظر می‌رسد که این همکاری نتوانسته مانع از شکست صهیونیست‌ها شود. مجله آمریکایی اینترسپت نیز در گزارشی گفته است که دو ماه قبل از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی، پنتاگون قرارداد چند میلیون دلاری برای ساخت یک پایگاه نظامی مخفی را در ۲۰ مایلی غزه امضا کرد، اما این پایگاه در روز عملیات فلسطینی‌ها در هفتم اکتبر و زمانی که هزاران موشک حماس پرتاب شد، نتوانست کاری انجام دهد، چون پایگاه راداری آمریکا در نزدیکی مرز غزه روی ایران متمرکز بود.
انتشار تصاویر کابوس صهیونیست‌ها
روز گذشته همچنین حماس عکس‌هایی از تونل‌های زیر نوار غزه را به اشتراک گذاشت که در برخی از این تونل‌ها اتومبیل‌ها در حال رانندگی دیده می‌شود. ارزیابی اندازه دقیق این شبکه زیرزمینی که صهیونیست‌ها نام آن را «مترو غزه» گذاشته کار بسیار دشواری است، چون تصور می‌شود که این تونل‌ها زیر منطقه‌ای به طول ۴۱ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر ساخته شده است. تصور می‌شود که تونل‌ها تا عمق ۳۰ متری زیرزمین رفته باشد  و طول آنها تا 500 کیلومتر ارزیابی شده است. در واقع  مهم‌ترین ابزار دفاعی و کارت برتری حماس در قبال تهاجم زمینی ارتش صهیونیستی، که اصلی‌ترین نگرانی سران نظامی و سیاسی تل‌آویو را نیز شامل می‌شود، شبکه تونل‌های زیرزمینی مقاومت است که در سرتاسر غزه و حتی فراتر از آن گسترش یافته است وحماس علاوه‌بر نیروهای نظامی، توپ، مهمات، موشک و سایر تجهیزات جنگی را در این تونل‌ها در اختیار دارد.
هدف‌گیری ناو اسرائیلی 
حملات نیروهای مقاومت فلسطین روز گذشته شامل نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نیز شد و گردان‌های القسام از هدف قرار دادن یک ناو نظامی رژیم صهیونیستی با موشک آل یاسین 105 خبر داد.
خط و نشان حزب‌الله برای تل‌آویو
حزب‌الله اعلام کرده است که اگر ارتش اسرائیل دروازهای غزه را بشکند، خنجری به قلب آن وارد خواهد شد. رئیس‌شورای اجرائی حزب‌الله لبنان با بیان این که شکست در دروازه‌های غزه به مثابه خنجری به قلب ارتش اسرائیل خواهد بود، گفت: «ضربه سال ۲۰۰۶ به ارتش اسرائیل، ضربه نخست و مهلکی بود که مقاومت اسلامی در لبنان به سر اسرائیل وارد کرد و عملیات طوفان الاقصی نیز ضربه دوم و قوی بر سر این رژیم بود.»
همزمان در یمن نیز مانور نیروهای ارتش و انصارالله یمن با عنوان طوفان الاقصی برگزار شده است. برگزاری این مانور در یمن همزمان با هشدار حزب‌الله در لبنان حاکی از آن است که گروه‌های مقاومت خود را برای یک جنگ ترکیبی همه‌جانبه علیه رژیم اسرائیل آماده کرده‌اند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi