شناسه خبر : 107091
یکشنبه 10 دي 1402 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیش‌بینی کاهش قیمت ارز با مثبت‌شدن‌ تراز تجاری کشور

فاش نیوز - مجموع صادرات کشور در سال جاری 88میلیارد دلار و مجموع واردات 70 میلیارد دلار ‌پیش‌بینی می‌شود. با توجه به تراز تجاری مثبت 18 میلیارد دلاری، می‌توان انتظار کنترل و چه‌بسا تعدیل قیمت دلار را داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود‌ منتشر نشدن جزئیات درآمد حاصل از صادرات نفت در سال‌های گذشته، در روز‌های اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتشار این اطلاعات در 9 ماهه سال جاری کرده است که مبنای بسیار خوبی برای تحلیل و ارزیابی روند نرخ ارز است.
‌به طور کلی روند ارقام تجارت خارجی کشور می‌تواند ارز در دسترس اقتصاد را پیش‌بینی کند و همین موضوع قیمت ارز را برآورد می‌کند.
‌پیش‌بینی می‌شود مجموع صادرات کشور در سال جاری 88 میلیارد دلار و مجموع واردات 70 میلیارد دلار باشد. از همین رو و با توجه تراز تجاری مثبت 18 میلیارد دلاری می‌توان انتظار کنترل و چه بسا تعدیل دلار را داشت.
براساس اعلام گمرک کشور در 9 ماهه ابتدائی سال جاری در حدود 27 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت بوده و 36 میلیارد و 500 میلیون دلار نیز از صادرات غیر نفتی درآمد کسب شده است.
 این در حالی است که در همین زمان در مجموع 48 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که تراز تجاری 16 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. تراز تجاری مثبت، یکی از موارد مؤثر در قیمت دلار است. زیرا هر زمان این عدد بالا باشد بدین معنی است که جریان ارزی کشور برقرار بوده و هرگونه تقاضا و یا عرضه‌ای پاسخ داده خواهد شد.
مورد مهم دیگر نحوه تسویه ارز در تجارت کشور است. به طوری که هر چه درآمد ارزی قابل دسترس‌تر باشد باز هم قدرت و نمود بازارساز در بازار ارز بیشتر است و بالعکس اگر درآمد ارزی قابل دسترس نباشد، می‌تواند بر ضد بازار نیز عمل کند.
از آنجا‌ که بیش از 90 درصد نفت ایران را چین خریداری کرده، بنابراین دسترسی به این درآمد بیش از درآمد‌های دیگر به نظر می‌رسد و همین موضوع قدرت بازارساز در کنترل قیمت را نیز بیشتر خواهد کرد.
به گفته کارشناسان ارزی،‌ تراز تجاری کشور نشان می‌دهد که روند قیمتی دلار فعلا ظرفیت نزولی داشته و نمودار آن نیز رقم 47 هزار تومان را به عنوان کف بعدی نشان می‌دهد.
 بیشترین ضرر سرمایه‌گذاری در دلار آزاد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدودا هشت ماهی است که تغییرات قیمت دلار در بازار غیررسمی چشمگیر نبوده و این موضوع با پیش‌بینی برخی از فعالان اقتصادی مغایرت دارد.
این مغایرت باعث شده تا عده‌ای بلافاصله سرکوب نرخ از سوی بانک مرکزی را به عنوان دلیل اصلی کنترل نرخ ارز در سال جاری عنوان کنند و با تقبیح این سیاست از تبعات احتمالی آن سخن بگویند.
این در حالی است که بررسی روند تاریخی دلار در اقتصاد کشور نشان می‌دهد که این ارز هیچ‌گاه و تحت بدترین شرایط مثل جنگ هم پیوسته و مسستمر افزایش پیدا نکرده و بعد از از هر جهش حداقل چند سالی را استراحت کرده است.
 درک این موضوع پایین آمدن دلار تا قیمت‌های 46 تا 47 هزار تومان را نه تنها ممکن می‌داند بلکه آن را مسئله غیر قابل دسترس نمی‌داند.
این نه خاصیت دلار بلکه خاصیت قیمت‌هاست که هر زمان که افزایش پیدا می‌کنند، چند صباحی نیاز به استراحت دارند تا کلیت اقتصاد با آن قیمت و بالعکس تطبیق شود. به عنوان مثال در سال 1397 و در مهر ماه آن قیمت دلار حتی به 21 هزار تومان نیز رسید اما در نهایت با سیر روند نزولی در حدود یک ماه به قیمت 13 هزارتومان و بعد از آن نیز تا بهمن 1397 در قیمت 11 هزار تومان ثابت شد.
 شبیه به این اتفاق نیز در سال 1390 تا 1392 نیز افتاد جایی که قیمت دلار تا چهار هزار تومان نیز بالا آمد اما در نهایت با افت حدود 30 درصدی حدود پنج سالی در آن قیمت ثابت ماند. 
مرور این اعداد نشان می‌دهد که هر چند قیمت دلار در بازار غیر رسمی به صورت گسسته در حال افزایش بوده اما این دلیلی برای بازدهی مادام‌العمر آن نمی‌باشد.
بررسی بازدهی بازارهای مختلف شامل طلا، مسکن، دلار آزاد، بورس، صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی در آذرماه امسال حاکی از بیشترین ضرر سرمایه‌گذاران در دلار آزاد و بالاترین سود در بورس است. 
به طور مثال در همین آذر ماه سال 1402 بورس با 9 درصد بالاترین سود را داشته و صندوق‌های سهامی نیز با هشت درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
از همین رو مرور تاریخی قیمت ارز نشان می‌دهد که اولا انتظار بازدهی مستمر یک انتظار غیرمنطقی و یک دروغ بزرگ از سوی سود جویان به غیرحرفه‌ای‌هاست. دوما قیمت دلار ثابت کرده است که بعد از هر فراز حداقل سه سالی در فرود بوده و در چنین شرایطی صحبت از دلار 47 هزارتومانی را یکی شوخی رسانه‌ای تلقی نکنید.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi