شناسه خبر : 107584
سه شنبه 26 دي 1402 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲۰ سال برای ۷۸ کتاب وقت صرف کردم و ۸ ترابایت اطلاعات اسرا را جمع‌آوری کردم

فاش نیوز - نویسنده و پژوهشگر مجموعه ۷۸ جلدی فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان اشاره کرد و گفت: برای گردآوری این کتاب‌ها ۲۰ سال وقت گذاشتم تا در نهایت هشت ترابایت اطلاعات درباره اسرا جمع‌آوری شد.

کد خبر: ۶۴۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶ - 15January 2024
 

۲۰ سال برای ۷۸ کتاب وقت صرف کردم و ۸ ترابایت اطلاعات اسرا را جمع‌آوری کردمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مسعود ده‌نمکی» نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون امشب (دوشنبه) در آیین معرفی مجموعه ۷۸ جلدی فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در جمع شما عزیزان هستم. به اعتقاد من در جمع ایثارگران چند قشر از دیگران مظلوم‌ترند، اما بخاطر فقدان فرهنگ‌سازی این افراد کمتر شناخته شناخته شده هستند و بخاطر عدم مطالبه حقوق خودشان بیشتر مظلوم بودند.

این نویسنده تصریح کرد: من براساس یافته‌هایم معتقدم جانبازان اعصاب و روان و خانواده هایشان و شرایطی که در آن زندگی می‌کنند هم یکی دیگر از اقشار مظلوم در میان ایثارگران هستند. بخش دیگر ایثارگران مظلوم، آزادگان هستند، چون داستان ایثارگری آن‌ها در زمین دشمن بوده و ثبت نشده است.

وی گفت: براساس آموزه‌هایی که در تعالیم نظامی وجود دارد، فرار از زندان عزت نیست. در عراق ۳۰ اردوگاه داشتیم که هرکدام شرایط اقلیم و جمعیت متفاوت داشته‌اند. رئیس سازمان جاسوسی فرانسه وقتی به عراق می‌رود و از زندا‌های رژیم بعث بازدید می‌کند، در کتابش می‌نویسد من در چهره اسیران ایرانی چهره‌ها و چشم‌هایی را دیدم که تداعی کننده جنگ جهانی چهارم را داشت. او می‌گوید من آدم‌هایی دیدم که انگار اسیر نبودند. نازی‌ها به برخی از قوانین ژنو پابند بودند، اما بعثی‌ها چنین نبودند. مطالعه تاریخ آزادگان به ما ثابت می‌کنند این شرایط چگونه بوده است.

ده‌نمکی خاطرنشان کرد: رژیم بعث مسولین اداره کردن اردوگاه‌ها را از خبیث‌ترین افراد انتخاب می‌کردند. ولی رئیس زندان بعثی در مقابل حاج آقای ابوترابی احترام می‌گذارد و می‌گوید ما اسیر شما بودیم و این چه اتفاقی بوده است که دشمن اعتراف می‌کند. حاج آقا ابوترابی که بدون هیچ دعوتی به مراسم ازدواج من آمده بود و فقط رابطه دلی به هم داشتیم به من گفت: نگاه از بیرون به مقوله اسارت داشته باش و مجموعه امروز یک روایت جمعی و نگاه از بیرون از اسارت است.

وی به خاطرات خود در ستاد آزادگان پرداخت و با بیان اینکه در مقطعی من مشغول گزینش آزادگان بودم که توانایی چه مسوولیت‌هایی دارند و بخاطر همین خودم را در شرایط آن‌ها حس کردم و فهمیدم من در برابر آن‌ها هیچ هستم، گفت: از اول جنگ ۱۶ هزار اسیر دادیم و سه ماه آخر جنگ ۳۰ هزار اسیر دادیم که قابل مطالعه است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: از مظلومیت آزادگان همین که وقتی از اسارت حرف می‌زنیم فقط اسم حاج‌آقای ابوترابی و چند نفر دیگر در ذهن‌ها نقس می‌بندد درحالی که در هر اردوگاه ده‌ها قهرمان داشتم که اگر در هرجای دنیا بودند، این‌ها قهرمان ملی می‌شدند.

ده‌نمکی درخصوص نگارش این کتاب‌ها گفت: ۵۰ همکار خانم در طول ۲۰ سال حدود ۵ هزار مصاحبه را درباره اسیران پیاده کردند. مجموعه این تلاش بیشتر از ۷۸ جلد کتاب است که می‌توان بیشتر با موضوعات مختلف چاپ شود و ده‌ها نفرات از افرادی که در این مجموعه مصاحبه داده‌اند، فوت کردند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد:جحم نرم‌افزاری این فعالیت ۸ ترابایت است. کاری که صد‌ها میلیارد هزینه دارد، اما مجموعه‌ها آن را قبول نکردند پس، چون آزادگان مظلوم‌اند کار فرهنگی آن‌ها هم مظلوم است.

«محمداسماعیل کوثری» نماینده مجلس؛ «سید محمد هاشمی» قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ «کاظم نظری» مدیرکل هنر‌های نمایشی؛ «وحید جلیلی» قائم مقام صداوسیما؛ «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ «سعید اوحدی» معاون وزارت میراث فرهنگی؛ سردار «سید مجید هاشمی‌دانا» مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس؛ «حمید داودآبادی» نویسنده؛ «سید محمود رضوی» تهیه کننده سینما؛ «مصطفی محدثی‌خراسانی» شاعر؛ «محمدرضا شفیعی» تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حضور داشتند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi