شناسه خبر : 107398
پنجشنبه 21 دي 1402 , 08:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در گفت و گو با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح شد:

شرایط اختصاص خودرو داخلی، خارجی و کارکرده

جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱...

فاش نیوز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که دولت هیچ اولویت و رانت خاصی برای کسی قائل نشده، جانبازان را نیز مانند سایرین مجاز به وارد کردن خودرو خارجی مناسب وضعیت خویش دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که دولت اولویت و رانت خاصی برای کسی قائل نشده گفت: هر فرد جانباز یمانند سایر اشخاص ممعمولی می تواند خودروی خارجی وارد کند.

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ابهامات در خصوص اجرای قانون واگذاری خودرو داخلی و وارداتی اظهار داشت: در رابطه با اختصاص خودرو به عزیزان جانباز که با توجه به محدویت های حرکتی باید از خودرو مناسب و اتوماتیک استفاده کنند، این امر مستلزم داشتن خودروی مناسب است.

عضو شورای ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: ما به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته همواره سعی کرده ایم که در بودجه سنواتی احکامی را لحاظ کنیم که بر اساس آن برای تحویل خودرو به جانبازان اولویت قائل بشویم؛ هرچند که در سال های گذشته که واگذاری خودرو بدون نوبت و آزاد بود و چیزی به نام صف‌بندی وجود نداشت این موضوع منتفی بود.

 عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر که صف‌بندی و نوبت برای واگذاری خودرو وجود دارد این موضوع منتفی نیست و چون این صف و نوبت‌بندی برای خودروسازها وجود دارد، ما اولویت واگذاری خودرو به ایثارگران را در بودجه سنواتی قائل شدیم تا عزیزان جانبازی که دارای درصدهای بالاتری هستند، تا حد امکان از این مزیت برخوردار شوند.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم این موضوع نزد خودرو سازها رعایت می شود و در چارچوب قانون که تعیین شده و ضوابط اجرایی آن مشخص شده است اجرا می شود.

نایب رییس سابق کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خودرو وارداتی برای جانبازان درصد بالا خاطرنشان کرد: در رابطه با خودروهای وارداتی که بعضی از جانبازان درباره آن از ما سوالاتی دارند که چه اولویت هایی وجود دارد؟ باید گفت، با توجه به قانون واردات خودرو اعم از نو و دست دوم، این مقوله به گونه ای است که دولت اولویت، مزیت و رانت خاصی برای هیچ کسی در نظر نگرفته است.

وی اضافه کرد: در رابطه با خودروهای نو، واردکنندگان همچنان که شرایط خاص در قانون برایشان پیش‌بینی شده است، متقاضیان خودرو را باید ابتدا وارد کنند و سپس در چارچوبی که به اصطلاح برایشان توسط دولت و یا وزارت صمت تعیین شده عرضه عمومی کنند و دیگر اولویت‌بندی مطرح نیست.

کریمی متذکر شد: دررابطه با خودروهای کارکرده اشخاص این حق را دارند و جانبازان عزیز هم مانند سایر اشخاص می توانند نسبت به واردات خودروهای کارکرده اقدام کنند. همچنین هر شخص جانبازی مانند سایر اشخاص معمولی می تواند خودروی کارکرده وارد کند. اما در صورتی که خودرویی هیبریدی و برقی باشد، تعرفه آن صفر است. در مورد ورود خودروی بنزینی، عوارض و تعرفه ها بسته به تعرفه های گمرکی آن متفاوت است.

شرایط واگذاری خودروی داخلی به ایثارگران

۱ - مشمولینی که بدون استفاده از تسهیلات، بهای خودرو را نقداً پرداخت نمایند.

۲ - جانبازان ۲۵ درصد الی ۴۹ درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال ۱۴۰۱.

۳- آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

۴- فرزندان شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

۵ - همسران شهدا که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می شوند.

شرایط واگذاری خودروی وارداتی به ایثارگران

  1. ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) است.
  2. مشمولینی که در ده سال گذشته از هیچ گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده اند در اولویت قرار دارند.
  3. مشمولین نیز از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف می باشند.
  4. بانک مرکزی نیز مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.

|| معرفی

اینستاگرام
با سلام ؟؟؟ جانب مسول فقط مگر به قشر خاصی ماشین بدهند و همچنین کسانی هستند درصد پایین دارند و از ناحیه ریه شیمیایی و عمل قلب باز و از ناحیه دوپا معول هستند چرا به این قشر خودرو داخلی تحقق نمی گیرد و منعیشت بگیران هشت سال دفاع مقدس هستند والسلام با تشکر از فاش نیوز تنها خبرگزاری ایثارگران خیلی مخلصيم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi