شناسه خبر : 105573
چهارشنبه 24 آبان 1402 , 09:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واشنگتن فری بیکن خبر داد

۱۰ میلیارد دلار از پول برق صادراتی ایران به عراق در آستانه آزادسازی

فاش نیوز - پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در خبری که از سوی تجار ایرانی تأیید شد، نوشت: احتمالا واشنگتن با دسترسی ایران به 10 میلیارد دلار از پول برق صادراتی به عراق موافقت می‌کند و این مبالغ به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری آمریکایی واشنگتن فری بیکن طی گزارشی نوشت: «احتمال دارد دولت آمریکا با دسترسی ایران به حداقل 10 میلیارد دلار منابع مالی خود در عراق موافقت کند. به این ترتیب، معافیتی که در ماه جولای برای نخستین بار برای دسترسی ایران به منابع مالی‌اش در عراق صادر شده بود و فردا منقضی می‌شود، تمدید خواهد شد.»
به نوشته این گزارش، این معافیت به دولت عراق اجازه می‌دهد تا پول برق صادراتی ایران را به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان واریز کند.
گفتنی است، دولت ترامپ برای نخستین بار به عراق اجازه داد تا برق و گاز از ایران وارد کند اما تنها در شرایطی که پرداخت‌ها در یک حساب سپرده در بغداد نگهداری شود. دولت بایدن به تمدید این معافیت ادامه داد و از ماه جولای (تیر) این امکان را فراهم کرد تا عراق بتواند بیش از 10 میلیارد دلار از این مبالغ را به خارج از کشورش انتقال دهد تا تهران بتواند از آن برای نیازهای بشردوستانه استفاده کند.
دولت بایدن اصرار دارد همانند شش میلیارد دلاری که به قطر انتقال داده شده است ایران از این 10 میلیارد دلار هم تنها برای اهداف غیرتحریمی می‌تواند استفاده کند.
تایید دبیرکل اتاق ایران و عراق
حمید حسینی؛ دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در گفت‌وگو با ایبنا در واکنش به موافقت دولت آمریکا با دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی در عراق گفت: طی هفته‌های گذشته مذاکراتی در این خصوص انجام شده که خوشبختانه در مراحل پایانی است. البته مذاکرات و هماهنگی‌های لازم بین دو کشور همچنان در جریان است. تنها نکته باقی مانده در روند آزادسازی منابع ایران در عراق این است که طرف‌های عراقی معتقدند این پول به جای انتقال به عمان، می‌تواند از کشور خودشان به ایران پرداخت شود.
وی درخصوص آمادگی قطعی کشور عراق برای پرداخت این مبلغ اظهارداشت: عراق طی سال‌های اخیر بار‌ها در بحث مبادلات مالی با ما همکاری داشته و این بار هم آمادگی خود را رسما اعلام کرده، اما آن‌ها همچنان منتظرند تا اسناد و مدارک این مبادلات بین دولت و بانک‌های مرکزی ایران و عراق ارائه و بررسی شود تا این منابع در اختیار کشورمان قرار گیرد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تمایل عراقی‌ها برای پرداخت این منابع ارزی در کشور خودشان به ایران خبر داد و افزود: آن‌طور که طی هفته‌های اخیر در مذاکرات بین دو کشور ایران و عراق مشخص شد گویا عراقی‌ها اصرار و تمایل بیشتری برای پرداخت این مبلغ در کشور خودشان دارند و معتقدند به جای واریز این منابع به بانکی در عمان، ایران می‌تواند مستقیما این مبلغ را با ارائه اسناد و مدارک برای خرید کالا‌های اساسی و غیر تحریمی از عراق دریافت کند.
مذاکرات ارزی بانک مرکزی در عربستان سعودی
همزمان با اخبار آزادسازی منابع ارزی کشور، دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم در جریان است. طبق اعلام بانک مرکزی، محمد آرام؛ معاون ارزی این بانک به منظور توسعه مناسبات ارزی- بانکی و همچنین دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در بانک مرکزی عربستان سعودی به ریاض سفر کرد. ضمن اینکه هیئتی تخصصی متشکل از مدیران ارزی بانک مرکزی و مدیران دستگاه‌های مرتبط‌، او را همراهی می‌کنند.
مسئولان ارزی بانک مرکزی، چندی پیش هم به منظور توسعه همکاری‌های مالی به امارات و چین سفر کرده بودند. آن‌ها همچنین یازدهم و دوازدهم آبان ماه جاری برای رایزنی‌های پولی و ارزی به امارات متحده عربی سفر کرده و بعد از آن نیز در همراهی با معاون اول رئیس‌جمهور و به منظور توسعه مناسبات پولی و بانکی، عازم کشور چین شدند. لازم به ذکر است؛ پس از قطر، امارات و عمان؛ عربستان چهارمین مقصد رایزنی‌های منطقه‌ای مسئولان بانک مرکزی کشورمان برای استفاده از گشایش‌های ارزی اخیر است.
چشم‌انداز ثبات در بازار ارز
تاکنون نتیجه دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم، آزادسازی و دسترسی کامل به 5.5 میلیارد یورو دارایی‌های مسدود شده ایان در کره جنوبی و رفع موانع دسترسی به بیش از 10 میلیارد دلار منابع موجود در عراق و 1.7 میلیارد دلار در لوکزامبورگ بوده است.
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند دسترسی بانک مرکزی ایران به ذخایر ارزی جدید در خارج از کشور در کنار سیاست‌های مدیریت عرضه و تقاضای ارز در داخل باعث شده بازار ارز در سال جاری کمترین نوسانات را تجربه کند و به نظر می‌رسد این ثبات در ماه‌های پایانی سال هم می‌تواند ادامه داشته باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi