شناسه خبر : 106371
چهارشنبه 15 آذر 1402 , 11:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از زبان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

چالش‌های اساسی حوزه‌ی ایثارگران

بر اساس آمار های دولتی ارائه شده قوانینی که ما در حال حاضر در حوزه ایثارگری داریم فقط در حد ۲۹ الی ۳۰ درصد اجرایی شده است. این ارزیابی در مورد بنیاد شهید ...

فاش نیوز - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود آمار دقیق آماری از جامعه ایثارگری، نبود ضمانت اجرایی در قانون و عدم پیش‌بینی منابع مالی مهمترین چالش های کنونی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حسن لطفی، نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس، طی ارزیابی از عملکرد گفت: ما در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا و جانبازان و فرزندان با چالش‌های اساسی بسیار مواجه هستیم که من به چند نمونه از آن‌ اشاره می‌ کنم. بر اساس آمارهای دولتی ارائه شده، قوانینی که ما در حال حاضر در حوزه ایثارگری داریم، فقط در حد ۲۹ الی ۳۰ درصد اجرایی شده است. این ارزیابی در مورد بنیاد شهید نیز در همین حد و حدود است.


نداشتن ضمانت اجرایی در قانون

لطفی در خصوص علت اجرایی نشدن کامل قوانین ایثارگری در کشور خاطرنشان کرد: این موضوع خود یک چالش است؛ به دلیل اینکه ما در مصوباتمان ضمانت اجرایی نداشتیم؛ یعنی نبود ضمانت اجرایی و قوانین این عزیزان را با چالش مواجه کرد.
متاسفانه به این دلیل مدیر دستگاه اجرایی و وزیر دستگاه اجرایی به راحتی از وظیفه خودش استنکاف می‌ کند؛ چون ضمانت اجرایی ندارد. ما به قول معروف به راحتی قضیه را کنار می زنیم و حق و حقوق این عزیزان بر زمین می‌ماند.

  عدم پیش‌بینی بار مالی

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: دومین چالش موجود در این زمینه عدم پیش‌بینی بار مالی دقیق علمی و مبتنی بر واقعیت‌های جامعه ایثارگران است.  یعنی به جرأت می‌ توانم بگویم ما هنوز به این واقعیت پی نبرده ایم که یکی باید باشد که نیازمندی‌های خانواده شهدا و ایثارگران و فرزندان آنها را ساماندهی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید یک مرکز آماری در کشور و حتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشته باشد که بگوید جامعه ایثارگری ما این تعداد نفر است. یا به طور مثال در حوزه مسکن، این تعداد مسکن به ایثارگران واگذار شده است.

الان در روستاها مشاهده می کنیم که  تعدادی از فرزندان شهدا -که به طور مثال از سطح سواد کمتری برخوردارند-  از بسیاری از قوانین و امتیازات ایثارگری بی‌خبر هستند. متاسفانه این اطلاعات تاکنون جمع نشده است و هیچ امتیازی هم به آنها داده نشده است.  یعنی به اینها اطلاع‌رسانی نشده است؛ چرا که باید یک سیستمی وجود داشته باشد که نشان دهد و بگوید مثلا آقای فلانی این‌‌همه امتیاز گرفته است ولی نفر بعدی هیچ امتیازی نگرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم متذکر شد: من فکر می کنم در حق این عزیزان بیش‌ از اندازه کوتاهی شده است و در مورد جمع‌بندی از عملکرد دو سال اخیر مدیریت جدید در بنیاد شهید باید بگویم، آقای قاضی‌زاده همکار ما در مجلس شورای اسلامی بود و به ایشان ارادت داریم؛ ولی زمانی به بنیاد شهید و امور ایثارگران رفت که این مجموعه با نیازمندی های  انباشته شده‌ای مواجه بود.

وی اضافه کرد: هر چند که مطالبات و خواسته‌های این عزیزان بر روی هم انباشته شده بود، اما اگر از ابتدا با برنامه بروز بود و تأمین می‌ کرد، چالش ها کمتر بود. ولی چون نیازهای انباشته شده در واقع به آقای قاضی‌زاده هاشمی رسیده است، بر این اساس باید بگویم با مدیریت نسبی توانست مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران را جمع کند. اما از آن جایی که به قول معروف دستش بسته است و  اکثر این موارد بار مالی دارد، هنوز دچار چالش های اولیه است.
لطفی یادآور شد: متأسفانه به دلیل اینکه بار مالی کمتر در بودجه ها دیده می‌ شود، این موضوع باعث شده است که این مجموعه‌ی عظیم و گران‌بهای کشور با چالش‌های اساسی مواجه شود. هر چند که دو سال هم مدت زمان کمی نیست که ایشان سکان اداره بنیاد را بدست گرفته است ولی بخشی از منابع در دست دولت است و دولت باید تأمین منابع کند.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور مثال در زمینه عمرانی در کشور ۹ ماه از سال می‌ گذرد اما فقط ۷درصد تخصیص عمرانی داشته است. بنابر این در حوزه تأمین مسکن عزیزان ایثارگر، تسهیلات مسکن قطعا به اعتبار نیاز دارد و بایستی در جای دیگری موضوع به طور دقیق بررسی شود.
نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چالش دیگری که در واقع این عزیزان بعضا با آن مواجه هستند این است که گاهی یک خبر منتشر می‌شود که بله ما به اینها امتیاز دادیم. ولی درواقع می‌بینیم که امتیاز داده نشده است.
مثلاً پارسال اعلام شد که به جانبازان خودرو داده می شود و  دو شرکت خودروسازی مکلفند این کار را انجام دهند. اما در عمل دیدیم که هیچ خودرویی به جانبازان تحویل داده نشد. متاسفانه با این اقدامات فقط کرامت اینها را داریم زیر سوال می‌بریم و به نظرم یکی از مواردی است که در خصوص آن باید دقت شود؛ چرا که آن چیزی که ناشدنی است را نباید در بوق و کرنا کرده و با حیثیت این عزیزان بازی شود.

معضل بیمه جانبازان و رزمندگان معسر

  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از چالش های موجود در جامعه‌ی ایثارگری را بی‌توجهی بنیاد شهید به موضوع  بیمه‌ی جانبازان و رزمندگان معسر دانست و افزود: یکی از چالش‌هایی که همواره در مورد بیمه ایثارگران داشتیم و بارها و بارها من در کمیسیون اجتماعی آن را گفته‌ام، موضوع پوشش بیمه ای جانبازان و ایثارگر معسر است. چه اشکالی داشت که از ابتدا آنها تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی قرار می گرفتند و حتی خودشان آن را پرداخت می کردند؛ زیرا علاوه بر آن که بار مالی بنیاد شهید کمتر می شد، این عزیزان نیز به راحتی می توانستند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند.
 لطفی، نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه این اتفاق نیفتاد و جانبازان و ایثارگران معسر ما به‌ دلیل افزایش سن، دیگر نمی‌ توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و در بحث کمک معیشتی که به آنها پرداخت می‌شود فکر نمی کنم تکاپوی نیازهای آنها باشد؛ اگر چه من راهکار این قضیه را در این می‌بینم که دولت لایحه‌ ای به مجلس بدهد که از طریق آن، خدمات بیمه‌ای را تحت پوشش قرار بدهد.

اینستاگرام
باسلام ممنون ازکارشناسی نماینده محترم اقای لطفی درارتباط باجانبازان معسرلطف کنیدبه حالت اشتغال تبدیل وضعیت گردندتاحق وحقوق شان تضییع نگرددامیدمان به شمانماینده واقعی ملت درمجلس شورای اسلامی پیشنهاد وتصویب ورای بیاورد تقدیروتشکر
دیدید وقتی بزرگترها میخوان بچه رو گول بزنن!!!
چیکار میکنن؟!
قول و وعده وعید الکی میدن!!!
آخر سر هم وقتی که بچه اعتراض میکنه، بهش میگن خفه شو،،، برو گم شو...!!!
سر کاررت گذاشتیم!!!
این هم شده قصه جانبازان!!!
تصویب قانون بدون پشتوانه مالی!!!
یعنی سر کاری ی ی...!!!
چندین دهه اس که این قوانین ها، نوشته شده...
برگشت داده شده...
به مجمع رفته...
خاک خورده...
و..... و..... و..........!!!
البته مشکل بودجه در کشور فقط مختص جانبازان است!!!
و خیلی قوانین دیگر در مورد این عزیزان،،، که این قصه سر دراز دارد.
! $! $! $.....
سلام..وقتی شمامسئله پرداخت بیمه توسط خودایثارگران معسررابارهاوبارها پیگیربودیدوبحق کارشایسته آیی بوده ولی دیگران حمایت نکردند..پس نتیجه میگیریم که عده آیی مغرض نمی‌خواهند که این عزیزان به حقشان برسند...واقعاچرابه پیشنهاد خوب شمادرمجلس توجهی نشده است..این بهترین پیشنهاد برای حل مشکل این عزیزان هست....حال تکلیف مادر55یا60سالگی بایدچه کنیم؟؟؟
با سلام، دست شما آقای لطفی درد نکنه، این طرح که می‌خواست قانون بیمه کردن رزمندگان و ایثارگران بیمه تامین اجتماعی را حداقل بیست سال قبل اجرایی می کردند؟حالا دیگه فایده ای ندارد، چون طرف خودش بیمه داشته است برای تکمیل بیمه خود بلافاصله بنیاد شهید و امور ایثارگران صریح حداقل حقوق معسر ایثارگران را قطع می کنند
باتشکر وافر از نماینده محترم
ولی ایکاش زودتر اقدام میکردید که شائبه انتخاباتی نداشته باشد
بهر حال حرف دل ما ایثارگران را زدید و ایکاش قانونی مصوب کنید که
1 - کلمه معسر حذف گردد چون حضرت امام خمینی (ره) ایثارگران را شیران روز و زاهدان شب خطاب نمودند این کجا و آن کجا
2 - تبدیل کمک معیشت به حقوق چرا که هر بی سر و پایی نتواند دست اندازی در این امور کند و دعای جامعه ایثارگری پشتوانه تان باشد که دعای ایثارگران مقبول درگاه خداوند متعال است
با سلام آقای نماینده مجلس عزیز برادر همان 30 درصد اجرا نشده خوب هشت درصد معافیت مالیاتی برای رزمندگان و جانبازان زیر بیست پنج.درصد چه دردی جواب می دهد ماشین مدل بالا چند ملیاردی و مسکن والی شهر که نداریم همان حقوق منعیشت که بالی چهار میلیون به صندوق بنیاد 400 پرداختی داریم و درد های بسیاری دیگر چه کاری انجام دادن واقعیت همان 30 انجام نمیشود چرا سی درصد را نام نمی برید چی تصویب کردن همان سی درصد آمبولانس و خدمات فقط برای جانبازان بالی 50 درصد هستش این فقط تبض هستش چرا دولت بفکر تمام خدمات بهداشتی برای ایثارگران از درصد پایین تا درصد بالا نیست فقط تعدادی فقط جانباز درصد بالا اگر پارتی داشته باشند و بقیه ایثارگران در رنج وعذاب زندگی می کنند ان شالله .که نمایندگان در جواب نباشند چون نمایندگان مجلس وقتی که تصویب می کنند بعد اش حضور ضن ندارند فراموشی گرفتند یکی نماینده زرقان و شیراز در مصاحبه گفتن حضور ضن ندارم عجیب روزگاری شده وای به حال مردم م ایران با این نماینده گان که حضور ذهن ندارن جهت تصویب بازنشسته شدن کارمندان و کارگران 35سال کار مرگ بر اسرائیل جنایتکار
با سلام بفکر جامعه ایثارگران باشید دارو و درمان خیلی خیلی در رنج وعذاب هستند ان شالله مسئولان زحمتکش بنیاد شهید و مجلس شورای اسلامی هر چه زودتر در باره دارو و درمان جانبازان و ایثارگران زیربیست پنج درصد اقدام کاملی انجام و به تصویب برسد هر موقع جانبازان جهت دارو به دارو خانه طرف قرارداد بیمه دی می روند چند قلم اصلی دارو وجود ندارد یا باید آزاد تهیه کنند مسولان دلسوز انقلابی مگر منعیشت جانبازان و ایثارگران زیربیست پنج درصد چقدر هستش که باید هر موقع جهت دارو باید آزاد تهیه بکنند جهت تصویب دارو و درمان یک بار برای همیشه ممنونم والسلام
و به تمام اینها اضافه کنید بی فکری برای تبدیل وضعیت نیروهای طرحی علومپزشکی سالهای آینده را چه خواهید کرد؟ آیا حق بعدی ها باید نابود شود؟ مگر چه فرقی بین نیروهای دوسال قبل و نیروهای جدید است؟ مجلس باید جوابگو باشد ..
باسلام ماازنماینده های مجلس شورای اسلامی خواهش داریم که اینطورازمادفاع نکنندماواقعارازی به این آسمون ریسمون کردن نداریم شما۳سال مدیریت آقای قاضی‌زاده را۲سال جازدیدایشون وقتی واردبنیادشهید وامورایثارگران شدندبنیادشهیدداشت به آرامش میرسیدکه متاسفانه ایشون واردبنیادشهید وامورایثارگران شدوشدآن که نبایدمیشدشمااقای نماینده عزیزعوض دفاع ازکارنکرده قاضی‌زاده دفاع بکنیدازکارهای نکرده وکوتاهی های ایشان یه سئوالی ازمسئولین بنیادشهید وامورایثارگران میپرسیدید شایدبه قول شمادربنیادشهیدوامورایثارگران کارهای انباشته ای که ازقبل مونده بودزیادبودوشکی هم دراون نیست ولی رئیس قبل بنیادشهید وایثارگران یه آدمی بودکه دروغ نمی‌گفت انصافا هیچ موقع شخصیت ماایثارگران رازیرسئوال نبروازدروغ نمی‌گفت که ماحقوق ایثارگران را۳برابرکردیم ویامابه جانبازان خودرودادیم ویابیمه تکمیلی ایثارگران رادرست کردیم وایثارگران الان فقط۲۰روزعقب هستندوتمام طلب دارووویزیت ایثارگران راپرداخت کردیم بله آقای اوحدی دروغ نمی‌گفت وبرای ایثارگران حاشیه درست نمی‌کرد آقای نماینده عزیز پس بی انصافی نکنیدوبه قول خودتون ازرفیق تون حمایت نکنید ما نه ازشماتوقع داریم که ازمشکلات ماصحبت کنید و نه الکی ازاین آقایان بنیادشهیدی هاحمایت وتعریف کنیدکه ماواقعاازشمابااین صحبت بی اساس دلگیر میشیم چون بنیادشهید وامورایثارگران درمدت ۴۴ سال هیچ موقع به این روزنیفتاده بوده که حالا افتاده
با سلام جانبازان و ایثارگران زیربیست پنج درصد زمانی که خود جانباز توان پرداخت بیمه را داشت بنیاد شهید قبول نمی کرد بیمه خویش فرمایی پرداخت کنیم بیست سال پیش پدر من حدود 5 ماه بیمه تامین اجتماعی دارد اگر این بیست سال پر از می کرده بازنشسته می شد حالا شصت ساله شده نه راهی هستش نه برگشتی در این زمانه اقتصادی و تورم و سن بالا مسئولان چکار بکنند بنیاد این رزمندگان و جانبازان درمان دارویی و حقوق معیشت که فعلا معمولم نیست کشوری هستم یا لشکری و معیشت جانبازان زیربیست پنج درصد را حقوق دام واقعا در فقر زندگی می کنند مسولان طوری که خودتان زن بچه و نوه داماد و برادر و خواهر دارید این رزمندگان دارند خواهشن بفکر جامعه ایثارگران باشید ممنونم والسلام تشکر از مردان انقلابی ایران اسلامی و همچنین فاش نیوز تنها خبرگزاری که درد دل رزمندگان و جانبازان به گوش مسئولین نظام می رساند والسلام
انتخابات نزدیک شده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi