شناسه خبر : 107204
چهارشنبه 13 دي 1402 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایتی از نگرانی حاج قاسم برای مجروحان عملیات والفجر ۱۰

فاش نیوز - حاج قاسم از دیدن ما تعجب کرد که چطور از آن مسیر سخت تا آنجا آمده بودیم. خیلی خوشحال شد و به من گفت: الآن که شما اینجا اومدید و این مسیر تردد رو دیدید، خیالم راحت شد که مجروح توی این محور روی زمین نمی‌مونه؛ چون مسوول مجروحان خودش به منطقه عملیاتی اومده.

کد خبر: ۶۴۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ - 02January 2024
 

نگرانی حاج قاسم برای مجروحانبه گزارش گروه حماسه و جها دفاع‌پرس، سردار نصرالله فتحیان؛ مسوول بهداری رزمی سپاه در جبهه جنوب در دوران دفاع مقدس، در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «بهداری رزمی» به بیان خاطره‌ای از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس، در جریان عملیات والفجر ۱۰ در سال ۱۳۶۶ پرداخته که به مناسبت سالروز شهادت سردار دل‌ها منتشر می‌شود:

یکی از مشکلاتی که در عملیات والفجر ۱۰ داشتیم، همراهی نکردن واحد تعاون با ما بود. با نیامدن نیرو‌های تعاون آمارگیری مجروحان دچار اخلال شده بود که بعد از هماهنگی‌هایی که انجام شد، خودمان مسئولیت این کار را برعهده گرفتیم و قرارگاه تاکتیکی‌مان را فعال کردیم.

واحد مخابرات بهداری نقش تعیین‌کننده‌ای در فعالیت قرارگاه تاکتیکی و مراکز امدادی و درمانی داشت.

یکی از مناطق صعب‌العبور، ارتفاعات سورن به پایین بود. در پایین ارتفاع، شیاری بود که در دامنه آن اورژانس لشکر ۴۱ ثارالله قرارگرفته و یک پد هلیکوپتر بزرگ هم کنار آن ایجادشده بود.

من همراه دکتر مهرداد ایزدی که الآن جراح اطفال است، به سمت این اورژانس حرکت کردیم. وقتی به منطقه عقبه لشکر ۴۱ ثارالله رسیدیم، حاج قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر و جعفر اسدی، فرمانده تیپ ۳۳ المهدی (عج) را دیدیم.

حاج قاسم از دیدن ما تعجب کرد که چطور از آن مسیر سخت تا آنجا آمده بودیم. خیلی خوشحال شد و به من گفت: الان که شما اینجا اومدید و این مسیر تردد رو دیدید، خیالم راحت شد که مجروح توی این محور روی زمین نمی‌مونه؛ چون مسئول مجروحان خودش به منطقه عملیاتی اومده...

بااین‌حال، ما از ایشان خواهش کردیم که در قرارگاه پیگیری کنند تا هوانیروز ارتش برای انتقال مجروحان محکم پای کار باشد؛ چون بیشتر انتقال مجروحان بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌بایست با هلیکوپتر انجام می‌شد.

واقعاً حمل مجروح با قاطر خیلی سخت بود و مجروحان در حین انتقال، آسیب‌های جدی می‌دیدند.

الحمدالله این کار پیگیری شد و یک پل هوایی بین منطقه مأموریت لشکر ۴۱ ثارالله و تیپ ۳۳ المهدی (عج) و بیمارستان یازهرا (س) در دزلی برقرار شد. با شروع عملیات هم الحمدلله تخلیه مجروحان به‌خوبی انجام شد.

منبع:

عباس حیدری مقدم آرانی، علی‌اصغر ملا، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: بهداری رزمی، روایت: نصرالله فتحیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۴۰۲، صص ۵۷۵، ۵۷۶

انتهای پیام

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi