شناسه خبر : 107911
شنبه 14 بهمن 1402 , 13:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وعده وعیدهای انتخاباتی در چهارچوب قانون اساسی

فاش نیوز - درخواست های غیرقابل انجام و مطالبات اکثرا نافرجام، توسط حامیان داوطلبان، نمایندگان و قانون گذاران، برای پیگیری و اقداماتی خارج از حیطه ی رسمی و وظیفه، آفتی مهلک برای کشور است.

در این چهارچوب دنبال کردن فعالیت هایی غیرمرتبط با شئون نمایندگی، مخالف با ضوابط تقنینی و متضاد با جایگاه وکالت های جزئی و کلی و دخالت بیجای بعضی از همین خودشیفتگان در وظایف و ماموریت های سایر قوای لشکری، کشوری و ملّی کارگزاران است.

همچنین تبدیل صحنه ی انتخاباتی، برنامه ی مناظراتی و عرصه ی رقابتی به انواع و اقسام وعده و وعیدهای رنگارنگِ صورتی، سَرِکاری و دروغ های بزرگ و کوچک در زمینه های «راه» و «خانه»سازی، خلاف قانون است.

دادن وعده و وعیدهایی مانند رفع سریع معضل بیکاری، افرایش حقوق و مزایای کارگری، کارمندی و اقشار پایین دستی، مخصوصا جوانان، نخبگان و فارغ التحصیلان به نوعی تجاوزِ آشکار به ماموریت، مسئولیت و مدیریت سایر نهادها، ارگان ها و‌ پایگاه های نامربوط به موضوع قانون گذاری است.

معرکه گیری جهت ارتقای مثلا یک روستا و دهستان به «شهرستان» و یا منطقه ی کوچکِ قومی و قبیله ای به استان و حتی تلاش برای تفکیک سازی و تجزیه طلبی به سَبک و سیاق دشمنان خلاف قانون است.

 همچنین ترسیم دنیایی رؤیایی، بهشتی آرمانی و دوختن زمین، زمان و آسمان در صورت رأی آوردن و پوشیدن لباس «نوکران»و «نمایندگان» و راهیابی به ساختمان مثلثی شکل در میدان بهارستان و یا کاخ گلستانِ تهران! و اَمثال این و آن، خارج از چهارچوب قانون است.

در این راستا متاسفانه بخشی از مصیبت و معصیت هایی است که طی دوره های قبل تا همین الان، از جانب برخی «شامورتی بازان» و «فریبکاران» آغاز، و موجبات ناامیدیِ بسیاری از همیشه حاضران پای صندوق و رأی سازان را فراهم نموده است.

با عنایت به انتخابات مهمِ پیش رو و لزوم هوشیاری بیش از قبلِ همشهریان و هموطنان نسبت به شناخت «شعوری»ها از «شعاری»ها، مواردی بیان می شود:

1- وقتی کسانی خود را برای انجام ماموریت و یا ایفای مسئولیتی جزئی و کلی، به ویژه مدیریت های کلان آماده می کنند، آیا تصمیم دارند لباس نوکری و نمایندگی آحاد مختلف جامعه را بر تن کرده و در وظیفه ی ملی و عمومیِ مورد نظر ایفای نقش نمایند؟

بنابر این بایستی توجه داشته باشند که به همان تعدادی که از مردم رأی می گیرند و به تعبیری رساتر به همان میزانی که پای صندوق ها، حاضر می شوند، بار امانت را بر دوش خواهند گرفت.

قطعا در قبال تمام حرف، جمله و کلماتی که بر زبان جاری نمایند و قول و قرارها و وعده هایی که به اشخاص، انجمن و ارباب جمعی داده، نزد وجدان های انسانی در همین دنیا مسئول هستند.

همچنین عند المیزان و یوم الحشر در روز جزا، قطعا و یقینا مورد پرسش مطالبه گرانه و بازخواست سخت گیرانه قرار خواهند گرفت. حتی اگر هنگام بیان مطلب، قصدی برای فریب و دروغگویی نداشته و از روی ناآگاهی وعده ای داده که قدرت انجامش را نداشته است.

2- اینکه به عنوان مثال فردی که در ایام عرضه نمودن خود برای رفتن به خانه ی ملت و پوشیدن ردای وکالت اقدام کند. علی رغم تمام توصیه مدیران دولت و تاکیدات مکرر ولایت، بدون در نظر گرفتن خسارات مادی و معنوی به پیکره ی حاکمیت و حکومت قدم گذاشته است.

فقط و فقط برای راهیابی به این جایگاه و ارضای قدرتِ خود و اطرافیان، حاضر شده است قولی را مطرح کند که نه تنها با اصول نمایندگی همخوانی ندارد بلکه حتی مخالف با این شئونات باشد است.

بر این اساس نتیجه چیزی جز فریب افکار عمومی، دستبرد آشکار به امید و آرزوی ملت و تخریب پایه های امنیت جانی، مالی و آبروییِ ۹۰ میلیون انسان مؤمن و منتظر برای پیشرفت کشور و دولت نخواهد بود.

3- در جامعه ای که قانون اساسی و دیگر قوانین جنبی وظایف هر یک از قوای سه گانه ی اصلی و ‌دیگر نهادهای حاکمیتی و حکومتی را به تفکیک و با صراحت عینی مشخص کرده است. دخالت هر یک از آن ها در وظایف و ماموریت های دیگری ممنوع و حتی مجازات های جزایی، حقوقی و اجتماعی را برای مرتکبان و متخلفان تعیین شده است.

به طور مثال قرار است «دانایانی» از بین نخبگان و عالمان انتخاب شوند تا برای تکمیل خلاء ها و دفع زیان و ضررها دور هم بنشینند و ضوابط جدیدی را تدوین و از خارج نشدن دیگران از دایره و میدانِ قانون های وضع شده ی قبلی جلوگیری نمایند.

 چگونه ممکن است همین افراد و اطرافیان آنها التزامی به آن نداشته و حتی قبل از نشستن بر همان کُرسی به نقض قانون و شکستن حریم این جایگاه و پایگاه در نظر و نگاه میلیون ها آدمِ چشم براه و منتظر، اقدام کنند؟

4- آیا باورتان می شود داوطلبانی هم پیدا می شوند که بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه و توطئه های مستمرّ دشمن و تحت تاثیر برخی اطرافیانِ نوکیسه و حامیانِ خوش لیسه، وعده هایی غیرقانونی و ناشدنی به ساکنان حوزه های انتخابیه می دهند.

 متاسفانه گاهی به سرانجام رساندن وعده های انتخاباتی مستلزم درگیری وسیع خیابانی، کشته، زخمی و دستگیری صدها نفری، تشدید اختلافات خانوادگی، احیای کینه های گذشته ی قومی و قبیله ای است.

در این راستا مشغولیتِ ذهنی، فکری و عملیِ مامورین امنیتی، انتظامی و لشکری را در پی خواهد داشت و در دورانِ نمایندگی به زد و بند پیرامون همین وعده ی خلاف و بعضی اقدامات سخیف و شِبهِ علاّف در صحن مجلس بایستی وقت خود را صرف نمایند.

یادمان باشد جامعه ما بارها و بارها شاهد سیاست بازی برخی داوطلبان انتخابات و تحقق نیافتن اغلب وعده های دروغین آنان بوده است. متاسفانه در عین حال باز هم بازیچه ی دست همان اقلیت دغل باز قرار گرفته است.

گاهی هم برایش هورا کشیده و خود را در معرضِ عوارض و عقوبات دنیوی و اُخروی قرار داده و مجددا مورد اعتماد و انتخاب شان قرار می دهند. آیا با این دیدگاه باعث پسرفت مادی و معنوی و عقب ماندگی های کلان کشوری و ملی نیز نخواهند بود؟
 

|| امان الله دهقان فرد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi