شناسه خبر : 106537
دوشنبه 20 آذر 1402 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در نتیجه اقدامات مقطعی، ناقص و عدم پیگیری

سرمایه‌ای که بنیاد هزینه می کند، فایده‌ای که ضایع می شود!

اینجانب در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌ام. در فراخوان‌های جذب هم شرکت می‌کنم؛ اما به رغم داشتن رزومه، بنده را رد می‌کنند و اعلام می‌کنند، مدرک شما از دانشگاهی غیردولتی است...

فاش نیوز - با سلام و خداقوت خدمت عزیزان در پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت؛ احتراما به استحضار می‌رساند، اخیرا مطلبی در کانال سروش ایثارگران بدانند، را خواندم. این پیام تقریبا به مشکلات ایثارگران و خانواده‌های آنها در بحث آموزش عالی پرداخته بود. «آموزش عالی و کسب مدارج علمی یک سرمایه گذاری ارزشمند است»، موضوع اصلی عنوان پیام است.
ولی تحصیل ایثارگران، به ویژه آن قشر از ایثارگران که تلاش می‌کنند همگام با سایر افراد غیرایثارگر، مدارج عالی را طی کنند، سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی است؛ به ویژه اینکه این سرمایه‌گذاری از لحاظ مادی نیز توسط بنیاد حمایت شده باشد. منظورم پرداخت شهریه از سوی بنیاد است. اما، سوال اینجاست، بعد از اتمام تحصیلات عالیه، جایگاه و میزان استفاده از این سرمایه‌ها در کدام قسمت آموزش عالی و وزارت علوم، بهداشت و درمان و غیره است؟
یکی از مواردی که می‌توان از این سرمایه‌گذاری بهره‌وری داشت، در همان بخش آموزش عالی می‌باشد. پشتوانه قانونی این حمایت نیز می‌تواند همان بند پ ماده 90، قانون برنامه ششم توسعه باشد. علیرغم وجود این بند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اجرای آن سرباز می‌زنند.
بنیاد هزینه‌های زیادی را برای تحصیل ایثارگران و خانواده‌های آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی (به ویژه مقاطع دکتری) انجام داده است. اما اکنون استفاده از این سرمایه‌گذاری تقریبا ناموفق است.
به عنوان نمونه اینجانب در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌ام. در فراخوان‌های جذب هم شرکت می‌کنم؛ اما به رغم داشتن رزومه، بنده را رد می‌کنند و اعلام می‌کنند، مدرک شما از دانشگاهی غیردولتی است.
این در حالی است که در هیچ یک از قوانین کشور اعلام نشده است که مدرک دانشگاه غیردولتی مورد پذیرش نیست. در بند پ ماده 90 برنامه ششم توسعه نیز در این مورد چیزی اعلام نشده است.
به وزارت علوم هم که شکایت می‌کنیم، متاسفانه پاسخ و پیگیری مناسبی صورت نمی گیرد و پاسخ‌های مبهمی به ما اعلام می‌شود.

به نظر می‌رسد، چنانچه مدارک دانشگاه‌های آزاد مورد قبول مراکز علمی کشور، برای جذب هیات علمی نیست، باید بنیاد شهید در هزینه کردن این مسئله بازاندیشی، و این هزینه را برای مسائل دیگری صرف کند.
آیا وقت آن نرسیده است که گزارشات جامعی از اجرای بند پ ماده 90 از دستگاه‌های مربوطه درخواست شود؟
ما معتقدیم چنانچه این بند در مراکز آموزش عالی ما اجرا شده بود، الان در میانه اوضاع سیاسی کشور وضعیت دانشگاه‌های ما بهتر از این بود. همانطور که مستحضرید، بسیاری از تحریک‌های دانشجویی توسط اساتیدی صورت گرفته‌ است که معلوم نیست با چه روالی وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.

ما فرزندان ایثارگران مشمول بند پ ماده 90 هیچ جایگاه مناسبی طبق قوانینی که وضع شده است، در مراکز آموزش عالی کشور در قامت عضو هیات علمی دانشگاه‌ها نداریم. به جرأت می‌توان گفت میزان اجرای بند پ ماده 90 تقریبا صفر است و اعتراض ما نیز تاکنون به هیچ جا نرسیده است.
چرا در یک فراخوان جذب فلان دانشگاه که مقرر است سه نفر به وزارت علوم معرفی شود، نباید یک نفر از آنها از جامعه ایثارگران باشد؟ حتی نفر سوم و چهارم هم نیستیم.

ضمن تشکر مجدد از دست‌اندرکاران پایگاه خبری فاش‌نیوز و همچنین تشکر ویژه از برادر گرامی، جناب آقای مجتهد که حقیقتا زحمات زیادی را برای ایثارگران می‌کشند، خواهشمندم در صورت لزوم در مورد بند پ ماده 90 برنامه ششم توسعه و مسائل مربوطه نیز مطلبی را در پایگاه فاش‌نیوز منتشر نمایید.

با احترام

|| ز - ن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi