شناسه خبر : 107437
شنبه 23 دي 1402 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در پاسخ به سرقت نفت ایران توسط آمریکا در اردیبهشت سال جاری صورت گرفت

توقیف یک نفتکش آمریکایی در دریای عمان توسط نیروی دریایی ارتش

فاش نیوز - نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نفتکش سوئز راجان را که اردیبهشت‌ماه سال جاری و با هدایت آمریکا نفت ایران را سرقت کرده بود، توقیف کرد.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد؛ به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت‌ماه سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST صبح جمعه توقیف شد.
به گزارش فارس، نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و‌ به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.
این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضائی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.
مقام‌های آمریکایی توقیف نفتکش «سوئز راجان» را تأیید کردند
دو مقام ارتش آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز توقیف نفتکش «سوئز راجان» را تأیید کردند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم گفت: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً این نفتکش را آزاد کند.»(!)
بازتاب جهانی توقیف نفتکش سنت نیکولاس(سوئز راجان) توسط نیروی دریایی ارتش
توقیف کشتی سنت نیکولاس بازتاب وسیعی در بین رسانه‌های مطرح جهانی داشت.
در همین راستا نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: نیروی دریایی ایران از توقیف یک نفتکش در سواحل عمان خبر داد.
تایمز افزود: همین کشتی سال گذشته در توقیف نفت ایران توسط دولت آمریکا دست داشت.
این روزنامه همچنین عنوان داشت: دولت آمریکا سال گذشته همان کشتی را تغییر مسیر داد و محموله آن، نفت ایران را که با نقض تحریم‌های آمریکا حمل می‌شد، مصادره کرد. این کشتی که در آن زمان سوئز راجان نامیده می‌شد، بعدها به سنت نیکلاس تغییر نام داد.
گاردین: توقیف نفتکش، تنش‌ها بر سر کشتیرانی در خاورمیانه را تشدید می‌کند
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی عنوان داشت: ایران یک نفتکش مرتبط با آمریکا را در خلیج عمان توقیف کرد. تصاحب کشتی به اختلاف بر سر نفت تحریم شده مربوط می‌شود اما تنش‌ها بر سر کشتیرانی دریایی در خاورمیانه را تشدید می‌کند. نیروی دریایی (ارتش جمهوری اسلامی) ایران یک نفتکش مرتبط با آمریکا را در خلیج عمان توقیف کرد که بخشی از مناقشه طولانی‌مدت با آمریکا بر سر حکم دادگاه آمریکایی یک سال پیش بود که نفت ایران را در این نفتکش توقیف و محموله را در تگزاس تخلیه کرد.
وال استریت ژورنال: تصرف در سواحل عمان در حالی صورت می‌گیرد که بلینکن تور خاورمیانه را به پایان می‌رساند
همچنین، روزنامه وال استریت ژورنال چاپ نیویورک عنوان داشت: ایران یک نفتکش مرتبط با مناقشه تحریم‌های آمریکا را توقیف کرد. تصرف در سواحل عمان در حالی صورت می‌گیرد که بلینکن تور خاورمیانه را به پایان می‌رساند.
در ادامه این گزارش عنوان شده: نیروی دریایی ایران اعلام کرد که یک نفتکش را در سواحل عمان توقیف کرده است که در مرکز مناقشه تهران و واشنگتن قرار داشت و همزمان با حمله ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به اهدافی در یمن، خطرات را افزایش داد.
رویترز: ایران به آمریکا هشدار داده بود که توقیف نفت ایران «بی‌پاسخ نخواهد ماند»
رویترز نیز در همین زمینه در خبری بیان کرد: ایران یک نفتکش درگیر در مناقشه ایران و آمریکا را در دریای عمان توقیف کرد. رسانه دولتی ایران گزارش داد که ایران روز پنج‌شنبه یک نفتکش با نفت خام عراق را به مقصد ترکیه به تلافی توقیف سال گذشته همان کشتی و نفت آن توسط ایالات متحده توقیف کرد، اقدامی که احتمالاً به تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند.
رویترز همچنین خاطرنشان کرد: ایالات متحده سال گذشته کشتی سنت نیکولاس را در یک عملیات اجرائی تحریم‌ها توقیف کرد، زمانی که این کشتی با نامی دیگر، سوئز راجان حرکت کرد. ایران به آمریکا هشدار داد که این اقدام «بی‌پاسخ نخواهد ماند».
فایننشال تایمز: تصرف نفتکش در روز پنج‌شنبه این نگرانی را ایجاد کرد که تهران ممکن است حملات خود را افزایش دهد
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم در گزارشی تحلیلی اظهار داشت: ایران یک نفتکش را در حالی که این اقدام تهدیدی جدید برای کشتیرانی خاورمیانه است توقیف کرد.
این روزنامه افزود: در شرایطی که کشورهای غربی به تلافی احتمالی خود در برابر حملات دریایی توسط نیروهای حوثی تحت حمایت ایران در دریای سرخ هشدار می‌دهند، تصرف نفتکش در روز پنج‌شنبه این نگرانی را ایجاد کرد که تهران ممکن است حملات خود را افزایش دهد.
فایننشال تایمز به نقل از توبیاس بورک در مؤسسه تحقیقاتی Royal United Services در لندن گفت: «توقیف نفتکش‌ها اقدامی ضروری برای ایران برای نشان دادن توانایی‌های خود در ایجاد مشکل (برای غربی‌ها) است.»
این روزنامه همچنین ابراز داشت: آمریکا سال گذشته محموله‌ای از نفت ایران را از همان نفتکش که در آن زمان سوئز راجان نام داشت، به دلیل نقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران توقیف کرد.
مالک یونانی نفتکش در ماه اکتبر گفت که این اختلاف را با وزارت دادگستری ایالات متحده حل و فصل کرده است.
فایننشال تایمز همچنین خاطرنشان کرد: قیمت نفت روز پنج‌شنبه افزایش یافت و قیمت نفت برنت تقریباً 2 درصد در روز افزایش یافت و به 78 دلار در هر بشکه رسید.
بلومبرگ: ایران تنش‌ها را در مهم‌ترین مسیر تجاری جهان برای عرضه جهانی نفت افزایش داد
علاوه‌بر اینها، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران یک نفتکش را در سواحل عمان توقیف کرد و تنش‌ها را در مهم‌ترین مسیر تجاری جهان برای عرضه جهانی نفت افزایش داد.
بلومبرگ عنوان داشت: رسانه‌های ایرانی عنوان داشتند «سنت نیکلاس» را «به تلافی دزدی نفت توسط آمریکا» توقیف کرد. این کشتی قبلا به نام سوئز راجان شناخته می‌شد که در اعمال تحریم‌های آمریکا که در نهایت منجر به تصرف یک میلیون بشکه نفت ایران شد، نقش داشت.
سی ان ان: در پی توقیف نفت کش توسط ایران قیمت نفت خام روز پنج‌شنبه حدود 3 درصد افزایش یافت
شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در گزارشی نوشت: ایران یک نفتکش را در خلیج عمان توقیف کرده و به تلافی توقیف همان کشتی و نفت آن توسط آمریکا در سال گذشته، آن را به بندری ایران منتقل می‌کند.
سی ان ان افزود: تنگه هرمز در انتهای شمالی خلیج عمان بزرگ‌ترین نقطه نفت در جهان است. حدود 20 درصد از مصرف روزانه نفت در جهان هر روز از آن عبور می‌کند. قیمت نفت خام روز پنج‌شنبه حدود 3 درصد افزایش یافت.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi