شناسه خبر : 106256
یکشنبه 12 آذر 1402 , 13:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی در رشت گلباران شد

آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی در رشت گلباران شد

فاش نیوز - هم‌زمان با یکصد و دومین سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، آرامگاه این شهید والامقام با حضور مدیرکل و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان در سلیمانداراب رشت گلباران شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این مراسم که با حضور مدیرکل و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان، مسئولان ادارات و نهادهای مختلف و همچنین اقشار مختلف مردم برگزار شد، مزار این روحانی مبارز شهید گلباران شد.
همچنین در جریان این مراسم یاد و خاطره شهدای روحانی گیلان، شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و دیگر شهیدان این استان گرامی داشته شد.
لازم به ذکر است، میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال 1298 هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.
جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی‌ترین نهضت‌های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود. نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان‌های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی‌های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان‌های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی در سال 1391 ، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود - گیلان - ایجاد کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi